Fietspad wordt voetpad, rijweg wordt fietsstraat (COVID-19)


Ruimte-efficiënte vervoersmodi

Wandelen en fietsen zijn zeer ruimte-efficiënt. In de nieuwe anderhalvemeter-samenleving is dat een grote troef. Maar het is voor de vele fietsers en voetgangers niet altijd gemakkelijk om onderweg die veilige afstand te bewaren. Daarom kiezen lokale besturen ervoor om de publieke ruimte tijdelijk te herverdelen: meer plek voor fietsers en voetgangers, minder voor de auto.

Herverdeling volgens STOP-principe

Eerst Stappen, dan Trappen, Openbaar vervoer en pas daarna gemotoriseerd Privévervoer. Verschillende steden en gemeenten nemen tijdelijke maatregelen gebaseerd op dit STOP-principe. Verwacht wordt dat het aantal fietsers verder zal toenemen nu de maatregelen geleidelijk versoepeld worden.

Rijweg wordt fietsstraat, fietspad wordt voetpad

Heel wat lokale besturen herverdelen de openbare ruimte op plaatsen waar veel gefietst en gestapt wordt. Mechelen, Willebroek en Turnhout zijn slechts een paar van de vele steden en gemeenten die actie ondernemen om de fiets meer plaats te geven nu de coronamaatregelen worden afgebouwd. Ze tonen dat het inrichen van tijdelijke fietsstraten een relatief eenvoudige ingreep is die voor veel steden binnen handbereik ligt. Bovendien is het een effectieve maatregel met maximaal effect voor de veiligheid van fietsers en voetgangers.

De stad Mechelen heeft vier tijdelijke fietsstraten ingericht langs het kanaal Leuven-Dijle om conflicten met het autoverkeer te vermijden. Fietsers mogen er de volledige rijweg gebruiken, auto’s mogen hen niet voorbijsteken. Het fietspad is tijdelijk een voetpad geworden. De politie heeft er tekstkarren geplaatst, er staan signalisatieborden. Binnenkort komen er ook tags op de grond die fietsers en voetgangers vragen om voldoende afstand te houden.

Ook in Turnhout is de Oude Beersebaan net binnen de stadsring omgevormd tot een fietsstraat. Er was al langer een volledige heraanleg gepland, maar door de coronamaatregelen besloot het stadsbestuur sneller in te grijpen. De Oude Beersebaan wordt zo een onderdeel van een autoluwe fietsroute tussen Oostmalle en het station van Turnhout.

De stad Kortrijk heeft zelfs een volledig nieuw plan klaar: De Weg uit de Crisis. Daarmee wil de stad een versnelling hoger schakelen door meer ruimte te creëren voor fietsers, voetgangers en groen.

De Weg uit de Crisis (Kortrijk)

Dit vind je zeker ook interessant

Praktijk

Bakfietsdelen Leuven – Mechelen – Pelt

Nieuws

Fietsstraten in Europa: wat leren we uit de praktijk?

Nieuws

De opmars van fietsstraten in Vlaanderen: 221 gemeenten hebben een of meerdere fietsstraten