Impact van Blue-bike back-to-many op lokaal fietsgedrag in Geel


Tussen 2014 en 2023 waren 25 Blue-bikes een bekend gezicht bij het treinstation van Geel, vooral in gebruik door pendelaars die na hun treinreis naar hun werk of andere bestemming fietsten. In 2023 startte de stad, in het kader van basisbereikbaarheid, met de ontwikkeling van Hoppinpunten, waarbij zowel het aanbod als de infrastructuur werden aangepakt. Hieruit ontstond het idee om een back-to-many-deelfietssysteem te introduceren, waardoor gebruikers de fiets niet noodzakelijk naar het oorspronkelijke uitleenpunt, het station, hoefden terug te brengen. In plaats daarvan konden fietsen worden achtergelaten aan een van de 12 Blue-bikepunten in de stad. Geel zocht hiervoor naar een deelfietsaanbieder via een concessie.

De stad selecteerde 11 extra locaties om 125 nieuwe fietsen te stationeren. Belangrijke attractiepolen, waaronder het psychiatrisch ziekenhuis en de Thomas More Hogeschool, werden opgenomen in de lijst. Op elke locatie staan gemiddeld tien deelfietsen. Via de Blue-bike app kunnen de fietsen worden ontgrendeld, terwijl verzekeraar en partner Ethias gratis pechbijstand verzorgt. Het tarief voor de back-to-many Blue-bikes verschilt van het back-to-one-systeem, omdat de nadruk ligt op kortere ritten. Naast de standaardtarieven voor 24 uur (€3,5), betaal je slechts €0,5 voor de eerste 30 minuten. Voor mensen met een verhoogde tegemoetkoming is dit zelfs gratis.

Betrokken partijen

In samenwerking met de deelfietsaanbieder Blue-bike heeft de stad Geel het back-to-many-deelfietsensysteem geïntroduceerd. Voor een efficiënte herverdeling van de fietsen tussen de verschillende locaties werkt de stad samen met vzw De Sprong, een erkend maatwerkbedrijf dat tevens technische diensten voor de fietsen aanbiedt. Deze samenwerking maakt deel uit van de bredere uitrol van de Hoppinpunten, waarbij de stad het project benadert als een totaalproject met sociale doeleinden.

Evaluatie

Bewoners worden niet expliciet ondervraagd, maar attractiepolen blijven betrokken en kunnen te allen tijde feedback geven. De stad en Blue-bike maken voornamelijk gebruik van fietsdata voor analyses om inzicht te verkrijgen in het gebruik van de fietsen op verschillende locaties en de noodzaak tot herverdeling om de aantallen in balans te houden.

De eerste analyses tonen aan dat alle locaties goed presteren, zelfs daar waar dat niet werd verwacht. Er zijn voornamelijk korte ritten, wat past bij het back-to-many-systeem. Fietsen bij het station worden langer verhuurd, vermoedelijk door pendelaars, terwijl Blue-bikes op andere locaties in de stad voornamelijk door bewoners worden gebruikt. Het aantal leden in de regio is aanzienlijk toegenomen.

Dit systeem kan ook dienen als een pilootproject voor andere steden. Blue-bike heeft al plannen voor implementatie in Vlaanderen, en de tender in Geel was een ideale start. Andere locaties staan eveneens op de radar voor Blue-bike.

Investering

2023

Initiatiefnemers

  • Stadsbestuur Geel: diverse stadsdiensten waaronder de dienst mobiliteit en de dienst gelijke kansen
  • The New Drive
  • Blue-mobility / Blue-bike

Contact

  • Bram Dousselaere – Blue-mobility – bram.dousselaere@blue-mobility.be
  • Luk Helsen – IOK i.n.v. Stad Geel – luk.helsen@iok.be

Locaties

Extra’s

Fietsberaad Vlaanderen organiseerde samen met het Gemeentelijk Ondersteuningsplatform Vervoerregiowerking van VVSG een webinar rond deelfietsen. Meer weten?

Dit vind je zeker ook interessant

Nieuws

Word gratis lid bij Blue-bike tijdens de zomermaanden

Nieuws

Antwerpen krijgt slimme Blue-bikes