Fietsdeal ‘Verknoopt naar het werk’


Samenvatting

De fietsdeal “Verknoopt naar het werk” beoogde om recreatief en functioneel fietsen samen te brengen. Het bestaande netwerk aan (recreatieve) fietsknooppunten en recreatieve fietsroutes werd verbonden met verschillende bedrijvenzones.  Door duidelijke bordjes met het aantal km en geschatte reistijd op te hangen langsheen knooppuntenroutes konden recreatieve fietsers zien dat ze via het (recreatieve) fietsnetwerk ook vlot tot op het werk konden geraken. Werknemers werden op die manier gestimuleerd om via het lokale fietsknooppuntennetwerk naar het werk te fietsen.

Projectomschrijving

De aanleiding van deze fietsdeal was het WK Wielrennen in Vlaanderen. Tijdens die week stond het recreatief fietsen centraal. De Grote Versnelling wilde met deze actie ook de aandacht vestigen op het functioneel fietsen. De Grote Versnelling verbond het bestaande netwerk aan (recreatieve) fietsknooppunten en recreatieve fietsroutes met verschillende bedrijven(zones), met focus op de bedrijvenzones op het grondgebied van de WK-steden (Leuven, Antwerpen, Brugge, Knokke-Heist). Volgende kon gerealiseerd worden:

  • Werknemers worden geholpen een veilige en ontspannen route naar het werk te vinden, via autoluwe wegen. Dit draagt bij aan de (geestelijke) gezondheid van werknemers, verlaagt de parkeerdruk bij het bedrijf en zorgt voor meer duurzame verplaatsingen.
  • Bewustwording bij recreatieve fietsers welke bedrijven(zones) er in de buurt liggen. Het is dus tevens een sensibiliseringscampagne voor het grote publiek, en brengt het recreatief fietsen en functioneel fietsen letterlijk samen. In het weekend kan je met andere woorden zien dat je ook tijdens de week met je fiets naar het werk kan pendelen via een aangename route.

Het project bestond uit twee luiken:

  • Het praktische luik:
    • Uittekenen routes (naar bedrijven (-zones)) op basis van data via Bike to Work-programma van de Fietsersbond;
    • Signalisatieplannen uitwerken voor verschillende zones;
    • Plaatsbezoek ter voorbereiding van signalisatie in samenwerking met de lokale afdelingen van de Fietsersbond;
    • Overleg met wegbeheerders en stadsdiensten ifv tijdelijke signalisatie;
    • Signalisatie ophangen.
  • Het enthousiasmerend luik:
    • Bekendmaken bij medewerkers van bedrijven:
      • Engagement van de werkgever meehebben: fietsroutes en ander materiaal voorhanden hebben om medewerkers te overtuigen die routes te proberen
      • In de communicatie: nadruk op aangename fietservaring, niet zozeer ‘snelheid’ of ‘kortste weg’. iii. Community creëren: “Ken je betere fietsroutes? Laat het ons weten”
      • Optioneel: monitoring: heeft de campagne geleid tot gedragsverandering?
    • Bekendmaken bij de bredere bevolking/ passanten:
      • Communicatie via persmoment
      • Andere communicatiekanalen (Webpagina/ Sociale Media/ …)

De (tijdelijke) campagne werd gekoppeld aan Bike to Work. Bijgevolg werden werkgevers aangezet om een structureel fietsmotivatieprogramma voor hun bedrijf en personeel op te zetten. Verschillende routes werden uitgestippeld via tijdelijke bewegwijzering in deelnemende WK-steden Antwerpen en Brugge om te fietsen naar deelnemende Bike to Work-bedrijven. De werkgevers die zich engageerden om hun personeel meer met de fiets naar het werk te laten komen, kregen extra zichtbaarheid. Ook de zichtbaarheid en het gebruik van het knooppuntenroutenetwerk werd gestimuleerd. De knooppuntenroutes werden gebruikt als basis om zowel mensen die naar het werk fietsen als fietsers die recreatief fietsen te wijzen op de mogelijkheden om naar diverse bedrijven te fietsen. Er werden 125 bordjes opgehangen langs verschillende knooppuntenroutes in Antwerpen en Brugge. In Leuven kwam er uiteindelijk geen toestemming om fysiek bordjes op te hangen wegens de organisatie van het WK-wielrennen. De routes zijn digitaal te raadplegen via de website van De Grote Versnelling.

Betrokken partijen

De gemeenten vormden de brug te vormen tussen de organisatie van De Grote Versnelling en de Fietsersbond die mee het praktische luik voor de routes in goede banen leidde. Initiatiefnemer was de Fietsersbond in nauwe samenwerking met De Grote Versnelling. Het programmamanagement van De Grote Versnelling coördineerde het volledige proces van het uittekenen van de routes tot het ophangen van de borden in de steden in intense samenwerking met de Fietsersbond. Het ophangen van de bordjes werd uitgevoerd door een lokale Fietsersbondafdeling. De bedrijven namen het enthousiasmerende luik op zich, tav hun werknemers: informeren, sensibiliseren over mogelijkheden enz. De communicatie naar het grote publiek was een gedeelde opdracht met alle betrokken partijen.

Investering

2021

  • De kost voor het ontwerpen en drukken van de bewegwijzering werd gedragen door De Grote Versnelling . De Fietsersbond nam de kosten van de vrijwilligerswerking op zich.
  • Indeling budget:
    • 70% ontwerpen en ontwikkelen bordjes
    • 30% vrijwilligerswerking Fietsersbond.

Initiatiefnemers

Fietsersbond i.s.m VVSG/WK-steden en De Grote Versnelling.

Contact

Wies Callens

  • Woordvoerder Fietsersbond Vlaanderen
  • wies.callens@fietsersbond.be

Patrick D’haese

  • Programmamanager De Grote Versnelling
  • patrick@traject.be

Locatie

kaart Antwerpen

kaart Brugge