Praktijken

Experimenteren met fietsparkeervakken (Delft)

De Delftse binnenstad heeft ongeveer 2 000 fietsparkeervoorzieningen, maar het aantal geparkeerde fietsen loopt vaak op tot ruim 3 000. Daarom experimenteert de stad naast gratis bewaakt parkeren, ook met andere manieren om het parkeren van fietsen georganiseerder te laten lopen, namelijk fietsparkeervakken.

Virga Jesse-ziekenhuis kiest voor bedrijfsfietsen (Hasselt)

In 2008 is het Jessa Ziekenhuis gestart met de aanschaf van pendelfietsen, met behulp van subsidie van het Pendelfonds. Inmiddels heeft het ziekenhuis 370 pendelfietsen in omloop. Het aanbod is uitgebreid met 30 Blue-bike abonnementen, veilige fietsenstallingen bij het station en gewone en elektrische dienstfietsen.

Wegversmalling beveiligt fietsoversteek (Kontich)

Bij onderhoudswerken aan de Ooststatiestraat in opdracht van de gemeente Kontich, adviseerde de cel Mobiliteit om een fietsoversteek met rijbaanversmalling aan te leggen. De versmalling heeft als doel om de kruising met de trage weg ter hoogte van de bushalte Hof Van Spruytlaan zichtbaar te maken voor autobestuurders, om het autoverkeer te vertragen en om de oversteek voor fietsers te beveiligen.

“Geef Fietsers de Ruimte” trekt aandacht (Mol)

In 2014 is Mol gestart met een positieve communicatiecampagne om de automobilist op te roepen om fietsers de ruimte te geven die ze verdienen. De Hoffelijkheidscampagne wordt twee maal per jaar herhaald.

Veilige fietsdoorsteek over parking (Boechout)

De fietsroute langs De Bunderkes in Boechout is van strategisch belang: zowel functioneel als recreatief fietsverkeer maken er gebruik van. Omdat de route langs een parking loopt, traden in het verleden conflicten op met geparkeerde auto's die de doorgang hinderden. Daarom werd een afbakening geplaatst om doorsteek open te houden.  Met weinig middelen werd zo een belangrijke schakel in het fietsnetwerk opengewerkt.

Minder fietsongevallen in de lente (Oslo)

In 2016 schreef een onderzoeksgroep van het Institute of Transport Economics na drie jaar onderzoek een rapport over het 'safety in numbers' effect. Dit effect verwijst naar de omgekeerd evenredige relatie tussen het aantal voetgangers of fietsers en het aantal ongevallen waarin dezelfde groep betrokken is. Oslo kent namelijk een seizoensgebonden 'safety in numbers' effect: vanaf de lente zijn merkbaar veel meer fietsers op pad dan tijdens de andere seizoenen en neemt het risico op een (bijna) ongeval voor een fietser af.

De Lijn test opvulling van tramsporen (Gent)

Fietsers en tramsporen. Het is geen al te beste combinatie. Fietsers die tramsporen moeten kruisen of er parallel mee rijden, komen wel eens vast te zitten in de sporen, dikwijls met gevaarlijke valpartijen tot gevolg. Daarbij is bij regenweer het kruisen van de gladde tramsporen een bijkomende uitdaging. Zowel fietsers als tramexploitanten zijn vragende partij voor een oplossing om dergelijke ongevallen te vermijden. In het buitenland werden daarom reeds een aantal testen uitgevoerd met het opvullen van de tramsporen met rubberen slangen. Trams drukken de rubberen profielen in en glijden verder over de sporen zoals gebruikelijk. Maar fietsers kunnen deze rubberen profielen niet indrukken en rijden veilig over de sporen. De Lijn heeft in de stelplaats in Gentbrugge in 2013 een eerste test uitgevoerd met dergelijke profielen.

Fietsgoot maakt trap Parkbrug toegankelijk voor fietsers (Antwerpen)

Stad Antwerpen besliste bij de plaatsing van de Parkbrug om aan de kant van het Eilandje een fietsgoot te installeren op de trap, zodat fietsers zich voortaan ook via de trap van het Eilandje naar het Park Spoor Noord konden verplaatsen. Voordien was er enkel een lift aanwezig voor fietsers. Een fietshelling plaatsen in plaats van de trap was wegens de omstandigheden (ligging, hellingsgraad,..) daar niet mogelijk.