Genomineerde in de kijker: Genk #fietsgemeente


Op het fietscongres van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde op 31 mei in Deinze worden de fietsgemeenten 2022 bekend gemaakt. Er zijn negen genomineerden: Genk, Leuven en Mechelen in de categorie van grote gemeenten (meer dan 50.000 inwoners), Dilsen-Stokkem, Lommel en Mortsel voor de middelgrote (tussen 20.00 en 50.000 inwoners) en Lendelede, Peer en Zutendaal voor de kleine gemeenten (minder dan 20.000 inwoners). De negen kwamen naar voren uit een online publieksbevraging. In aanloop naar het fietscongres licht een studiebureau de genomineerden door. Op 31/5 maakt minister Lydia Peeters de winnaars bekend. Wij stellen de komende weken alle genomineerden voor. Vandaag: Genk.   

Het Genkse fietsnet verbindt alle stadsdelen

Sinds het najaar van 2020 heeft Genk een fietsnet dat alle stadsdelen met elkaar verbindt. Het telt zeven fietsroutes. Bram Martens van de mobiliteitsdienst: ‘De verschillende routes zijn bewegwijzerd met bordjes en thermoplastpijlen op het wegdek. We hebben ook een digitale routeplanner die makkelijk met de fiets-GPS of de gsm verbonden kan worden.’  

De stad Genk heeft in het najaar van 2020 zeven veilige fietsroutes uitgetekend. Ze verbinden de verschillende stadswijken met elkaar. Sommige trajecten doen ook het stadscentrum aan. Het fietsplan met de routes in verschillende kleuren ziet eruit als een metrokaart. ‘Hoe je veilig van A naar B fietst, zit niet genoeg in de hoofden van de Genkenaren,’ zegt Bram Martens. ‘Het fietsplan moet daar verandering in brengen. Het mikt zowel op functionele als recreatieve verplaatsingen. Ook aantrekkingspolen als C-Mine en LABIOMISTA zijn in het netwerk opgenomen.’ Er is gekozen voor de meest veilige verbindingen, al is het niet mogelijk om overal op de routes alle knelpunten te vermijden. 

Bij het beginpunt van elke route staat een groot informatiebord van het volledige fietsnet. Onderweg geven thermoplastpijlen en bordjes de te volgen weg aan. De borden vermelden eveneens hoe lang het nog fietsen is tot het eindpunt, zowel met een gewone als met een elektrische fiets. ‘Door dat aan te geven hopen we ook automobilisten te overtuigen om eens vaker voor de fiets te kiezen. Die is soms gewoon sneller dan de auto,’ zegt Bram Martens. Het fietsplan is beschikbaar op de website van Genk en kan er als pdf worden gedownload. Daarnaast heeft de stad een digitale routeplanner ontwikkeld. Wie vertrek- en eindpunt van de rit ingeeft, krijgt meteen een voorstel voor een veilige en snelle route. Dat bestand kan op de fiets-gps of de mobiele telefoon worden overgezet. ‘We maken het fietsnet bekend via het stadsmagazine, de website en de sociale media. In ons magazine voor 60-plussers “Horizon” worden telkens een route en de leuke plekjes die ze aandoet, voorgesteld. We vragen de leden van de Fietsersbond om de trajecten regelmatig eens te fietsen en voorstellen te doen voor verbeteringen of onderhoud van de bordjes en de thermoplastpijlen. Zij zijn ambassadeurs van ons fietsnet.’ 

Genk heeft nog heel wat projecten lopen om zoveel mogelijk inwoners aan het fietsen te krijgen. De fietsbibliotheek voor volwassenen wil de vervoersarmoede in het woon-werkverkeer terugdringen. Wie instapt in een (sociaal) tewerkstellingsproject kan gedurende een jaar een fiets of een e-fiets huren voor respectievelijk vijf of vijftien euro per maand. Al 44 mensen hebben van het aanbod gebruik gemaakt. Verder organiseert Genk drie keer per jaar een fietsschool voor telkens een twintigtal deelnemers. Vooral vrouwen van niet-Belgische afkomst schrijven zich in. Vroeger waren dat iets oudere dames, tegenwoordig zijn het veel jongere vrouwen die met hun kinderen naar school willen fietsen of met de fiets naar het werk willen. Een laatste project dat Bram Martens na aan het hart ligt, is Test Bisiklet: ‘We doen elk stadsdeel aan met een fietskaravaan die bestaat uit 23 zeer uiteenlopende tweewielers: gewone stadsfietsen, e-fietsen, speed pedelecs, plooifietsen, elektrische bakfietsen. Wie dat wil, kan er één testen gedurende twee weken. Zo willen we inwoners laten kennismaken met het type fiets waarin ze geïnteresseerd zijn of dat ze overwegen aan te kopen. Wie meedoet, krijgt een korting van tien procent op een latere aankoop bij een plaatselijke fietshandelaar. Test Bisiklet is een groot succes.’  

Dit vind je zeker ook interessant

Nieuws

Fietscampagne en fietsgemeente 2024

Nieuws

Genomineerde in de kijker: Leuven #fietsgemeente

Nieuws

Winnaar in de kijker: Mechelen #fietsgemeente