Praktijken

Stroefheidsbehandeling Sint Agnetebrug (Gent)

De Sint-Agnetebrug in Gent is een auto- en fietsbrug over de Coupure, een kanaal. Autos kunnen de brug enkel richting centrum oversteken, fietsers en voetgangers vanuit de twee richtingen. De brug ligt aan het einde van de afdaling van de Blandijnberg, (Verlorenkost), die veel studenten maken omdat verschillende gebouwen van de universiteit op deze heuvel liggen. De fietsers komen vaak met grote snelheid aan bij de brug.

Fietssatellietpunten op industrieterrein (Ravenshout)

De fietssatellietpunten op het bedrijventerrein Ravenshout zijn beveiligde fietsstallingen op strategische locaties: aan een carpoolparking, of een bushalte. De bedoeling is om werknemers te stimuleren om te kiezen voor de combinatie 'carpool + fiets' of 'bus + fiets' in plaats van de wagen.

Visie van handelaars op de modal split van hun klanten (Dendermonde)

In functie van de opmaak van het fietsbeleidsplan voor de stad Dendermonde werd in april 2014 een bijkomend onderzoek gedaan. Het onderzoek peilde naar de ideeën die leven bij handelaars omtrent het fietsbeleid en de modal split van hun klanten. Ter vergelijking werden ook de klanten ondervraagd. De resultaten van de enquête geven aan dat er een groot verschil zit in de perceptie van de handelaars en de realiteit op het terrein.

Elmo@work: met de elektrische fiets naar het werk

Elmo@work is een pilootproject van het VIM (Vlaams instituut voor Mobiliteit) waarbij is bekeken of elektrische tweewielers een volwaardig alternatief kunnen bieden voor woon-werkverplaatsingen en dienstverplaatsingen.

Ondergrondse buurtparking met fietsenstalling (Berchem)

In 2013 opende de stad Antwerpen een buurtparking, ook wel bekend als Buurtparking Vijfhoek, voor 100 wagens op het Van Hombeeckplein in Berchem. De Stad heeft ook plaats voorzien voor een 70-tal fietsen. De parking is mooi geïntegreerd in het openbaar domein en biedt daarnaast voldoende comfort voor fietsers.

Fietsvriendelijke tractorsluizen (Zaventem)

Het project, een zogenaamde 'tractorsluis', situeert zich op de landelijke weg 'Zeven Tommen' in Zaventem.  Doel van dit project en toekomstige, soortgelijke projecten in Zaventem is om gekende sluipwegen effectief af te raden voor automobilisten, maar de infrastructuur wel toegankelijk te maken voor fietsers en landbouwvoertuigen. Op het gebied van fietsbeleid zorgt het ontwerp voor een autoluw en comfortabel fietspad.

Meetmethodes voor fietstellingen

In 2014 voerde Royal Haskoning in opdracht van de provincie Antwerpen een studie uit over fietsmeetsystemen. De resultaten van de studie lagen aan de basis de Provinciale Fietsbarometer. De studie geeft een overzicht van de strategieën, methoden en systemen om fietsmetingen uit te voeren. Een SWOT-analyse legt de voor- en nadelen van elk meetsysteem bloot.

Nieuwe fietspaden bij onderhoud ophaalbrug (Beerse)

De ophaalbrug te Beerse over het kanaal Dessel-Schoten werd in het voorjaar van 2015 aangepast in het kader van een onderhoud. De smalle brug werd verbreed maar de gemeente koos er toch voor om de enkele richting voor auto's te behouden en daarnaast aan beide kanten vrij liggende fietspaden aan te leggen. Door een fietspad aan te leggen, zijn fietsers meer zichtbaar voor de wagens en wordt zo hun veiligheid verbeterd.

Comfortstrook voor fietsers op kasseiweg (Brugge)

De Stad Brugge heeft in 2015 een betonnen fietscomfortstrook aangelegd aan beide kanten van de Polderstraat, niet ver van het centrum van Sint-Kruis Brugge. Het betreft een kasseiweg. Doelstelling van deze realisatie is het rijcomfort voor de fietser te verbeteren en tegelijk een fietssuggestiestrook tot stand te brengen. Door dit aan beide kanten van de weg te doen wordt de ruimte voor het autoverkeer beperkt, hetgeen een snelheidsremmend effect heeft.