In Kontich is de nieuwe fiets- en voetgangerstunnel onder de expresweg N171 officieel in gebruik. De Margriet Ballegeertunnel vormt een belangrijke schakel in het verbeteren van de fietsveiligheid en -doorstroming in de regio. De tunnel werd in minder dan een jaar tijd gebouwd door het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) en het lokaal bestuur Kontich.
Veilige en comfortabele onderdoorgang
De tunnel vervangt de vroegere bovengrondse oversteek aan het kruispunt Drabstraat–Pierstraat, waar dagelijks meer dan duizend fietsers passeren, waaronder veel schoolgaande jongeren. Dankzij de onderdoorgang kunnen zij voortaan conflictvrij en vlot de N171 kruisen.
De tunnel draagt de naam van Margriet Ballegeer, een jonge Kontichse verzetsheldin uit de Eerste Wereldoorlog. Haar verhaal vormt de inspiratie voor de artistieke aankleding van de 37 meter lange tunnel, waar een graffitikunstenaar momenteel nog aan werkt.
Nieuwe fietsverbindingen in ontwikkeling
De opening van de tunnel is een eerste mijlpaal binnen een breder fietsproject. De komende maanden werken AWV en de gemeente verder aan:
- een nieuw dubbelrichtingsfietspad vanaf het kruispunt Drabstraat–Pierstraat richting P+R Kontich
- de aansluiting van het nieuwe fietspad langs de Rubensstraat op de bestaande infrastructuur aan de Boniverlei
- conflictvrije kruispunten ten noorden en zuiden van de tunnel
- een toegankelijkere bushalte Kontich Sint-Ritacollege
De volledige werken lopen nog tot september. Daarna volgt een officiële opening van het totale project.
Langverwachte verbetering voor actieve weggebruikers
Volgens Vlaams minister Annick De Ridder is de tunnel een cruciale stap voor veiliger fietsverkeer langs de drukke gewestweg. Ook lokaal schepen Willem Wevers benadrukt het belang van deze realisatie, waar de Kontichenaars al decennialang naar uitkeken.
Meer informatie
Actuele info over de werken is te vinden via: wegenenverkeer.be/fietstunnelkontich
Foto: Wegen en Verkeer