Fietsrapport van Fietsersbond Antwerpse Zuidrand maakt grondige analyse van fietsinfrastructuur
Samenvatting
In 2012 maakten de Fietserbondafdelingen van Aartselaar, Boechout, Edegem, Hove, Kontich, Lint en Mortsel een Fietsrapport op voor hun nieuwe gemeentebestuur. In 2018 kreeg het een grondige update naar aanleiding van de verkiezingen. Het volledige Fietsrapport staat online per gemeente, en is gratis te raadplegen voor iedereen. Naast fietsbeleid, comfort, fietsparkeren en binnenwegen, belicht het rapport ook knelpunten, paaltjes en obstakels. Niet alleen een inventaris van de plaatsen waar de fietsveiligheid nog beter kan, maar ook een goede basis voor een sterker, lokaal fietsbeleid.
Projectomschrijving
Het Fietsrapport Azura bevat 6 thema’s:
- Fietsbeleid
- Comfortmeting
- Fietsparkeren
- Knelpunten
- Binnenwegen
- Paaltjes
Per thema kan je doorklikken op de gewenste gemeente. In elk luik (behalve Fietsbeleid) vind je naast info over methodes, cijfers en conclusies telkens een kaart met klikbare icoontjes. Wie doorklikt krijgt een pop-up met foto, uitleg en score van de locatie in kwestie. De volledige dataset staat ook in een spreadsheet met alle scores voor de 6 categorieën.
Knelpunten in kaart
Het thema ‘knelpunten’ is de core business van de lokale fietsersbondafdelingen. De fietsersbondafdelingen zijn begonnen met het opstellen van fiches over de lastigste punten in hun gemeente, met een beschrijving van het probleem, foto’s en een voorstel van oplossing. Tijdens evenementen bevraagden ze ook mensen over hun persoonlijke fietsknelpunten. De belangrijkste knelpunten zijn samengebracht in het fietsrapport, opgelijst per thema of per wijk. Je kan klikken op een knelpunt om de volledige fiche te tonen.
Paaltjes en obstakels
De paaltjes zijn een aparte categorie van knelpunten. De aandacht ervoor is komen overwaaien uit Nederland. Vaak staan er in ons land te veel paaltjes, en soms kunnen ze ook weg. Ze zijn bovendien een belangrijke bron van éénzijdige ongevallen: fietsers vallen en bezeren zich (of erger). Dat zijn ongevallen die amper worden aangegeven, maar toch vaak gebeuren. De Fietsersbond hanteert het principe: een paaltje hoeft enkel als de kwaal zonder paaltje groter is dan de storing van de paal zelf.
Voor paaltjes en andere obstakels heeft Fietsberaad Nederland heldere richtlijnen opgesteld. Onder andere Edegem en Kontich hebben naar aanleiding van het fietsrapport verschillende paaltjes weggenomen of beter gepositioneerd. Dat is telkens weer een positief signaal naar fietsers.
Initiatiefnemers
- Fietsersbond Antwerpse Zuidrand (Azura)
Contact
Dirk Deweerdt
- Fietsersbond Azura
- dirk.deweerdt@ringland.be
Meer weten
- Bekijk hier het webinar Verkeersveiligheidscultuur voor fietsers waar het Fietsrapport wordt voorgesteld