Fietsveiligheid

Fietsveiligheid heeft vele componenten. Zowel het uitvoeren van de taak (‘het fietsen’), de aanleg van de infrastructuur én de staat van de fiets zijn componenten die de veiligheid mee bepalen. De meerderheid van fietsongevallen zijn ongevallen zonder tegenpartij, waarbij de fietser ten val komt. Wegbeheerders hebben de taak om door een goede infrastructuur de oorzaak van deze ongevallen weg te nemen of te beperken.

Bruggen toegankelijk maken

Wat zegt Fietsberaad Vlaanderen over bruggen toegankelijk maken?

Ongelijkvloerse kruisingen kunnen de fietsveiligheid sterk verhogen. Ze ontvlechten het gemotoriseerd verkeer en het fietsverkeer. Voor fietsers vormen ongelijkvloerse kruisingen een uitdaging. Een goed ontwerp kan helpen om de beperkte ruimte en de helling zo comfortabel mogelijk te maken voor fietsers.

Dit moet je zeker lezen over bruggen toegankelijk maken

Praktijk

Fietsgoot maakt trap Parkbrug toegankelijk voor fietsers (Antwerpen)

Praktijk

Stroefheidsbehandeling Sint Agnetebrug (Gent)

Fietscontroles

Wat zegt Fietsberaad Vlaanderen over fietscontroles?

De minimum veiligheidsuitrusting van een fiets is bepaald in de wegcode. Als fietsen lange tijd hebben stilgestaan of bij seizoenswisseling in de winter kan een fietscontrole als preventiemaatregel georganiseerd worden.

Dit moet je zeker lezen over fietscontroles

Nieuws

Fietsongevallen in het donker: wat weten we?

Fietsdiefstal – preventie

Wat zegt Fietsberaad Vlaanderen over fietsdiefstal – preventie?

Een stevig fietsslot en een kwaliteitsvolle stalling kunnen de diefstal van fietsen beperken. Frequent toezicht in de stalling blijkt effectiever dan camera’s. Ook toegangscontrole en een registratie van de fiets kunnen een diefstal van de fiets voorkomen of helpen oplossen.

Dit moet je zeker lezen over fietsdiefstal - preventie

Praktijk

Lokfiets pakt fietsdiefstallen aan (politiezone MINOS)

Fietshelmen

Wat zegt Fietsberaad Vlaanderen over fietshelmen?

Naar aanleiding van het debat over de fietshelm werd op de programmaraad van Fietsberaad Vlaanderen een discussie gevoerd en een standpunt ingenomen. Dit standpunt rond “Helmdracht verplichten bij fietsers?” wil de noodzakelijke kennis over het al dan niet verplichten van de fietshelm en de ingeschatte effecten van een verplichting binnen het Vlaamse fietsgebruik, samenbrengen.

Lees het volledige advies

Dit moet je zeker lezen over fietshelmen

Document

Standpunt: helmdracht verplichten bij fietsers?

Fietsmarkeringen

Wat zegt Fietsberaad Vlaanderen over fietsmarkeringen?

Fietsoversteken eenduidig aanduiden op kruispunten is een belangrijke stap in het verbeteren van de verkeersveiligheid. Fietsberaad Vlaanderen heeft daarom in de zomer van 2016 het initiatief genomen om een werkgroep op te richten. Het doel van die werkgroep was om een eenduidig en gedragen voorstel van fietsoversteekmarkeringen bekomen.

Lees het volledige advies

Dit moet je zeker lezen over fietsmarkeringen

Document

Adviesnota: Fietsoversteekmarkeringen op kruispunten

Veilige fietsroutes

Wat zegt Fietsberaad Vlaanderen over veilige fietsroutes?

Een fietsroute is de volledige weg van de vertrekplaats naar de bestemming. Een wegencategorisering én nastreven van maximale intensiteiten van het gemotoriseerd bepalen de noodzaak van fietspaden. In alle andere omstandigheden kan fietsen in gemengd verkeer tegen lage snelheid (30 km/u) een veilige optie zijn.

Dit moet je zeker lezen over veilige fietsroutes

Nieuws

Schrijf je in voor onze studiedag ‘Fix the Mix’: Veilig fietsen in een gezonde buurt

Praktijk

ANPR-camera’s zorgen voor minder sluipverkeer (Kortenberg)

Praktijk

Hoe combineer je fietsen op een jaagpad met laad- en losverkeer? (Rumst)

Fietsveiligheid algemeen

Wat zegt Fietsberaad Vlaanderen over fietsveiligheid algemeen?

Fietsveiligheid heeft vele componenten. Zowel het uitvoeren van de taak (‘het fietsen’), de aanleg van de infrastructuur én de staat van de fiets zijn componenten die de veiligheid mee bepalen. De meerderheid van fietsongevallen zijn ongevallen zonder tegenpartij, waarbij de fietser ten val komt. Wegbeheerders hebben de taak om door een goede infrastructuur de oorzaak van deze ongevallen weg te nemen of te beperken.

Dit moet je zeker lezen over fietsveiligheid algemeen

Nieuws

Schrijf je in voor onze studiedag ‘Fix the Mix’: Veilig fietsen in een gezonde buurt

Nieuws

Fietsongevallen in het donker: wat weten we?

Praktijk

ANPR-camera’s zorgen voor minder sluipverkeer (Kortenberg)