Kostenefficiënte (tijdelijke) maatregelen (COVID-19)


Covid-19 dwingt steden en gemeenten ruimte te maken voor voetgangers en fietsers. Een nieuw fietspad is niet op een dag gelegd en het kan niet overal. Vaak bieden andere eenvoudige en goedkope oplossingen wel soelaas.

Snel implementeren

In Ermelo in Gelderland Nederland slaagt een bouwfirma er in om op één weekend een volledig nieuwe rotonde aan te leggen, met fietspaden. Dit geeft aan hoe we kunnen kijken naar de haalbaarheid van sommige projecten. Binnen– en buitenlandse projecten tonen aan dat in crisis veel mogelijk is.

Eenvoudig om uit te voeren

Slimme ingrepen in het kader van Fix the Mix voor veilig, gemengd verkeer, zijn goedkoop en gemakkelijk uit te voeren. De belangrijkste voorwaarde is vaak de wil van de lokale overheid om beslissingen door te drukken. De Vlaamse overheid geeft advies hoe gemeenten dit in overeenstemming met de wetgeving kunnen aanpakken.

Veilige ruimte als basis

Zorg voor veilige fietsruimte op plaatsen waar geen doorgaand verkeer nodig is. Auto’s zijn er welkom, maar moeten eerst en vooral rekening houden met voetgangers en fietsers. Door deze zones slim en veilig aan elkaar te schakelen is het mogelijk om een veilig fietsroutenetwerk te bouwen. Zo worden ook plaatsen met doorgaand autoverkeer minder belast.

Maatregelen met maximaal effect

Veilige fietsruimte ontstaat door de snelheid en het volume van motorverkeer te matigen. Deze maatregelen wordten ook verkeersfilters genoemd.

  • Fietsstraat: verlaagt de snelheid, geeft fietsers ruimte en beperkt gevaarlijke inhaalbewegingen. Investeringskost: minimaal twee verkeersborden.
  • Zone 30: verlaagt de snelheid, waardoor een buurt of wijk minder interessant wordt voor sluipverkeer. Investeringskost: Minimaal enkele verkeersborden.
  • Doorlopende straat: in een doorlopende straat kunnen enkel voetgangers en fietsers door. Motorvoertuigen zijn er enkel als bestemmingsverkeer. Een doorlopende straat in Oud-Turnhout is zelfs verkozen tot beste fietspad.
  • Met een paal, betonblok, tractorsluis, ANPR-cameratoezicht of als het moet een speeltuin, kan je gemakkelijk een nieuwe, veilige route voor fietsers creëren.
  • Woonerf: Een woonerf biedt voor bewoners nog extra voordelen ten opzichte van een zone 30.

Vlaamse subsidies

Steden en gemeenten kunnen op dit moment terecht voor subsidies van de Vlaamse overheid om deze (tijdelijke) verkeersmaatregelen versneld te implementeren. Gemeenten die interesse hebben moeten de subsidie voor 15 juni 2020 aanvragen! De subsidie bedraagt maximaal de helft van de kosten met een maximum van 7.000 euro.

Dit vind je zeker ook interessant

Nieuws

1 op 3 bus- en tramgebruikers stapt over op de fiets

Nieuws

Benelux-ministers inspireren Europees fietsbeleid

Document

Maatschappelijk Relancecomité kiest voor de fiets