Praktijken

Succesvolle samenkopen elektrische fietsen (regio Rivierenland)

IGEMO organiseerde de afgelopen jaren tweemaal een samenaankoop van elektrische fietsen. Geïnteresseerde fietsliefhebbers kregen de kans om een elektrische fiets met 20% korting aan te schaffen. In 2017 werden 417 elektrische fietsen en bakfietsen gekocht en in 2018 waren dat er 323 (geen bakfietsen). In 2017 namen vier gemeenten deel: Duffel, Lier, Mechelen en Willebroek. In 2018 waren dat er acht: Berlaar, Bonheiden, Duffel, Lier, Mechelen, Nijlen, Sint-Katelijne-Waver en Willebroek.

Fietsschool biedt volwassenen de kans om te leren fietsen (Leuven)

Fietsschool Leuven is opgestart in 2012. Het is een initiatief van Mobiel 21 en Stad Leuven. De kerntaak van de fietsschool is de organisatie van fietslessen voor volwassenen. Kunnen fietsen is immers niet voor iedereen vanzelfsprekend. De fietsschool speelt al jaren in op de groeiende vraag naar fietslessen vanuit diverse doelgroepen, zoals nieuwkomers, mensen in armoede, ouderen die terug willen fietsen, middelbare scholieren via OKAN (onthaalonderwijs voor anderstalige kinderen), Mobiel 21 is overtuigd van de emanciperende, versterkende en integrerende kracht van fietslessen. Fietsen verandert levens.

Buurt Meirstraat kiest voor definitieve verkeersfilter (Turnhout)

De stad Turnhout besliste om de Begijnendreef heraan te leggen. Tijdens de uitvoering van de werken was er plots meer verkeer in de Meirstraat. Bewoners van deze straat schrokken hiervan en vroegen aan het stadsbestuur om gedurende de werken de straat af te sluiten ter hoogte van Begijnendreef. Dit bleek zo goed mee te vallen dat ze het bestuur konden overtuigen om het permanent afgesloten te houden. Na de werken aan Begijnendreef, bleven de betonnen obstakels gewoon staan.

Efficiënte verkeersfilter zorgt voor het ‘beste fietspad’ van Vlaanderen (Oud-Turnhout)

De Heirbaan-Bergstraat verbindt de kern van Arendonk met die van Oud-Turnhout en loopt tussen twee bebouwde kommen. Vroeger was er veel sluipverkeer op deze route, autos die de nabijgelegen en iets langere gewestweg tussen de twee gemeenten vermeden. Fietsers voelden zich onveilig door al dat verkeer, vooral schoolgaande kinderen. De gemeente heeft dit ter harte genomen en heeft een oplossing gezocht in samenspraak met de scholen, bewoners en landbouwers. De route werd na de interventie verkozen tot beste fietspad van Vlaanderen door het Grote Fietspadenrapport van Het Nieuwsblad, terwijl er toch geen fietspad te zien is. De gemeente koos ervoor om de Heirbaan-Bergstraat op een kostenefficiënte manier  door te knippen voor autoverkeer.

Kongostraat, een lange geschiedenis van de autoluwe wijk Stokt (Turnhout)

In Kongostraat werd het doorgaand verkeer geweerd door twee zogenaamde halve knips. Het gemotoriseerd wordt aan twee kruispunten verplicht om af te slaan en kan dus niet meer rechtdoor. Het draagvlak voor circulatiemaatregelen in de wijk Stokt was er eerst niet. Er was een voorgeschiedenis met proefopstellingen in de stad die niet werden gesmaakt. Een deel van de straat werd volledig heraangelegd, maar ook kleinere ingrepen werden kwaliteitsvol en planmatig uitgevoerd.

Fietsbruggen naar Parkbos (Gent)

Eind juni 2018 werden de fietsbruggen naar het Parkbos in Gent geopend. Ze maken deel uit van het landinrichtingsproject Oude Spoorweg, waarbij een oude spoorwegzate tussen het station van De Pinte en de De Pintelaan in Gent ingericht wordt voor fietsers, wandelaars en ruiters in het Parkbos. De Oude Spoorweg vormt ook een onderdeel van de fietssnelwegen. De fietsbruggen verbinden de Oude Spoorweg met het centrum van Gent via een overbrugging van de E40 en de Ringvaart/R4, en zorgen zo voor een veilige fietsverbinding tussen Gent en De Pinte.

ANPR-camera’s zorgen voor minder sluipverkeer (Kortenberg)

Een aantal lokale straten in Kortenberg kampten vooral s ochtends  met veel sluipverkeer. Automobilisten willen de files op de E40 richting Brussel vermijden. Daarom zet de gemeente Kortenberg slimme cameras, zogenaamde ANPR-cameras, op verschillende locaties in.