Langs de Grotesteenweg in Antwerpen werden op vijf kruispunten ‘indirect linksaf’-stroken aangelegd. Dit is een relatief nieuwe verkeersmaatregel voor fietsers die hen conflictvrij laat oversteken en bijdraagt aan een veiligere en comfortabelere fietsinfrastructuur. In Denemarken bestaan deze stroken al langer, en ook Gent legde er langs de stadsring een aantal aan.
Praktijken
Fietsen op trage wegen in Kaprijke
De Heihoekse Kerkwegel is een veelgebruikte trage weg voor zowel wandelaars als fietsers in Lembeke, deelgemeente van Kaprijke,. Deze weg was aan vernieuwing toe, wat de gemeente voor de vraag stelde hoe je de plaats van de natuur rondom de functionele verbinding kan verzoenen met de gebruiker. De gemeente zocht en vond een gulden middenweg van verharding en halfverharding die zorgt voor een aangename beleving én een goede landschappelijke inpassing.
Fietskoten in Kortrijk
Het Fietskot is een innovatieve fietsenstalling in het hart van Kortrijk, gelegen aan de Leiestraat 22. Deze moderne, inpandige en bewaakte fietsenstalling biedt plaats aan 96 fietsen, waarvan 70 publieke plaatsen en 26 plekken gereserveerd voor abonnees. Kortrijk wil met deze fietsenstallingen het tekort aan plaatsen voor bewoners en shoppers opvangen. Het huidige stadsbestuur blijft verder inzetten op inpandige fietsenstallingen en opende, in samenwerking met winkelcentrum ‘K in Kortrijk’, begin maart 2025 nog een nieuwe inpandige fietsenstalling aan het winkelcentrum.
Fietsen op trage wegen in Sombeke
Binnen de projectoproep van de FOD Mobiliteit en Vervoer ‘Cycling to work’ krijgen verschillende vzw’s de kans een project uit te werken met als doel Belgen (meer) te doen fietsen naar het werk. De vzw Trage Wegen en de Regionale Landschappen gaan de uitdaging aan en willen hiervoor het bestaande tragewegennetwerk gebruiken. Dit netwerk moet natuurlijk wel geschikt zijn voor alle gebruikers: wandelaars en fietsers – functioneel en recreatief – maar ook voor dieren en planten in de omgeving. Via adviezen en handleidingen ondersteunen de vzw’s geïnteresseerde gemeenten bij de uitwerking en verbinden ze op die manier woon & werk, fietser & wandelaar, mens & dier, maatschappij & natuur.
Jobdate op de fiets
De fietsdeal van De Grote Versnelling organiseert een fietstocht met sollicitanten van de VDAB langs bedrijven in de regio Zele en Lokeren en bij leden van Voka Oost-Vlaanderen. Sollicitanten kunnen met Blue-bike-fietsen, via partner Blue-Mobility nv, op een zeer laagdrempelige manier kennismaken met bedrijven die in die regio gevestigd zijn. Deze fietsdeal is een pilootproject in die regio en kan opgestart worden in of rond gemeenten en steden waar jobsin.vlaanderen actief is. De fietstocht zal dus een laagdrempelig evenement zijn waarbij per type vacature of per soort bedrijf een groep sollicitanten op de fiets vertrekt om die bedrijven te bezoeken en kennis te maken met de openstaande vacatures. Deze fietsdeal kan, na een positieve evaluatie, een best practice worden om dergelijke fietstochten breder uit te rollen in Vlaanderen.
Fietsen in de kern van Zele: circulatie-en fietsrouteplan
Zele heeft een enorme verbetering in verkeersveiligheid gerealiseerd. In het schooljaar 2022-2023 daalde het aantal fiets- en voetgangersongevallen met meer dan 40%. Deze vooruitgang is te danken aan een doordacht en toekomstgericht mobiliteitsplan, waarin de actieve weggebruiker centraal staat.
Fietsparkeerbeleid stadshal Gent
De fietsenstalling onder de stadshal op het Emile Braunplein is omgetoverd tot een buurtfietsenstalling. Sinds september 2024 kunnen buurtbewoners en ondernemingen afgesloten fietsparkeerplaatsen huren, toegankelijk met een badge. Dit biedt een veilige oplossing voor het gebrek aan fietsparkeerplaatsen in de omgeving en brengt een halt toe aan de overlast die de eerdere fietsenstalling soms met zich meebracht.
High Five en fiets(zone) gaan hand in hand in Diest
De gemeente Diest in de provincie Vlaams-Brabant werkt al drie jaar samen met High Five. Dit beloningssysteem uit Kortrijk moet meer kinderen motiveren om op een duurzame en veilige manier naar school te gaan. Elk jaar verhuist het project in Diest naar drie andere scholen binnen het grondgebied. De resultaten in de scholen zijn alvast veelbelovend.
Pilootproject op F11: reflecterende strips tussen Boechout en Lier
Verlichting van fietspaden en fietssnelwegen is vaak een heikel thema. Het is nodig voor het veiligheidsgevoel bij fietsers, maar wordt vaak negatief geadviseerd door Agentschap Natuur en Bos en Natuurpunt. Fietspaden waar nog geen verlichting aanwezig is, lopen namelijk vaak door natuurgebieden, en het vele licht brengt dieren en planten uit hun bioritme. De ene overheid experimenteert met amberkleurige verlichting, de andere met bewegingsgevoelige lampen. Provincie Antwerpen koos voor reflecterende belijning. We nemen die laatste hier onder de loep.