Brugge heeft een beleidskader om te beoordelen welke fietsvoorzieningen wenselijk zijn


De stad Brugge krijgt regelmatig vragen voor de aanleg van fietsinfrastructuur. Om die objectief, transparant en op een uniforme manier te beantwoorden heeft het stadsbestuur een afwegingskader goedgekeurd voor fietspaden, fietssuggestiestroken, fietsstraten en paaltjes langsheen fietspaden. Door gebruik te maken van een beslissingsboom beoordeelt de stad telkens zowel de noodzaak van bepaalde fietsinfrastructuur als de manier waarop ze kan worden uitgevoerd.

Projectbeschrijving

Burgers en middenveldorganisaties richten zich regelmatig tot het Brugse stadsbestuur met de vraag voor het aanleggen van fietsinfrastructuur. Uiteraard is het belangrijk om die vragen objectief en transparant te beantwoorden aan de hand van een afwegingskader. In het mobiliteitsplan van de stad is reeds een beslissingskader voor fietspaden ingeschreven. Het komt erop neer dat fietspaden slechts worden aangelegd op wegen met hogere snelheidsregimes en grotere verkeersintensiteiten. Dit betekent dat er in de regel geen fietspaden worden gerealiseerd in een zone 30. Bij de (her)aanleg van wegen en bij de realisatie van Fietsfondsdossiers bekijkt de stad aan de hand van het beslissingskader of fietspaden noodzakelijk zijn. Zo ja, dan wordt onderzocht of een fietspad ruimtelijk inpasbaar is. Is een fietspad noodzakelijk en ruimtelijk inpasbaar, dan gaat de stad over tot de opmaak van een uitgewerkt inrichtingsplan. Is een fietspad niet noodzakelijk of niet inpasbaar, dan volgt er een onderzoek naar andere mogelijke fietsmaatregelen.

Voor de mogelijke andere infrastructurele ingrepen – fietssuggestiestroken, fietsstraten en het plaatsen van paaltjes – heeft de stad nu een gelijkaardige oefening gemaakt. Een kader leidt telkens tot een besluit over het al dan niet aanleggen van fietsinfrastructuur en over welke ingreep wenselijk en praktisch uitvoerbaar is. Dat gebeurt via een beslissingsboom van vragen waarop ja of neen geantwoord wordt.
De meerwaarde van een dergelijke aanpak is duidelijk. Vragen worden objectief en transparant beantwoord. Burgers krijgen inzicht in de aanpak van hun vragen en klachten. De samenwerking tussen verschillende stadsdiensten wordt versterkt, de taken zijn duidelijk omschreven. Doordat elke beslissing zowel naar de opportuniteit/de analyse van het probleem als de materialisatie/de detailuitwerking kijkt, wordt telkens contextspecifiek gewerkt. Zo is het resultaat altijd op maat van de Brugse binnenstad en de deelgemeenten

Betrokken partijen

Het beleidskader voor fietsvoorzieningen objectiveert de beslissingen van het stadsbestuur over het al dan niet aanleggen van fietspaden en fietssuggesstiestroken, het inrichten van fietsstraten en het plaatsen van paaltjes langsheen fietspaden. Eerst gebeurt een grondige analyse van de situatie in een straat. Nadien wordt een oplossing uitgewerkt. Die kan mogelijk de aanleg van een bepaalde fietsinfrastructuur inhouden.

Evaluatie

De vragen van burgers en middenveldorganisaties naar fietsinfrastructuur zetten de stad aan tot het ontwikkelen van een objectief en transparant beleidskader. De dienst Mobiliteit, de cluster Openbaar Domein en de lokale politie werken nauw samen bij de toepassing van het kader.

Initiatiefnemers

Stad Brugge, dienst mobiliteit

Contact

Bart Slabbinck

  • Deskundige mobiliteit stad Brugge
  • bart.slabbinck@brugge.be

Dit vind je zeker ook interessant

Nieuws

Brugge neemt gevaarlijke fietspaaltjes weg voor meer veiligheid op de weg

Nieuws

UCI Bike Forum nodigt uit in Brugge

Nieuws

Fietsstraten in Europa: wat leren we uit de praktijk?