Fietsinfrastructuur
De ruimte die (exclusief) voorzien is voor fietsen moet rekening houden met een groeiend fietsverkeer en variëteit aan fietstypes. Bij gescheiden fietsinfrastructuur moet de breedte berekend worden op een duurzame en verkeersveilige groei. Voor fietsen in gemengd verkeer moet de wegbeheerder sterk sturen naar minder en trager autoverkeer, zeker in de kernen en verblijfsgebieden.
Snel naar
Fietspaden en fietsstroken
Wat zegt Fietsberaad Vlaanderen over fietspaden en fietsstroken?
Fietsberaad Vlaanderen adviseert om voldoende brede fietsinfrastructuur aan te leggen die berekend is op een groeiend gebruik. Fietsberaad wil de bestaande tabellen uit het vademecum fietsvoorzieningen integreren in één helder overzicht en voorstellen om de normen aan te passen aan de recentste inzichten. Het moet beleidsadviseurs makkelijker inzicht geven in de wenselijke breedte van fietsinfrastructuur. Welke breedte is nodig en op welke capaciteit is dat berekend? Daarnaast beveelt dit advies ook een nieuwe standaardbreedte aan. Die moet ook de verkeersveiligheid op het fietspad zelf ondersteunen. Er zijn meer verschillende types fietsen en voortbewegingstoestellen, met ook verschillende snelheden. Die nieuwe breedtes zijn nodig om daarop in te spelen.
Lees meerDit moet je zeker lezen over fietspaden en fietsstroken
Fietsboulevards in Lommel
Gent maakt spitspunten voor woon-werkverkeer
Fietsparkeren
Fietsen moeten goed en diefstalveilig gestald kunnen worden aan de vertrekplaats en op de bestemming. Een goede fietsstalling voldoet daarom aan een aantal ontwerpeisen: veilig toegankelijk, diefstalbestendig, kwaliteitsvol en servicegericht. Afhankelijk van de locatie en de grootte van de stalling worden deze eisen gedetailleerder ingevuld.
Dit moet je zeker lezen over fietsparkeren
Lerend netwerk fietsparkeren: presentaties beschikbaar
Beveiligde en overdekte buurtfietsenstalling in Mechelen
Fietsparkeren in de openbare ruimte (COVID-19)
Fietsstraten
Wat zegt Fietsberaad Vlaanderen over fietsstraten?
Fietsstraten komen steeds vaker voor en vinden langzaam maar zeker hun plaats in het mobiliteitsbeleid van de Vlaamse steden en gemeenten. De redenen waarom ze voor een fietsstraat kiezen, zijn vaak symbolisch of praktisch van aard.
Lees meerDit moet je zeker lezen over fietsstraten
20 keer meer fietsstraten op 6 jaar tijd
Fietszone Puurs-Sint-Amands
Nieuw fietsnetwerk in Sint-Martens-Latem: 17 km fietsstraten
Fietsbruggen en fietstunnels
Ongelijkgrondse kruisingen (bruggen of tunnels) komen voor bij een spoorweg, waterweg of drukke verkeersweg. Bruggen of tunnels zijn nieuwe publieke plaatsen, aandacht voor een duurzame dimensionering, de sociale veiligheid en belevingsaspecten zullen doorslaggevend zijn voor een goed gebruik. De gewenste intensiteiten van zowel fietsers als voetgangers zijn maatgevend voor een duurzame dimensionering.
Dit moet je zeker lezen over fietsbruggen en fietstunnels
Studiedag Op de fiets!
Ecoveloduct in Waasmunster: veilige fietsroute en ecosysteem voor dieren
Intergemeentelijke en bovenlokale samenwerking voor extra resultaten in Dilsen-Stokkem
Fietsverkeerslichten
Indien we een modal shift richting fiets willen realiseren dan vormen een vlotte doorstroming van fietsen met aanvaardbare wachttijden én opstelruimte een belangrijk onderdeel bij het ontwerpen en inrichten van verkeerslichten geregelde kruispunten. Fietsvriendelijke verkeerslichten houden dus rekening met de intensiteiten van alle verkeer, zowel tijdens de spits als de daluren.
Dit moet je zeker lezen over fietsverkeerslichten
Verkeerslicht met cameradetectie voor fietsers in Haacht, Wakkerzeel
Rapport Veiligheid en fietscomfort aan verkeerslichten
Hasselt start met plaatsen van fietsbaren
Fietsrugdekking
Overgangen van gescheiden fietsinfrastructuur naar fietsen in gemengd verkeer moeten op een logische plaats en veilige manier uitgevoerd worden. Logisch situeren betekent aan overgangen in snelheid (50-30km/u) en ruimtelijke omgeving. Aan een veilige overgang moet de fietser zich niet abrupt mengen in het verkeer en zorgt rugdekking ervoor dat auto’s op het punt van samenkomst verplicht worden links van de fietser te rijden.
Dit moet je zeker lezen over fietsrugdekking
Fietsrugdekking en veilig linksafslaan in Hulste
Rugdekking brengt fietsers veiliger in gemengd verkeer (Turnhout)
Fietssnelwegen en fietsostrades
Fietssnelwegen of fietsostrades vormen de ruggegraat voor het bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk. Ze verbinden belangrijke attractiepolen (woon-school, woon-werk) onderling en met openbaar vervoersknooppunten. Fietssnelwegen bedienen een publiek dat gemiddeld langere fietsafstanden aflegt en aan een hogere snelheid. Ze spelen dus een belangrijke rol bij het stijgend e-bike gebruik. Dat blijkt alvast uit de resultaten van de FietsTelweek.
Dit moet je zeker lezen over fietssnelwegen en fietsostrades
Vuistregels voor verlichting langs fietspaden
Voorrang voor fietsers op fietssnelweg F74
2,6 miljoen aan investeringen in fietsinfrastructuur en dipje in gemeten fietsverkeer
Fietsinfrastructuur algemeen
Wat zegt Fietsberaad Vlaanderen over fietsinfrastructuur algemeen?
De ruimte die (exclusief) voorzien is voor fietsen moet rekening houden met een groeiend fietsverkeer en variëteit aan fietstypes. Bij gescheiden fietsinfrastructuur moet de breedte berekend worden op een duurzame en verkeersveilige groei. Voor fietsen in gemengd verkeer moet de wegbeheerder sterk sturen naar minder en trager autoverkeer, zeker in de kernen en verblijfsgebieden.
Dit moet je zeker lezen over fietsinfrastructuur algemeen
Verkeersveiligheidsplan van De Panne: focus op actieve weggebruikers
Bromfietsdrempels in Houten
Rapport Vijf maatregelen voor veilig fietsverkeer
Fietsinfrastructuur in een schoolomgeving
Aangepaste fietsinfrastructuur zoals een schoolstraat, veilige oversteken en een autoluwe wijk kunnen de fietsveiligheid sterk verhogen. Dat overtuigt meer ouders om hun kinderen met de fiets naar school te laten gaan.
Dit moet je zeker lezen over fietsinfrastructuur in een schoolomgeving
Testfase veiligere omgeving basisschool Wortel
Fietsinfrastructuur op landbouwwegen
Op landbouwwegen is het minder aangewezen om fietspaden te leggen. Het is vooral belangrijk om sluipverkeer te beperken. Dat kan je doen aan de hand van circulatieplannen en strategische knips, zoals fietsvriendelijke tractorsluizen.
Dit moet je zeker lezen over fietsinfrastructuur op landbouwwegen
Rapport Fix the Mix op landelijke wegen
Presentaties studiedag “Fix the Mix op landelijke wegen”
Fietstunnel permanent afgesloten voor auto’s (Wetteren)
Fietsinfrastructuur in een bedrijfsomgeving
Je kan als bedrijf investeren in fietsinfrastructuur, zoals beveiligde fietsenstallingen. Daarnaast worden er op drukke industriewegen dikwijls ongelijkvloerse kruisingen, namelijk tunnels en bruggen aangelegd om zo het industrie- en het fietsverkeer van elkaar te scheiden.