Fietsveiligheid
Fietsveiligheid heeft vele componenten. Zowel het uitvoeren van de taak (‘het fietsen’), de aanleg van de infrastructuur én de staat van de fiets zijn componenten die de veiligheid mee bepalen. De meerderheid van fietsongevallen zijn ongevallen zonder tegenpartij, waarbij de fietser ten val komt. Wegbeheerders hebben de taak om door een goede infrastructuur de oorzaak van deze ongevallen weg te nemen of te beperken.
Bruggen toegankelijk maken
Wat zegt Fietsberaad Vlaanderen over bruggen toegankelijk maken?
Ongelijkvloerse kruisingen kunnen de fietsveiligheid sterk verhogen. Ze ontvlechten het gemotoriseerd verkeer en het fietsverkeer. Voor fietsers vormen ongelijkvloerse kruisingen een uitdaging. Een goed ontwerp kan helpen om de beperkte ruimte en de helling zo comfortabel mogelijk te maken voor fietsers.
Dit moet je zeker lezen over bruggen toegankelijk maken
Fietsgoot maakt trap Parkbrug toegankelijk voor fietsers (Antwerpen)
Stroefheidsbehandeling Sint Agnetebrug (Gent)
Fietscontroles
Wat zegt Fietsberaad Vlaanderen over fietscontroles?
De minimum veiligheidsuitrusting van een fiets is bepaald in de wegcode. Als fietsen lange tijd hebben stilgestaan of bij seizoenswisseling in de winter kan een fietscontrole als preventiemaatregel georganiseerd worden.
Dit moet je zeker lezen over fietscontroles
Fietsongevallen in het donker: wat weten we?
Fietsdiefstal – preventie
Wat zegt Fietsberaad Vlaanderen over fietsdiefstal – preventie?
Een stevig fietsslot en een kwaliteitsvolle stalling kunnen de diefstal van fietsen beperken. Frequent toezicht in de stalling blijkt effectiever dan camera’s. Ook toegangscontrole en een registratie van de fiets kunnen een diefstal van de fiets voorkomen of helpen oplossen.
Dit moet je zeker lezen over fietsdiefstal - preventie
Webinar MyBike
Zender in fiets moet fietsdiefstal voorkomen
Lokfiets pakt fietsdiefstallen aan (politiezone MINOS)
Fietshelmen
Wat zegt Fietsberaad Vlaanderen over fietshelmen?
Naar aanleiding van het debat over de fietshelm werd op de programmaraad van Fietsberaad Vlaanderen een discussie gevoerd en een standpunt ingenomen. Dit standpunt rond “Helmdracht verplichten bij fietsers?” wil de noodzakelijke kennis over het al dan niet verplichten van de fietshelm en de ingeschatte effecten van een verplichting binnen het Vlaamse fietsgebruik, samenbrengen.
Lees meerDit moet je zeker lezen over fietshelmen
Advies Helmplicht voor fietsers?
Automobilisten rijden dichter tegen fietsers mét helm
Fietsmarkeringen
Wat zegt Fietsberaad Vlaanderen over fietsmarkeringen?
Fietsoversteken eenduidig aanduiden op kruispunten is een belangrijke stap in het verbeteren van de verkeersveiligheid. Fietsberaad Vlaanderen heeft daarom in de zomer van 2016 het initiatief genomen om een werkgroep op te richten. Het doel van die werkgroep was om een eenduidig en gedragen voorstel van fietsoversteekmarkeringen bekomen.
Lees meerDit moet je zeker lezen over fietsmarkeringen
Webinar ‘Wanneer regel je formeel de voorrang tussen fietsers?’
Onderzoek fietsmarkeringen – Fietsen in gemengd verkeer
Advies ‘Wanneer regel je formeel de voorrang tussen fietsers’
Veilige fietsroutes
Wat zegt Fietsberaad Vlaanderen over veilige fietsroutes?
Een fietsroute is de volledige weg van de vertrekplaats naar de bestemming. Een wegencategorisering én nastreven van maximale intensiteiten van het gemotoriseerd bepalen de noodzaak van fietspaden. In alle andere omstandigheden kan fietsen in gemengd verkeer tegen lage snelheid (30 km/u) een veilige optie zijn.
Dit moet je zeker lezen over veilige fietsroutes
Zone 30 in Staden voor verkeersveilig en leefbaar centrum
Bromfietsdrempels in Houten
Toekomst van gewestwegen: heraanleg Evence Coppéelaan Genk
Fietsveiligheid algemeen
Wat zegt Fietsberaad Vlaanderen over fietsveiligheid algemeen?
Fietsveiligheid heeft vele componenten. Zowel het uitvoeren van de taak (‘het fietsen’), de aanleg van de infrastructuur én de staat van de fiets zijn componenten die de veiligheid mee bepalen. De meerderheid van fietsongevallen zijn ongevallen zonder tegenpartij, waarbij de fietser ten val komt. Wegbeheerders hebben de taak om door een goede infrastructuur de oorzaak van deze ongevallen weg te nemen of te beperken.
Dit moet je zeker lezen over fietsveiligheid algemeen
Gfietst.be: deelplatform voor aangepast fietsplezier in Vlaanderen
Rapport Vijf maatregelen voor veilig fietsverkeer
Winnaar in de kijker: Mechelen #fietsgemeente
Fietsveiligheid in een schoolomgeving
Wat zegt Fietsberaad Vlaanderen over fietsveiligheid in een schoolomgeving?
Veiligheid rond de school, maar ook op de routes naar school is erg belangrijk. Aangepaste infrastructuur, zoals autoluwe schoolstraten en een zone 30 kunnen daaraan bijdragen.
Dit moet je zeker lezen over fietsveiligheid in een schoolomgeving
Kinderknooppuntennetwerk Kinrooi voor veiliger schoolverkeer
Winnaar in de kijker: Mechelen #fietsgemeente
Testfase veiligere omgeving basisschool Wortel
Fietsveiligheid op landbouwwegen
Wat zegt Fietsberaad Vlaanderen over fietsveiligheid op landbouwwegen?
De fietsveiligheid komt op landbouwwegen vaak in het gedrang doordat ze populair zijn als sluipwegen. Daarnaast rijdt gemotoriseerd verkeer er vaak aan een hoge snelheid door. Dat kan vermeden worden door bijvoorbeeld circulatieplannen en fietsvriendelijke tractorsluizen.
Dit moet je zeker lezen over fietsveiligheid op landbouwwegen
Rapport Fix the Mix op landelijke wegen
Presentaties studiedag “Fix the Mix op landelijke wegen”
Fietsers en landbouwverkeer (Zeeland)
Fietsveiligheid in een bedrijfsomgeving
Wat zegt Fietsberaad Vlaanderen over fietsveiligheid in een bedrijfsomgeving?
Fietsveiligheid kan een issue vormen op bv. industriewegen, waar zwaar laad- en losverkeer passeert. Dat brengt soms gevaarlijke situaties met zich mee. Fiets- en vrachtwagenverkeer kunnen er namelijk met elkaar in conflict komen. In zulke gevallen kan een fietstunnel een oplossing bieden, zodat fietsers een vrije en veilige doorgang kunnen genieten.