Fietsparkeren
Fietsen moeten goed en diefstalveilig gestald kunnen worden aan de vertrekplaats, onderweg en op de bestemming. Een goede fietsstalling moet veilig, toegankelijk, diefstalbestendig, kwaliteitsvol en servicegericht zijn. Afhankelijk van de locatie en de grootte van de stalling worden deze eisen gedetailleerder ingevuld.
Fietsparkeren bij woningen
Wat zegt Fietsberaad Vlaanderen over fietsparkeren bij woningen?
Buurtfietsenstallingen zijn niet alleen een belangrijke schakel in een sterk fietsbeleid, ze dragen ook onmiddellijk bij aan een attractieve woonomgeving. En omdat fietsende klanten dichtbij huis winkelen, leveren ze ook een bijdrage aan een sterker lokaal economisch weefsel.
Lees meerDit moet je zeker lezen over fietsparkeren bij woningen
Rapport Beveiligd fietsparkeren
Meerdaagse opleiding fietsparkeren op 17/09 en 24/09
Fietsparkeren bij winkels
Wat zegt Fietsberaad Vlaanderen over fietsparkeren bij winkels?
Ruim 1 op 6 verplaatsingen naar de winkel worden afgelegd met de fiets. In winkelstraten en dorpskernen ligt dit aantal hoger, bij baanwinkels lager. Voor korte winkelbezoeken wil men de fiets zo dicht mogelijk bij de winkel parkeren. Voor wie langer shopt, zijn diefstalveilige stallingen in de omgeving een must. Bij hoge parkeerdruk, kan onderscheid tussen kort- en langparkeren – ook voor fietsers – helpen om de orde op het openbaar domein te herstellen.
Dit moet je zeker lezen over fietsparkeren bij winkels
Addendum Cahier nr. 5: Hoe auto- en fietsparkeerstandaarden kunnen bijdragen tot toekomstgericht mobiliteitsbeleid
Rapport Beveiligd fietsparkeren
Meerdaagse opleiding fietsparkeren op 17/09 en 24/09
Fietsparkeren bij stations
Wat zegt Fietsberaad Vlaanderen over fietsparkeren bij stations?
Fietsberaad Vlaanderen adviseert om voldoende brede fietsinfrastructuur aan te leggen die berekend is op een groeiend gebruik. Fietsberaad wil de bestaande tabellen uit het vademecum fietsvoorzieningen integreren in één helder overzicht en voorstellen om de normen aan te passen aan de recentste inzichten. Het moet beleidsadviseurs makkelijker inzicht geven in de wenselijke breedte van fietsinfrastructuur. Welke breedte is nodig en op welke capaciteit is dat berekend? Daarnaast beveelt dit advies ook een nieuwe standaardbreedte aan. Die moet ook de verkeersveiligheid op het fietspad zelf ondersteunen. Er zijn meer verschillende types fietsen en voortbewegingstoestellen, met ook verschillende snelheden. Die nieuwe breedtes zijn nodig om daarop in te spelen.
Lees meerDit moet je zeker lezen over fietsparkeren bij stations
Modernisering van fietskluizen aan Nederlandse stations
Fietsparkeren in Eindhoven: van beleid tot praktijk
Lerend netwerk fietsparkeren: presentaties beschikbaar
Fietsparkeren bij evenementen
Wat zegt Fietsberaad Vlaanderen over fietsparkeren bij evenementen?
Tijdelijke fietsstallingen zijn een hefboom om ook grote evenementen duurzaam bereikbaar te maken en het stallen van fietsen ordelijk te organiseren. Ook de gevoeligheid voor fietsdiefstal neemt af en het stimuleert mensen om de fiets te nemen.
Dit moet je zeker lezen over fietsparkeren bij evenementen
Evenementenmobiliteit: beïnvloed de modal split van je bezoekers
Kwaliteitsvol mobiel fietsparkeersysteem in Zwijndrecht
Autoparking Sint-Michiels Gent wordt fietsenparking tijdens evenementen
Weesfietsen
Wat zegt Fietsberaad Vlaanderen over weesfietsen?
Een weesfietsenbeleid zorgt er voor dat fietsen waarvan de eigenaar na een bepaalde tijd niet meer opdaagt, met een duidelijk gecommuniceerde frequentie worden opgeruimd. Dit leidt tot een efficiënter gebruik van de fietsenstalling aangezien achtergelaten fietsen geen stallingsruimte inpalmen.
Dit moet je zeker lezen over weesfietsen
Fietswrakvakken voorkomen weesfietsen in fietsenstallingen in Gent
Achtergelaten fiets melden via app
Brussel legt vergunningskader deelfietsen vast
Fietsparkeren algemeen
Wat zegt Fietsberaad Vlaanderen over fietsparkeren algemeen?
Fietsen moeten goed en diefstalveilig gestald kunnen worden aan de vertrekplaats, onderweg en op de bestemming. Een goede fietsstalling moet veilig, toegankelijk, diefstalbestendig, kwaliteitsvol en servicegericht zijn. Afhankelijk van de locatie en de grootte van de stalling worden deze eisen gedetailleerder ingevuld.
Dit moet je zeker lezen over fietsparkeren algemeen
Lerend netwerk fietsparkeren: presentaties beschikbaar
Addendum Cahier nr. 5: Hoe auto- en fietsparkeerstandaarden kunnen bijdragen tot toekomstgericht mobiliteitsbeleid
Rapport Beveiligd fietsparkeren
Fietsparkeren in een schoolomgeving
Wat zegt Fietsberaad Vlaanderen over fietsparkeren in een schoolomgeving?
Kinderen die naar school fietsen, moeten hun fiets goed en diefstalveilig kunnen stallen. Een goede fietsstalling voldoet daarom aan een aantal ontwerpeisen: veilig toegankelijk, diefstalbestendig, kwaliteitsvol en servicegericht. Afhankelijk van de locatie en de grootte van de stalling worden deze eisen gedetailleerder ingevuld.