Nieuwe ondergrondse fietsenstalling na renovatie station (Oostende)


De renovatie van het NMBS-station Oostende werd eind september 2018 afgerond. Het vernieuwde stationsgebouw heeft een ruime parking, een nieuw busstation en een nieuwe ondergrondse fietsenstalling. Aansluitend volgt nog de vernieuwing van het stationsplein.

Meer dan honderd jaar geleden liet koning Leopold II het station van Oostende bouwen. Een statig gebouw, de ‘koningin der badsteden’ waardig. Met de groei van de stad, breidde  ook het station uit. Het werd een druk verkeersknooppunt waar dagelijks duizenden reizigers hun weg zoeken naar treinen, trams, bussen, ferryboten en cruiseschepen.

Doorheen de jaren is in de stationsbuurt een complexe infrastructuur ontstaan. Een allegaartje van gebouwen en parkeerplaatsen die een verdere expansie belemmeren. Om aan de huidige noden van de reizigers tegemoet te komen, investeerden de partners van het project Station aan zee in een eigentijds multimodaal verkeersknooppunt.

Transformatie

Het stationsgebouw  en de omgeving ondergingen een grondige transformatie. Een onderdeel van de verbouwing  was het groeperen van de sporen op één plein. Onder dat plein werd een nieuwe fietsenstalling gerealiseerd.  Autoverkeer werd van het stationsplein afgeleid om voetgangers en fietsers meer bewegingsruimte te geven. Dat om zoveel mogelijk reizigers te stimuleren de overstap te maken naar te voet gaan, fietsen en openbaarvervoergebruik en een vlotte overschakeling tussen de verschillende vervoersmiddelen te garanderen.

De bouw van de ondergrondse fietsenstalling startte in september 2017. De werken namen ongeveer een jaar in beslag. Sinds 10 augustus kunnen treinreizigers die met de fiets naar het station komen, hun fiets veilig en comfortabel parkeren in de rekken van de nieuwe, overdekte fietsenstalling onder het stationsplein.

De fietsenstalling bevindt zich onder de stationsluifel op niveau -1. In het ontwerp werden 1.340 plaatsen voorzien, met een uitbreidingsmogelijkheid met fietsenrekken op dubbele hoogte (zoals uitgevoerd bij het station van Gent-Sint-Pieters). De toegang bevindt zich op het stationsplein en gebeurt via een hellend vlak en een brede trap. Reizigers kunnen na het stallen van hun fiets rechtstreeks de trap nemen naar het perron.

Bij het ontwerp van de toegangen stond de veiligheid en het comfort van de fietsers voorop. Langs grote lichtgaten in de luifel valt volop daglicht naar binnen en ontstaat een directe visuele relatie met het stationsplein. Die openheid draagt bij tot het subjectieve veiligheidsgevoel van de gebruikers van de fietsenstalling.

Het Fietspunt is in september verhuisd naar de nieuwe ondergrondse fietsenstalling. Hier kunnen reizigers terecht voor een kleine fietsherstelling. Het Fietspunt staat ook in voor de orde en netheid van de parking. In de fietsenstalling hangen bewakingscamera’s. De beelden hiervan worden 24 uur op 24 gevolgd in het Security Operations Center van NMBS.

Een goede bereikbaarheid van de fietsenstalling wordt via fietsverbindingen vanuit verschillende richtingen gegarandeerd: richting Oosteroever-Spuikom, Maria Hendrikapark en het stadscentrum.

Station Oostende fietsenstalling
Station Oostende fietsenstalling
Station Oostende fietsenstalling

Initiatiefnemers

  • Infrabel
  • De Lijn
  • Eurostation, een studiebureau van NMBS
  • Het autonoom gemeentebedrijf Stadvernieuwing Oostende

Locatie

Station Oostende

Betrokken partijen

De projectpartners van het bouwproject ‘Station aan Zee’ zijn Infrabel, De Lijn, Eurostation, een studiebureau van NMBS, het autonoom gemeentebedrijf Stadvernieuwing Oostende

Investering

2017 – 2018

  • Totale budget nieuwe fietsenstalling: 5,3 miljoen EUR

Dit vind je zeker ook interessant

Artikel

Modernisering van fietskluizen aan Nederlandse stations

Artikel

Fietsparkeren in Eindhoven: van beleid tot praktijk

Nieuws

Tien cijfers over fietsparkeren aan Nederlandse treinstations