Praktijken

Iedereen op de fiets, fietsen mogelijk maken voor iedereen (Deurne)

De vzw Samenlevingsopbouw lanceerde het project en de brochure Iedereen op de fiets. De bedoeling ervan is mensen op de fiets krijgen om ze op die manier mobiliteit en meer kansen te bieden om deel te nemen aan de samenleving. De tijd is er rijp voor, want de fiets is niet meer, zoals vroeger, het vervoermiddel van de minder bedeelde, maar het meest actuele, toegankelijke en hippe vervoermiddel van deze tijd!Het project haalt zijn inspiratie bij een eerdere actie Deurne Fietst (met steun van de Vlaamse Regering), alsook bij het actieprogramma Mobikansen dat vervoersarmoede moet tegengaan.

Lokfiets pakt fietsdiefstallen aan (politiezone MINOS)

Om het grote aantal fietsdiefstallen aan te pakken, startte de politiezone MINOS (Mortsel, Boechout, Borsbeek, Wommelgem en Wijnegem) in juli 2015 met het inschakelen van een lokfiets. Deze fiets wordt uitgerust met een gps-zender en op een diefstalgevoelige plaats gestald.

Kids on Wheels, meer kinderen op de fiets (Dendermonde)

Kids on Wheels is een initiatief van Jeugdopbouwwerk en Buurtsport, in samenwerking met de stad Dendermonde. Elke woensdagnamiddag wordt in de Serboswijk een sport- en spelaanbod voorzien. Daarbij wordt met name ook participatie nagestreefd van meer kwetsbare kinderen. Er bleek al snel dat de kinderen graag op de fiets wilden (met name die van de begeleiders). Vanuit die lust om te fietsen ontstond een samenwerking van verschillende partijen om te zorgen voor een aanbod aan leenfietsen en -steps, waardoor zo veel mogelijk kinderen de mogelijkheid zouden krijgen om te fietsen of steppen.

Superflitspaal voor de handhaving zone 30 (Gent)

Sinds oktober 2015 is een ruime zone 30 van kracht in de stad Gent. Die omvat het gehele gebied binnen de Stadsring (R40). Voor de handhaving van de snelheidsbeperking in deze uitgebreide zone 30 besliste de Stad om de Lidar of superflitspaal in te schakelen. Dit is een geavanceerde flitspaal die snelheidsmetingen uitvoert aan de hand van een lasersysteem in plaats van radar. Dit laat toe om snelheden te meten in (nauwe) straten waar een gewone flitscamera hinder ondervindt van metalen (bvb. van de tram, geparkeerde autos enz.). De flitspaal verandert geregeld van plaats om de zone 30 zo volledig mogelijk te bestrijken.

Rechtsaf door rood voor fietsers (Waarschoot)

Sinds begin 2015 mogen fietsers in Waarschoot op twee kruispunten rechtsaf slaan, door het rode verkeerslicht. Rechtdoor rood mag op éen bepaald punt. De maatregel werd ingevoerd om het fietscomfort te verhogen. Het wordt kenbaar gemaakt via een verkeersbord: een gele fiets in een omgekeerde driehoek met een pijl om de toegelaten richting waarin de fietsers mag rijden aan te geven. Waarschoot toont aan dat ook een kleine gemeenten deze fietsvriendelijke maatregel kan invoeren.

Eerste velobaar van Vlaanderen ondersteunt Fietsers (Turnhout)

Fietsers leunen aan de overweg van het station Turnhout tegen de eerste velobaar van Vlaanderen. Een velobaar is een steunpunt voor fietsers die moeten wachten aan de slagbomen. Zo moeten ze geen voet meer aan de grond zetten. Je kan er sneller door vertrekken of het is gewoon makkelijker om te steunen op een houvast dan telkens te moeten afstappen. De velobaar bestaat uit twee steunpunten, één aan elke kant van de spooroverweg.

Onderdoorgangen voor fietsers (Gent)

Aan het drukke kruispunt van de Gentse stadsring met de Henleykaai en de Bijlokekaai werd één van de eerste fietsonderdoorgangen gerealiseerd. Deze fietsbrug is op de oever van de Leie aangelegd, op een plaats waar de rivier onder de Stadsring vloeit, en zorgt ervoor dat fietsers die van de Henleykaai komen de drukke en gevaarlijke ring niet hoeven over te steken om naar de Bijlokekaai te rijden (of omgekeerd). Zij gaan onder de stadsring door via een comfortabele fietsbrug. Deze onderdoorgang is een schakel in een belangrijke fietsroute die het centrum van Gent verbindt met de buurt van het Sint-Pietersstation en deelgemeente Sint-Denijs-Westrem.

Bestrijden gladheid op fietsbruggen over water

Bruggen en bij uitstek bruggen over water - zijn de eerste plaatsen waar, zeker in de winter, gladheid optreedt. De reden is dat er onder bruggen geen warme ondergrond zit, terwijl wegen na het zomerseizoen nog opgeslagen warmte hebben. Ook buiten het winterseizoen kan er gladheid zijn door water dat op bruggen blijft staan. Dit brengt voor alle verkeersgebruikers een risico op uitglijden of slippen mee. Het risico is het grootste als er bochten moeten worden genomen en/of als men bergaf rijdt. Naast het water-, ijs- en ijzelvrij houden van de weg is de oplossing het wegdek stroever te maken, zodat de banden van een voertuig - zoals een fiets - er grip op hebben.