Praktijken

Voorbeelden uit onze buurlanden (COVID-19)

Onze buurlanden Duitsland, Groot-Brittannië en zelfs fietsgidsland Nederland maken zich klaar om meer ruimte aan de fietser te geven. Een overzicht van de goede praktijken en beleidsmaatregelen.

Meeste autopendelaars missen hun rit niet (COVID-19)

Het Urban Cycling Institute van de Universiteit Amsterdam voerde onderzoek naar het welbevinden over thuiswerk en het gemis van dagelijks pendelen. Daaruit blijkt dat fietsers liever fietsen dan autopendelaars autorijden.

Brugge heeft een beleidskader om te beoordelen welke fietsvoorzieningen wenselijk zijn

De stad Brugge krijgt regelmatig vragen voor de aanleg van fietsinfrastructuur. Om die objectief, transparant en op een uniforme manier te beantwoorden heeft het stadsbestuur een afwegingskader goedgekeurd voor fietspaden, fietssuggestiestroken, fietsstraten en paaltjes langsheen fietspaden. Door gebruik te maken van een beslissingsboom beoordeelt de stad telkens zowel de noodzaak van bepaalde fietsinfrastructuur als de manier waarop ze kan worden uitgevoerd.

Vakantie in eigen straat (COVID-19)

Door Covid-19 denken veel mensen na over vakantie in eigen land of zelfs in eigen straat. Vakantiestraten zijn dan een ideale manier voor steden en gemeenten om hun inwoners deze zomer de kans te bieden om een fijne en veilige vakantie voor de deur door te brengen.

Kostenefficiënte (tijdelijke) maatregelen (COVID-19)

Er bestaan heel wat relatief goedkope ingrepen om de mobiliteit en veiligheid van fietsers en voetgangers te verbeteren. De Vlaamse overheid voorziet in subsidies om zulke (tijdelijke) ingrepen versneld uit te voeren.

Fietspad wordt voetpad, rijweg wordt fietsstraat (COVID-19)

Verschillende gemeenten kiezen voor extra fietsstraten zodat fietsers en voetgangers op drukke punten een veilige afstand kunnen bewaren. Op veel plaatsen wordt het fietspad een voetpad en wordt de rijbaan een fietsstraat met een snelheidsbeperking van 30 km/u en een inhaalverbod voor autos.

Hoe de Franse mobiliteit verandert na 11 mei (COVID-19)

Parijs en de grootstedelijke periferie nemen extra maatregelen om fietsen en stappen te stimuleren. Er komen 650 km extra fietspaden en nog eens 150 km pop-up fietspaden in Parijs stad. Zo maakt de regio verplaatsingen die niet door telewerk worden vervangen, veiliger voor fietsers en voetgangers.

Mobiliteitsplannen op maat van winkelstraten (COVID-19)

Gemeenten en handelaars treffen maatregelen om alles in goede banen te leiden bij de heropening van de winkels. Verschillende steden maken winkelstraten autovrij, stellen circulatieplannen op, brengen extra wegmarkeringen aan, creëren extra fietsparkings en vormen parkeerplaatsen tijdelijk om tot wachtruimte voor klanten.

Stad Gent creëert meer ruimte aan schoolpoorten (COVID-19)

In Gent krijgen 25 basisscholen een tijdelijke schoolstraat, bij 20 andere scholen wordt een parkeerstrook of stuk van de rijweg voorbehouden voor fietsers en voetgangers. Zo kunnen mensen voldoende afstand kunnen houden wanneer de scholen heropenen op 15 mei.