Verlichting van fietspaden en fietssnelwegen is vaak een heikel thema. Het is nodig voor het veiligheidsgevoel bij fietsers, maar wordt vaak negatief geadviseerd door Agentschap Natuur en Bos en Natuurpunt. Fietspaden waar nog geen verlichting aanwezig is, lopen namelijk vaak door natuurgebieden, en het vele licht brengt dieren en planten uit hun bioritme. De ene overheid experimenteert met amberkleurige verlichting, de andere met bewegingsgevoelige lampen. Provincie Antwerpen koos voor reflecterende belijning. We nemen die laatste hier onder de loep.
Praktijken
Ambitieuze parkeerverordening in Brasschaat stimuleert duurzame mobiliteit
In 2023 keurde de Gemeenteraad van Brasschaat een nieuwe parkeerverordening goed. De laatste verordening dateerde van zes jaar eerder. De grootste en belangrijkste verandering? Alternatieve vervoersmodi krijgen in de verordening de plaats die ze verdienen: niet langer verstopt achter de auto. Met onder meer richtlijnen voor fietsenstallingen kan de fiets niet meer genegeerd worden door de bouwheer en wordt het fietsgebruik bij bewoners automatisch gestimuleerd.
Nieuwe knip in Jozef Simonslaan in Turnhout: meer veiligheid
De Jozef Simonslaan kreeg een verkeersingreep die bij de lokale bewoners gemengde reacties oproept: een zogenaamde "knip" of verkeersfilter. Dit betekent dat de straat fysiek wordt afgesloten voor doorgaand verkeer op het kruispunt van de Jozef Simonslaan en de Voldersstraat. De maatregel is vooral bedoeld om de veiligheid van de buurtbewoners, en in het bijzonder die van kinderen, te waarborgen.
Zonnelaadpaal voor e-bikes langs fietsostrade in Kapellen
Langs de populaire fietssnelweg F14, die Antwerpen met Essen verbindt, is in Kapellen een innovatieve zonnelaadpaal geplaatst. Deze laadpaal, ontwikkeld door het Vlaamse bedrijf WeWatt, is speciaal ontworpen voor elektrische fietsen. Ze biedt fietsers een veilige en efficiënte manier om hun e-bike op te laden tijdens hun rit.
Glimble: duurzame mobiliteit binnen handbereik
Glimble, dat onderdeel is van de Britse Arriva Group, is een innovatieve mobiliteitsapp die verschillende vervoersmodi bundelt. Het doel is om verplaatsingen gemakkelijker en duurzamer te maken door verschillende vormen van openbaar vervoer en andere mobiliteitsdiensten, zoals deelfietsen en deelauto’s, in één gratis app samen te brengen. Dit maakt het voor reizigers eenvoudiger om hun ritten te plannen en betalen, en stimuleert duurzaam reizen in Nederland.
Data for All: samenwerken rond mobiliteitsdata in Kortrijk
Data is tegenwoordig overal aanwezig. Ook bij steden en gemeenten. Stad Kortrijk stapte in 2022 mee in het Interreg North Sea Project waar het met streekontwikkelaar Leiedal en Hogeschool Vives werkt aan een data-ecosysteem waar data uit de verschillende overheidslagen met betrekking tot mobiliteit op het grondgebied Kortrijk – en de regio - worden gebundeld en gevisualiseerd. Het is voor de mobiliteitsdienst van de gemeente(n) een handige tool die diepgaande inzichten in mobiliteit weergeeft en gebruikt wordt om het mobiliteitsbeleid te onderbouwen met verkeersdata.
Zone 30 in Staden voor verkeersveilig en leefbaar centrum
Door het centrum van Staden rijdt veel zwaar (vracht)verkeer. Om de veiligheid voor actieve weggebruikers – niet in het minst fietsers – en de leefbaarheid in het centrum van de gemeente te versterken, voerde de gemeente een ruime zone 30 in. Deze zal gecombineerd worden met trajectcontrole op kritieke locaties.
Autovrije recreatiezone De Blookberg in Zutendaal: aangenaam en veilig spelen
De verharde oude site aan De Blookberg werd omgetoverd tot een nieuw speelpark. Zutendaal transformeerde in juli 2023 haar recreatiedomein Blookberg tot een aangename plek om te vertoeven en te spelen. Wat maakt deze speelplek zo bijzonder? Ze is volledig autovrij gemaakt en is de ideale plaats geworden voor verschillende leeftijden om er een bezoekje te brengen.
Verkeersveiligheidsplan van De Panne: focus op actieve weggebruikers
Gemeente De Panne zorgde in 2023 voor een stroomversnelling in hun verkeersveiligheidsbeleid door de actieve weggebruiker centraal te zetten. Hun instrument is een aangepast verkeersveiligheidsplan met ruimte voor grote en kleine infrastructurele maatregelen. Deze werden vanaf oktober 2023 stapsgewijs ingevoerd.