Praktijken

Dynamische verlichting op fietssnelwegen in Pelt en Beveren

De laatste jaren is er steeds meer geïnvesteerd in fietsers bij het streven naar een modal shift, weg van de (particuliere) wagen. Een belangrijk onderdeel is verlichting langs fietstrajecten, maar dat conflicteert soms met belangen van de natuurlijke omgeving. De gemeenten Beveren en Pelt wilden dit probleem aanpakken en hebben allebei gekozen voor dynamische fietsverlichting op de lokale fietssnelweg, met kleine maar belangrijke verschillen.

Impact van Blue-bike back-to-many op lokaal fietsgedrag in Geel

Al meer dan tien jaar zijn de blauwe Blue-bikes een vertrouwd gezicht aan (hoofdzakelijk) stations in België. Ze bieden reizigers een snelle en comfortabele oplossing voor de laatste kilometers na hun treinreis. Dit succesverhaal krijgt nu een nieuwe dimensie: in de stad Geel evolueert Blue-bike van 'back-to-one' naar 'back-to-many'. Hierbij kun je een fiets ontlenen bij het ene Blue-bikepunt en deze achterlaten bij een ander punt.

Fietsveiligheid prioriteit: haag geplant tussen Fietssnelweg F1 en de Zenne in Zemst

Langs waterwegen in heel Vlaanderen zijn jaagpaden handige routes voor fietsers. Maar soms, vooral als er weinig ruimte is tussen het pad en het water, kunnen er problemen ontstaan. In 2023 leidden deze situaties, samen met steile oevers, tot tragische ongevallen in Zemst. Om fietsers veilig te houden, is besloten een haag te planten tussen de F1 Antwerpen Brussel en de Zenne.

Succesvol pilootproject in Gent: vierkant groen draagt bij aan verhoogde verkeersveiligheid

Het vierkant groen is een relatief nieuw fenomeen op de wegen in België. Het werd opgenomen in de wegcode in 2019. Naar aanleiding van twee ongevallen met actieve weggebruikers op korte tijd in Sint-Amandsberg, besliste Stad Gent om snel te schakelen. Het vierkant groen aan het kruispunt Visitatiestraat-Grondwetlaan is het eerste in de stad en diende dus ook als pilootproject. De eerste evaluaties zijn positief.

Fietsparkeervoorzieningen bij het eerste regionale Limburgse Hoppinpunt in Hechtel-Eksel

Op 1 september 2022 werd het eerste Limburgse regionale Hoppinpunt Hechtel Kruispunt officieel geopend ter hoogte van het kruispunt Peerderbaan Lommelsebaan waar overgestapt kan worden tussen bus, fiets en de auto. Het knooppunt is efficiënt ingericht en voorziet in een scheiding tussen gemotoriseerd verkeer en fietsers. De overdekte fietsenstalling houdt rekening met verschillende types fietsen en is voorzien op een groei in de fietsparkeerbehoefte.

Fietsboulevards in Lommel

De stad Lommel selecteerde vier fietsboulevards. Fietsboulevards verbinden verschillende attractiepolen met het centrum van Lommel. Ze worden voor de fietser ingericht en krijgen voor herkenbaarheid dezelfde materialisatie. Het selecteren van de fietsboulevards en het uitwerken van de conceptplannen gebeurde samen met de bevolking en met een aantal stakeholders. Door een intensief participatieproject tracht de Stad Lommel iedereen mee te krijgen in het verhaal waardoor verregaande maatregelen mogelijk zijn om fietsboulevards maximaal aan de fietsers te geven. De conceptplannen voor de vier fietsboulevards zijn opgemaakt. Voor Fietsboulevard-noord wordt momenteel een ontwerp opgemaakt: fietsstraten worden  gecombineerd met verschillende knips om doorgaand verkeer te weren

LEV-kader uit Nederland

De markt van Lichte Elektrische Voertuigen (LEVs) is volop in beweging. In Nederland wordt op dit moment een LEV-kader ontwikkeld dat richting geeft aan de markt en gebruikers over toelating en gebruik. Het kader stelt eisen aan de techniek (voertuig), de gebruiker (mens) en de inpassing in de bestaande infrastructuur (omgeving). De basis van het LEV-kader wordt stapsgewijs verfijnd in overleg met stakeholders, experts en wegbeheerders.

Ordonnantie deelmobiliteit

Ordonnantie van 17.03.2022: wijziging van ordonnantie van 29.11.2018 betreffende het delen van free floating vervoersmodi (deelmobiliteit) die een alternatief zijn voor de auto.