Voorbeelden uit onze buurlanden (COVID-19)


Duitsland, waar de auto heerst(e)

Duitsland blaast warm en koud als het over fietsbeleid gaat. Terwijl de autoconstructeurs nog een stevige lobbypositie hebben, zijn er ook vele steden en zelfs ‘Länder’ die meer inzetten op fietsbeleid met als doel: schone en gezonde steden. De Duitsers leren ook van hun buren (DK, NL, VL). Het Berlijnse fietsnetwerk groeit gestaag. De stad implementeerde als de eerste tijdelijke fietsinfrastructuur. Er kwam ook een gids (Engelse versie, ook in Duits en Frans) die de basis biedt voor veilige pop-up-infrastructuur in (grotere) steden. In Keulen zijn de straten die de grote parken (vb. stadspark nabij Deutzer Brücke) doorkruisen autovrij gemaakt. Fietsers en voetgangers genieten er de nodige gezonde afstand. En zelfs kleinere steden als Rostok leggen pop-up-fietspaden aan. In München kunnen gezondheidswerkers naast fietsen ook gratis de taxi nemen in Coronatijden.

Nederland fietsgidsland

In het verkeer 1,5 meter afstand houden, krijgt voor voetgangers en fietsers de hoogste prioriteit. Verschillende partners – oa. Fietserbond, CROW/Fietsberaad, het Ministerie en lokale overheden slaan de handen in elkaar. Een greep uit de voorgestelde opties:

  • Maximumsnelheid voor auto’s verlagen van 50 naar 30 km (of zelfs 20 km) per uur. Zo ontstaat er een groter netwerk van bruikbare fietsroutes en kunnen fietsers zich spreiden.
  • Eenrichtingsverkeer mogelijk maken en tijdelijke nieuwe circulatiemaatregelen
  • Fietsers mogen uitwijken naar de rijbaan: het fietspad is niet langer verplicht
  • Autoparkeerplaatsen gebruiken voor fietsparkeren
  • Quick wins via prioritair ruimen en herstellen van fietsroutes
  • Verkeerslichten anders instellen om de doorstroming te verbeteren
  • Handhaving via sensoren: wordt het ergens te druk, dan wordt de straat (gedeeltelijk) afgesloten of enkelrichting gemaakt.

Nederland zal zijn ervaringen met Coronamaatregelen meenemen voor het fietsbeleid van de toekomst. Daarbij onderzoekt het of er meer rekening moet worden gehouden met de herverdeling van de openbare ruimte bij lopende projecten en wil het land inspelen op het veranderde mobiliteitsgedrag door meer thuiswerk, meer internetwinkelen, enz.

Ook in het Verenigd Koninkrijk, waar het virus in absolute cijfers hard toegeslagen heeft, zijn er verschillende voorbeeldsteden die verkeerruimte vrijmaken voor actieve modi, en ook extra budgetten voorzien: London, Edinburgh, South-Wales, Manchester …

Parijs
Amsterdam
Amsterdam

Dit vind je zeker ook interessant

Document

Evolutie van fietsgebruik en fietsveiligheid in Vlaanderen: een vergelijking met Nederland en Denemarken

Artikel

Modernisering van fietskluizen aan Nederlandse stations

Nieuws

1 op 3 bus- en tramgebruikers stapt over op de fiets