Het Mobiliteitsbedrijf Stad Gent voerde een analyse uit van de bestaande fietsinfrastructuur naar aanleiding van het Cahier Fietshellingen en formuleerde op basis daarvan een aantal conclusies.
Het hellingspercentage van de helling, is vaak een heikel punt bij het ontwerpen van fietsbruggen en tunnels. Er schort iets met de richtlijnen voor fietshellingen. Uit een praktijktoets blijkt dat een heleboel intensief befietste hellingen helemaal niet aan de richtlijnen voldoen. Voor kleine hoogteverschillen blijken de richtlijnen wel erg steile hellingen toe te laten, terwijl voor grote dan weer enkel een “vals plat” volstaat. De huidige richtlijnen maken het vaak moeilijk om tot een goede balans tussen hellingspercentage, ruimtegebruik en kosten te komen.
Sinds het ontstaan van de richtlijnen voor fietshellingen zijn er enkele evoluties geweest die een herziening van de richtlijn rechtvaardigen. Naast de spectaculaire opkomst van de e-bikes, groeide het besef dat een goede fietshelling meer is dan zijn hellingspercentage en ziet de Stad Gent dat het volle potentieel van een fietsbrug benutten vaak een goeie ontsluiting in diverse windrichtingen vergt.
Het Mobiliteitsbedrijf Stad Gent stelt voor om te werken met een realistische streefwaarde waar nieuwe hellingen aan moeten voldoen. Een curve – want de vaststelling dat het gewenste hellingspercentage best sneller afneemt, dan het te overwinnen hoogteverschil toeneemt, blijft overeind – die als bodemwaarde de hellingsgraad van oude spoorwegpaden (2,5%) neemt. Een tweede curve legt de maximale hellingsgraad vast, die gebruikt mag worden om complexe hellingen of omrijden te vermijden. Bodemwaarde is hier de hellingsgraad waarvan de Stad Gent verwacht dat mensen in een rolstoel ze aankunnen (4,2%). Op fietsroutes bouwt het Mobiliteitsbedrijf Gent liever geen brug dan een brug die steiler is dan deze maximale helling.
Tot slot stelt het Mobiliteitsbedrijf afzonderlijke richtlijn voor fietsenparkings voor om minder snel over te moeten gaan op de minder geliefde oplossingen (fietsliften en trappen met fietsgoten of roltrappen).
Meer weten?
Lees hier het volledige rapport “(G)een helling is te zwaar. Hellingspercentages voor fietsverkeer ontleedt”, opgesteld door Elias De Vos van het Mobiliteitsbedrijf Stad Gent.