Praktijken

Autovrije Zondag 2022 in Brugge: Back to the roots

Voor haar Autovrije Zondag in september legt de stad Brugge nadrukkelijk de focus op de duurzame mobiliteit van de toekomst. De stad nodigt bewoners uit om actief mee na te denken over de invulling van de verkeersvrije straten, waaronder voor het eerst ook een gedeelte van de ringweg rond de stad.

Fietsrapport van Fietsersbond Antwerpse Zuidrand maakt grondige analyse van fietsinfrastructuur

In 2012 maakten de Fietserbondafdelingen van Aartselaar, Boechout, Edegem, Hove, Kontich, Lint en Mortsel een Fietsrapport op voor hun nieuwe gemeentebestuur. In 2018 kreeg het een grondige update naar aanleiding van de verkiezingen. Het volledige Fietsrapport staat online per gemeente, en is gratis te raadplegen voor iedereen. Naast fietsbeleid, comfort, fietsparkeren en binnenwegen, belicht het rapport ook knelpunten, paaltjes en obstakels. Niet alleen een inventaris van de plaatsen waar de fietsveiligheid nog beter kan, maar ook een goede basis voor een sterker, lokaal fietsbeleid.

Wijkmobiliteitsplan van de stad Brugge

Samen met wijkbewoners denkt Brugge na over het verbeteren van de verkeersleefbaarheid en de woonkwaliteit in Christus-Koning, een typische eind 19e begin 20ste -eeuwse stadswijk met een mix van open en gesloten bebouwing en voorzieningen (van winkels tot scholen) op stap- en trapafstand. Doel is meer aangename straten, schone lucht en veilig verkeer voor jong en oud. Het wijkmobiliteitsplan zet in op een autoluwe wijk met een hoge verblijfskwaliteit en veel voorzieningen in de nabijheid. Samen met bewoners wordt gezocht naar oplossingen die de verblijfskwaliteit verbeteren en stappen en trappen aantrekkelijker maken.

Fietsdeal ‘Verknoopt naar het werk’

De fietsdeal Verknoopt naar het werk beoogde om recreatief en functioneel fietsen samen te brengen. Dat deed ze door recreatieve fietsers te tonen dat ze via het (recreatieve) fietsnetwerk ook vlot tot op het werk kunnen geraken.

Afwegingskader voetgangers en rijwielen van Stad Gent: een duidelijke visie op speedpedelecs

De stad Gent ontwikkelde een visie op de speedpedelec die hen beschouwt als fietsen: een actieve mobiliteitsvorm die de stad wil stimuleren door hen zoveel mogelijk gebruik te laten maken van de fietsinfrastructuur. Het afwegingskader voetgangers en rijwielen wordt gebruikt voor 5 verschillende types infrastructuur: het stadsregionaal fietsnetwerk, parken, kunstwerken, doorsteken of steegjes en jaagpaden.

Beleidsvisie gemeente Boechout op speedpedelecs

De gemeente Boechout zet fietsers op nr. 1 in haar mobiliteitsplan. In 2020 paste de gemeente haar beleidsvisie omtrent speedpedelecs van 2016 aan. De speedpedelec wordt situatieafhankelijk ook als fiets beschouwd en niet enkel als bromfiets type B.

Fietspunten stimuleren fietsgebruik en sociale tewerkstelling

Fietspunten stimuleren het gebruik van de fiets in combinatie met openbaar vervoer door in de directe omgeving van drukke mobiliteitsknooppunten fietsdiensten aan te bieden. Medewerkers houden toezicht op de fietsenstallingen en zorgen voor onderhoud en netheid. Daarnaast kunnen fietsgebruikers in de fietspunten terecht om een fiets te huren of kleine herstellingen te laten uitvoeren. Fietspunten worden uitgebaat door ondernemingen in de sociale economie. Ze schakelen mensen in die moeilijk hun weg vinden naar de reguliere arbeidsmarkt. Fietspunten zijn dus winst voor fietsers, kansengroepen én de maatschappij.

Stad Leuven en VELO slaan handen in elkaar voor Oekraïense vluchtelingen

Leuven vangt Oekraïense vluchtelingen op in een voormalig klooster: de Scheutsite. Al van in het begin werkt VELO nauw samen met de stad Leuven op het vlak van sociale economie en fietsmobiliteit. Ook in het verleden werden al fietsen beschikbaar gesteld aan vluchtelingen. Aan die samenwerking komt nu een extra toevoeging met de campagne #fietsvrij. De stad zoekt fietsen voor de vluchtelingen die het opvangt en klopt daarvoor bij VELO aan. Om snel te kunnen inspelen op deze extra vraag past VELO zijn bestaande verhuursysteem voor studenten toe op deze nieuwe doelgroep.

Fietsbiebs: goedkoop kinderfietsen lenen

Bij de Fietsbieb kan iedereen goedkoop kinderfietsen lenen. Er is een aanbod voor kinderen tot 12 jaar. Met een abonnement van 20 en een waarborg van 20 mag je één jaar lang een kinderfiets gebruiken. Tijdens dat jaar mag je die fiets bovendien inruilen voor een groter exemplaar of voor een ander model uit het aanbod. Net zoals bij elk deelsysteem steunt de Fietsbieb op onderling respect, vertrouwen en solidariteit. De Fietsbieb is een project van beweging.net.