Fietspaden en fietsstroken
Fietspaden zijn een deel van de openbare weg bij voorkeur exclusief voorbehouden voor (elektrische) fietsen. Bromfietsen klasse A en B horen niet thuis op het fietspad want het verschil in snelheid én massa is te groot. Fietssuggestiestroken maken deel uit van de rijbaan en mogen gebruikt worden door het gemotoriseerd verkeer, zowel voor het rijden, stilstaan en / of parkeren. Een stilstaan- en parkeerverbod zou de veiligheid en de geloofwaardigheid van fietssuggestiestroken enorm verbeteren.
Wat zegt Fietsberaad Vlaanderen over fietspaden en fietsstroken?
Fietsberaad Vlaanderen adviseert om voldoende brede fietsinfrastructuur aan te leggen die berekend is op een groeiend gebruik. Fietsberaad wil de bestaande tabellen uit het vademecum fietsvoorzieningen integreren in één helder overzicht en voorstellen om de normen aan te passen aan de recentste inzichten. Het moet beleidsadviseurs makkelijker inzicht geven in de wenselijke breedte van fietsinfrastructuur. Welke breedte is nodig en op welke capaciteit is dat berekend? Daarnaast beveelt dit advies ook een nieuwe standaardbreedte aan. Die moet ook de verkeersveiligheid op het fietspad zelf ondersteunen. Er zijn meer verschillende types fietsen en voortbewegingstoestellen, met ook verschillende snelheden. Die nieuwe breedtes zijn nodig om daarop in te spelen.
Lees meerDit moet je zeker lezen over fietspaden en fietsstroken
Fietsboulevards in Lommel
Gent maakt spitspunten voor woon-werkverkeer
Praktijken
- Fietsboulevards in Lommel
- Fietsvriendelijke Groene Boulevard door elimineren missing links (Hasselt)
- Dubbelrichtingsfietspad beperkt ruimte gemotoriseerd verkeer (Sint-Pieters-Leeuw)
- Plooibare paaltjes zorgen voor minder lichamelijke letsels bij fietsers (Oosterzele)