Mobiliteitsplannen op maat van winkelstraten (COVID-19)


Verschillende gemeenten hebben in overleg met hun lokale handelaars plannen gemaakt om mensen veilig te laten winkelen als maandag 11 mei de winkels weer opengaan. Een stormloop wordt niet verwacht maar extra mobiliteitsmaatregelen moeten ervoor zorgen dat alles veilig en aangenaam verloopt.

Autovrije winkelstraten

Veiligheid van shoppers blijft de belangrijkste bezorgdheid voor winkeliers én beleidsmakers. De winkelstraat autovrij maken is een oplossing die daartoe bijdraagt. Zo heropenen de winkels in Schoten in een autovrije Paalstraat. Leuven maakt een wandel- en fietszone in de Brusselsestraat en maakt de Bondgenotenlaan autovrij op zaterdag. In Brugge zullen voetgangers op de verkeersvrije rijbaan kunnen lopen. Zo kan het voetpad dienen als ruimte voor wachtende klanten.

Circulatieplan voor shoppers

De stad Antwerpen heeft regels uitgewerkt om winkelen in de binnenstad letterlijk in goede banen te leiden. Eén daarvan is om rechts te wandelen. Pijlen op de grond sporen shoppers aan om zoveel mogelijk rechts te houden in de winkelstraten. Wachtrijen moeten zich langs de rechtse kant van de winkel opstellen. Bornem en Brugge brengen extra wegmarkeringen en pijlen aan voor shoppers.
De stad Mechelen heeft een actieplan dat het winkelhart in zones opdeelt. De Bruul wordt zo opgedeeld in vier stroken. De voetpaden langs de gevels worden aanschuifzones voor de winkels. Op de middenstrook maakt de stad een circulatiezone in twee helften om de richting van de passage aan te geven. En fietsen is er op zaterdag niet toegestaan.

Meer ruimte voor voetgangers

In smallere winkelstraten is het een optie om tijdelijk enkele parkeerplaatsen op te offeren om meer ruimte te maken. Ook in Mechelen worden waar nodig parkeerplaatsen omgevormd tot wachtruimte. Herentals maakt een woonerf van zijn winkelgebied. Zo kunnen voetgangers de hele breedte van de straat gebruiken. Verder worden enkele straten enkelrichting voor auto’s en creëert de stad extra fietsenstallingen om fietsen aan te moedigen.

Parkeren

Nu meer mensen de fiets nemen is er ook meer nood aan fietsenstallingen. De stad Leuven installeert 500 extra fietsenstallingen en in Mechelen komen er op strategische locaties extra fietsenstallingen om te voorkomen dat mensen hun fiets tegen gevels plaatsen.

Dit vind je zeker ook interessant

Enorme toename op fietssnelwegen Vlaams-Brabant (COVID-19)

Nieuws

Gent maakt spitspunten voor woon-werkverkeer

Nieuws

Fietsverkeer in de lift: VAB telt meer fietsers na eerste versoepeling maatregelen