Flitsfiets om als burger snelheidsmetingen in de buurt uit te voeren


Onderzoeks- en innovatiecentrum IMEC heeft een fiets ontworpen waarmee burgers undercover snelheidsmetingen in hun buurt kunnen uitvoeren. De Flitsfiets is een oude fiets met een bakje op de bagagedrager die metingen registreert via wifi. In samenwerking met de actiegroep 30MAX werd de flitsfiets voor het eerst een maand lang uitgetest in de Gijselsstraat in Borgerhout. Op één dag alleen werden 660 snelheidsovertredingen geregistreerd. De Flitsfiets werd na de testperiode geschonken aan 30MAX om verder data te verzamelen waarmee ze haar eisen naar het beleid toe kracht kan bijzetten.

Projectomschrijving

IMEC ontwikkelde de Flitsfiets en wil via het verzamelen van data een beter zicht krijgen op de mobiliteit in steden. De samenwerking met actiegroep 30MAX was een win-win voor beide partijen. Actiegroep 30MAX wil bij het stadsbestuur van Antwerpen gehoor vinden voor haar eisen rond de handhaving van de zone 30: het hard aanpakken van racers, meer en duidelijkere signalisatie en infrastructuuraanpassingen.

Het grote voordeel van de Flitsfiets is dat hij op een onopvallende, anonieme en objectieve manier snelheidsmetingen kan doen op de locatie waar hij geplaatst wordt. Zo maakt de Flitsfiets al snel duidelijk dat er een mismatch is tussen de inrichting van de straat en de snelheidsbeperking van 30 km per uur. Aan de resultaten wordt zoveel mogelijk ruchtbaarheid gegeven om andere burgers mee te mobiliseren en aan het bestuur duidelijk te maken waar de prioriteiten moeten liggen.

Initiatiefnemers

  • IMEC: ontwikkeling van de flitsfiets & analyse van de data
  • 30MAX: bepalen van de locatie, plaatsen van de flitsfiets & communiceren van de resultaten naar bestuur en burgers

Contact

Anthony Liekens (IMEC)

Fenna Bouve (30MAX)

Borgerhout

Betrokken partijen

Het testproject in de Gijselsstraat in Borgerhout was een tijdelijke samenwerking tussen IMEC en actiegroep 30MAX. IMEC stond in voor de ontwikkeling van de radar en het analyseren van de data via hun eigen ontwikkeld IT-platform. 30MAX zorgde voor het bepalen van de locatie, plaatsen van de flitsfiets & communiceren van de resultaten naar bestuur en burgers. De Flitsfiets werd na het testproject door IMEC aan 30MAX geschonken, exclusief het IT-platform. Om de Flitsfiets in de toekomst ook in te zetten op andere locaties, ontwikkelt 30MAX momenteel een eigen IT-platform met een paar welwillende burgers met IT-kennis. Zo kan van de ruwe data een mooi overzicht en grafieken gegenereerd worden voor communicatiedoeleinden.

Evaluatie

De Flitsfiets heeft zijn nut bewezen. Op een maandag in juni 2019 alleen al zijn 660 voertuigen de Flitsfiets in een zone 30 gepasseerd die tussen de 40 en 60 km per uur reden, 27 reden sneller dan 60km per uur. Het trieste record werd geregistreerd op 104km per uur. Eenmaal het eigen IT-platform op punt staat, zal 30MAX de Flitsfiets inzetten in tien andere Borgerhoutse probleemstraten en later in schoolomgevingen. Naar aanleiding van de resultaten van de Flitsfiets zijn er plannen om samen te zitten met het district- en stadsbestuur en te luisteren naar de voorstellen van 30MAX.

Investering

IMEC stelt alle details van het ontwerp van de radar openbaar: www.github.com/aliekens/flitsfiets. Iedereen kan zo een eigen Flitsfiets bouwen. De kostprijs van alle onderdelen samen wordt geschat op 300 euro. Zelf heeft IMEC niet de ambitie om nog Flitsfietsen te bouwen. Partijen die graag een gelijkaardig project opzetten moeten dus op zoek naar een partij die voor of met hen een Flitsfiets kan bouwen en een IT-platform wilt ontwikkelen.

Dit vind je zeker ook interessant

Praktijk

Borgerhout zet Vlaamse subsidies in voor veiligere schoolomgevingen

Nieuws

18.02.2022 // Webinar “Subsidies voor verkeersveilige schoolroutes en schoolomgevingen”

Nieuws

Fietsparkeren: een belangrijke stap richting modal shift