Een stijgend aantal fietsers in Gent zet druk op de vraag naar fietsparkeerplaatsen. De fietsparkeervraag is hoog wanneer KAA Gent een thuismatch speelt in de Planet Group arena, voorheen Ghelamco Arena. Een op vier Gentse supporters komt met de fiets naar het stadion en dat vraagt een aangepast aanbod en beleid rond fietsenstallingen.
Praktijken
Bromfietsdrempels in Houten
Fietsparkeren in Koksijde
Fietsparkeren is een belangrijk thema, ook in Koksijde. De kustgemeente heeft naast de fietsparkeervraag ook specifieke uitdagingen om voor fietsende dagjestoeristen een comfortabele fietsparkeerplaats te voorzien. De gemeente onderzoekt de mogelijkheden om extra fietsenstallingen te plaatsen bijvoorbeeld in winkelstraten, maar het is zeker een meerwaarde om grotere stallingen te voorzien voor wie met de fiets naar de kustgemeente komt. Want elke fietser heeft een eigen specifieke fietsparkeerbehoefte naargelang de bestemming. In het fietsbeleidsplan, ‘Koksijde fietsvriendelijke gemeente’ wordt naast fietsveiligheid, fietscultuur en het aantrekkelijker maken voor zowel functioneel als recreatief fietsen ook ingegaan op het thema fietsparkeren. In dit artikel wordt specifiek ingezoomd op het luik fietsparkeren en waarom het voor een gemeente aan de kust belangrijk is.
Toekomst van gewestwegen: heraanleg Evence Coppéelaan Genk
In Genk werd de Evence Coppéelaan – een typische overgedimensioneerde vierbaansweg – omgevormd tot een efficiënte gemeentelijke verbindingsweg met veel aandacht voor ontharding. Een naar Vlaamse normen omvangrijk onthardingsproject met maar liefst 12.000 m2 ontharding. De fietsers en voetgangers worden op hun wenken bediend met een veilig en breed fietspad en een groene ventweg. Een perfect voorbeeld hoe onze vele gewestwegen er in de toekomst kunnen uitzien.
Veilig fietsverkeer met nieuwe verlichting boven N13-fietspad in Grobbendonk
Fietszone Puurs-Sint-Amands
Het bestuur van Puurs-St-Amands had in 2022 de intentie om het (fiets)verkeer in de gemeente veiliger te laten verlopen. Naast het verlagen van de snelheid van het gemotoriseerd verkeer was inzetten op meer en veilig fietsen een hoofddoelstelling. Vanaf de lente van 2022 kwam er in het centrum van Puurs een fietszone waar voertuigen geen fietsers mogen inhalen en waar de maximale snelheid 30 km/u is. Er werd een methode uitgewerkt voor het bepalen van de grootte ervan en feedback verzameld.
Passeerhavens in Boechout voor veiliger fietsen
Steeds vaker nemen autobestuurders de vlucht in landelijke wegen om sneller op hun bestemming te geraken. Dit sluipverkeer zorgt ervoor dat bermen worden stuk gereden en het brengt de veiligheid van de actieve weggebruiker daar in het gedrang. Gemeente Boechout ging creatief te werk om beide problemen aan te pakken.
Intergemeentelijke en bovenlokale samenwerking voor extra resultaten in Dilsen-Stokkem
Door haar geïntegreerde aanpak en integrale organisatie heeft Dilsen-Stokkem een fietsplan uitgewerkt dat garant staat voor realisaties op korte termijn. Hierdoor kan de stad snel schakelen telkens een subsidiemogelijkheid zich aanbiedt en heeft ze zo op een korte termijn veel projecten met verschillende partners kunnen realiseren. Bovendien zijn deze projecten stuk voor stuk kwalitatief sterk uitgewerkt.
Duurzame betonnen fietszonetegels in Boechout
De gemeente Boechout merkte jaar na jaar dat de gebruikelijke thermoplaststickers, gebruikt voor het aanduiden van fietszones, soms al na zes maanden versleten waren. Bij druk bereden straten sleten ze sneller dan gewenst, waardoor men op zoek ging naar een duurzame oplossing: de betontegel.