Praktijken

De Clementwijk² in Sint-Niklaas: ontvlochten wijk, vanaf de tekentafel tot de uitvoering

In de noordelijke stadsrand van Sint-Niklaas wordt de bestaande Clementwijk uitgebreid met een duurzame groene woonwijk. Clementwijk² werd ontworpen als een autoluwe wijk waar fietsers en voetgangers voorrang krijgen. De woonvelden zijn wel bereikbaar voor autos maar kriskras verkeer door de wijk is niet mogelijk. Parkeren gebeurt uit principe niet op straat maar gebundeld in parkeerzones. De parking voor bezoekers is gebundeld aan de rand. Hierdoor krijgt de publieke ruimte een uitgesproken verblijfskarakter.

Essen – Heuvelplein wordt ontmoetingsplein. Nu reeds autoluw.

Het Heuvelplein, in het hart van de gemeente Essen heeft een opfrisbeurt nodig en het zou veel meer een plek voor ontmoetingen kunnen worden. Net als vele andere dorpen, kampt Essen met drukker verkeer in het centrum, winkels die verdwijnen en mensen die elkaar minder goed kennen. De gemeente wil deze veranderingen niet zomaar ondergaan, maar een dynamisch dorp zijn dat verandering mee de richting geeft. Het Heuvelplein heraanleggen in de vorm van een MIX-wijk is alvast één manier om dit te doen. Maar de gemeente heeft niet gewacht tot een heraanleg om het doorgaand verkeer er al uit te halen.

Antwerpse Ossenmarkt werd een autovrij verblijfsplein

De Ossenmarkt ligt in de Antwerpse binnenstad en was voor de heraanleg een donker, klein en onaantrekkelijk plein waar het niet prettig was om te verblijven. Het was een deel van een sluiproute tussen de Leien en de universiteitscampus in het hart van de stad. In 2004 besliste het district Antwerpen om het plein te vernieuwen tot een aantrekkelijk, autovrij verblijfsplein voor bewoners, toeristen en studenten met aandacht voor meer ruimte en licht, en plaats voor activiteiten en terrassen. Ook de verkeersstromen rond het plein werden aangepast.

Terdeltwijk in Schaarbeek

De Terdeltwijk in de Brusselse gemeente Schaarbeek dateert van 1926 en is een typische residentiële tuinwijk. De wijk is gebouwd rond een centraal ovaalvormig ontmoetingsplein. De straten die naar het plein leiden zijn gebogen en smal, met éénrichtingsverkeer om doorgaand verkeer te ontmoedigen. Recent werd de Terdeltwijk heraangelegd en werd het MIX-karakter van de wijk nog versterkt.

Autoluwe en bereikbare binnenstad

Stad Leuven heeft van de hele historische binnenstad een MIX-wijk gemaakt. De stad maakte een nieuwe circulatieplan en verdeelde de binnenstad in zones waar geen doorgaand verkeer meer mogelijk is.

Succesvolle samenkopen elektrische fietsen (regio Rivierenland)

IGEMO organiseerde de afgelopen jaren tweemaal een samenaankoop van elektrische fietsen. Geïnteresseerde fietsliefhebbers kregen de kans om een elektrische fiets met 20% korting aan te schaffen. In 2017 werden 417 elektrische fietsen en bakfietsen gekocht en in 2018 waren dat er 323 (geen bakfietsen). In 2017 namen vier gemeenten deel: Duffel, Lier, Mechelen en Willebroek. In 2018 waren dat er acht: Berlaar, Bonheiden, Duffel, Lier, Mechelen, Nijlen, Sint-Katelijne-Waver en Willebroek.