Praktijken

Duurzame betonnen fietszonetegels in Boechout

De gemeente Boechout merkte jaar na jaar dat de gebruikelijke thermoplaststickers, gebruikt voor het aanduiden van fietszones, soms al na zes maanden versleten waren. Bij druk bereden straten sleten ze sneller dan gewenst, waardoor men op zoek ging naar een duurzame oplossing: de betontegel.

Kinderknooppuntennetwerk Kinrooi voor veiliger schoolverkeer

Met het Kinderknooppuntennetwerk biedt Kinrooi een prachtig praktijkvoorbeeld voor verkeersveilige schoolomgevingen in Vlaanderen. Dit netwerk is ontworpen om de verkeersstromen van fietsers en voetgangers langs de meest aangewezen wegen en paden te kanaliseren. Door gebruik te maken van kinderknooppunten, kunnen de veiligste routes worden uitgestippeld, waarbij kritieke punten voor fietsers zoveel mogelijk worden vermeden.

Jacques Rogge brug als sluitstuk van fietssnelweg F7

Tot de lente van 2022 moesten fietsers Deinze binnenfietsen via de N43, de Kortrijksesteenweg. De F7 fietssnelweg kende immers nog een hiaat ter hoogte van de N35 Volhardingslaan richting station van Deinze. Een fietsbrug over de N35 bracht hier verandering in. Nu kunnen fietsers de F7 fietssnelweg, die spoorlijn 75 volgt, zonder obstakels van Gent, over Deinze, tot in Waregem fietsen. Volgende stap: de verbinding tussen Waregem en Kortrijk.

Fietswrakvakken voorkomen weesfietsen in fietsenstallingen in Gent

In Gent zijn er sinds 2023 fietswrakvakken. Het zijn afgebakende zones waar Gentenaars hun kapotte of oude fietsen kunnen achterlaten op een correcte en gemakkelijke manier. De fietswrakvakken liggen op semi-publiek domein langs drukke verkeersassen of op plekken waar veel mensen wonen. Ze zorgen er voor dat de Gentse fietsparkeerplaatsen écht gebruikt kunnen worden en achtergelaten fietsen niet onnodig plaats innemen.

Autoparking Sint-Michiels Gent wordt fietsenparking tijdens evenementen

Tijdens evenementen zoals het Lichtfestival en de Gentse Feesten wordt de Sint-Michielsparking tijdelijk omgevormd tot een fietsenparking met plaats voor 1.600 fietsen. Hierdoor verdwijnen er tijdelijk 250 parkeerplaatsen voor auto's op twee verdiepingen. Er is ook ruimte voor bakfietsen en andere buitenmaatse fietsen. Eén verdieping van de parking blijft gereserveerd voor wagens van abonnees. Deze aanpassing zorgt voor een extra en ruime aanvulling op de fietsenparkings en fietsenstallingen die permanent of tijdelijk beschikbaar zijn.

Voorrang voor fietsers op fietssnelweg F74

De fietssnelweg F74, van Hasselt tot Hamont-Achel, vormt de noord-zuid-as doorheen Limburg. Op het noordelijke gedeelte van deze fietssnelweg hebben fietsers sinds kort op 30 van de 33 kruispunten voorrang ter hoogte van kruisende wegen.

Kortrijkse wijkcirculatie: 12% vaker te voet of met de fiets

In enkele aanpalende wijken in Kortrijk werden circulatiemaatregelen genomen. Er waren verschillende doelstellingen en er werd participatief gewerkt. 12% van de buurtbewoners geeft aan dat ze zich sinds de maatregelen vaker te voet of met de fiets verplaatsen.

Ecoveloduct in Waasmunster: veilige fietsroute en ecosysteem voor dieren

De Oudeheerweg-Ruiter in Waasmunster verbindt de wijken Ruiter en Heiken met natuurgebied De Vaag en de wijk Heide door middel van een brug over de E17. Deze brug, die al op leeftijd was, werd door de gemeente Waasmunster als onveilig bestempeld voor gemotoriseerd verkeer. Dit resulteerde in een autoluwe verbinding, wat de ideale basis vormde voor de omschakeling naar een ecoveloduct.

Nieuw fietsnetwerk in Sint-Martens-Latem: 17 km fietsstraten

Het bestuur van Sint-Martens-Latem had in 2021 de intentie om het (fiets)verkeer in de gemeente veiliger te laten verlopen. Naast het verlagen van de snelheid van het gemotoriseerd verkeer is het inzetten op meer en veilig fietsen een hoofddoelstelling. In eerste instantie lag de focus van het bestuur op het aanleggen van fietssuggestiestroken langs een aantal wegen. Na een intens proces en efficiënt overleg was het resultaat een nieuw fietsnetwerk met ongeveer 17 km aan fietsstraten. Voor een kleine landelijke gemeente als Sint-Martens-Latem is het aantal fietsstraten best revolutionair te noemen.