Intergemeentelijke en bovenlokale samenwerking voor extra resultaten in Dilsen-Stokkem
Samenvatting
Door haar geïntegreerde aanpak en integrale organisatie heeft Dilsen-Stokkem een fietsplan uitgewerkt dat garant staat voor realisaties op korte termijn. Hierdoor kan de stad snel schakelen telkens een subsidiemogelijkheid zich aanbiedt en heeft ze zo op een korte termijn veel projecten met verschillende partners kunnen realiseren. Bovendien zijn deze projecten stuk voor stuk kwalitatief sterk uitgewerkt.
Projectbeschrijving
Binnen de gemeente Dilsen-Stokkem is gewerkt naar één afdeling stedelijke ontwikkeling (mobiliteit, RO, wonen, technische dienst, milieu, duurzaamheid, toerisme, grondbeleid en economie) waarbij het afdelingshoofd ook verantwoordelijk is voor alles m.b.t. fietsbeleid. De fietsreflex hebben ze hierdoor ingebakken in de structuur van de diensten en zo vermijden ze dat fietsbeleid enkel een onderdeel is van het takenpakket van de mobiliteitsambtenaar.
Dilsen-Stokkem zet in op het oplossen van missing links in hun netwerken door zowel zelf als in samenwerking met bovenlokale partners infrastructuur (wegenis en kunstwerken) te realiseren. De gemeente zet, samen met de bovenlokale partners, ook sterk in op het wegwerken van gevaarlijke kruispunten.
Duidelijke rolverdeling
Voor elk bovenlokaal project is de rolverdeling duidelijk in de actietabel van het fietsplan opgenomen. Dilsen-Stokkem heeft een sterke relatie opgebouwd met AWV en de provincie met veel lopende en gerealiseerde projecten tot gevolg. Daarnaast werken ze nauw samen met De Vlaamse Waterweg en Limburg Sterk Merk om ook hier elke opportuniteit te benutten. Hierdoor kunnen ze hun lokaal netwerk afstemmen op de bovenlokale netwerken.
Betrokken partijen
Hun fietsplan zorgt voor een samenhangend verhaal met een duidelijke netwerklogica waarbij lokale netwerken naadloos aansluiten op de bovenlokale netwerken.
Realisaties
Er zijn deze legislatuur ter uitvoering van het fietsplan verschillende kunstwerken gerealiseerd en er zijn er vandaag nog in uitvoering en/of gepland (in samenwerking met andere partners):
- Fietssnelweg ‘De Boog’ (Kantonsweg)
- Ecoduct Ecovallei Vossenberg met fietssnelweg onder Europalaan
- Fietsbrug overheen gewestweg N75 Boslaan
- Pontonbrug Terhills
- fietstunnel onder de N78 Rijksweg om de scholencampus van Dilsen veilig te ontsluiten (inclusief onteigening handelszaak en circulatiemaatregelen) en trappen vervangen door hellingbanen fietsbrug.
Evaluatie
De stad Dilsen-Stokkem nam het initiatief voor de opmaak van het fietsplan. Het plan werd teruggekoppeld met de lokale Omgevingsraad, politie en mobiliteitsexpert Willy Miermans en er was een online publieke inspraakronde (noot: het fietsplan is opgemaakt in 2020, in volle coronaperiode, waardoor fysieke infomomenten niet mogelijk waren).
Ook de leerlingen van de Stedelijke Humaniora Dilsen waren betrokken bij de opmaak van het fietsplan, door deelname aan het project Jonge Wegweters van Bataljong.
Investering
Doorlopend
- Totale budget: er werd deze legislatuur voor net iets meer dan 5.000.000 euro geïnvesteerd in fietsinfrastructuur.
- Financiële partners: ongeveer 50% van het budget komt van de verschillende subsidiemogelijkheden.
- Indeling budget:
- 500.000 euro voor schoolomgevingen
- 1.500.000 euro voor schoolroutes
- 900.000 euro voor de fietsbrug
- 485.000 euro voor toeristische fietsinfrastructuur
- 110.000 euro voor fietsenstallingen
Initiatiefnemers
- Gemeente Dilsen-Stokkem, afdeling Stedelijke Ontwikkeling i.s.m. AWV, DVW, provincie Limburg e.a.
Contact
Joni Lucas
- deskundige mobiliteit stad Dilsen-Stokkem
- mobiliteit@dilsen-stokkem.be