Praktijken

Fietsmatten ordenen kortparkeren van fietsen (Gent)

Echte fietsstallingen kunnen op bepaalde plaatsen ongewenst zijn, omdat fietsen er dan mogelijk lang gestald worden. De stad Gent experimenteerde in 2015 daarom met fietsmatten. De fietsmat is eigenlijk een flexibel fietsvak. Het grote verschil is dat de fietsmatten tijdelijk worden ingezet.

Mobiele fietsenstalling verhoogt bewustzijn (Hasselt)

De stad Hasselt plaatste in april 2015 een mobiele fietsenstalling aan de Kunstlaan, ter hoogte van het cultureel centrum. Met deze fietsenstalling wil de stad bewustzijn creëren rond de openbare ruimte en de invulling daarvan. De fietsenstalling vervangt immers een autoparkeerplaats. De bedoeling is om deze fietsenstalling een tijdje te laten staan, zodat men er aan gewoon kan worden. Daarna wordt de fietsenstalling weer verplaatst, en komt er een permanente stalling in de plaats.

Fiets levert elk jaar 250 miljoen op (Utrecht)

De fiets levert Utrecht jaarlijks 250 miljoen euro op aan maatschappelijke baten. De stad zou dat bedrag kwijt zijn aan onder meer zorg, luchtkwaliteitsmaatregelen en vertragingen in het verkeer wanneer alle fietsers de auto zouden nemen. Utrecht is de eerste Nederlandse stad waar de directe en sociaal-economische waarde van de fiets inzichtelijk is gemaakt.

Groen licht enkel voor voetgangers en fietsers (Sint-Niklaas)

Aan de kruising van de Uilenstraat en Godsschalkstraat met de N451 (voorrangsweg) heeft de stad Sint-Niklaas fietsverkeerslichten geplaatst. Vanop de zijstraten kunnen fietsers met een drukknop groen licht aanvragen. Op de hoofdweg plaatste de stad verkeerslichten die bij druk op de knop het verkeer op de N451 een rood signaal geven. Op de zijstraten is echter voor het gemotoriseerd verkeer geen verkeerslicht voorzien. Het gaat dus niet om een volwaardige lichtenregeling voor alle verkeer, enkel fietsers en voetgangers kunnen groen aanvragen. Voor het gemotoriseerd verkeer geldt verder de voorrangsregeling.

Analyse van de fietsbaarheid in Luxemburg

n de stad Luxemburg en omliggende gemeenten zit fietsen duidelijk in de lift. Dat vraagt om een groter aanbod aan veilige en aangename functionele fietsroutes. Luxemburg ging daarvoor op zoek naar buitenlandse expertise. Timenco (nu Tridée) voerde samen met Ligtermoet & Partners een fietsbaarheidsanalyse uit voor het Alzettetal (ten noorden van de stad Luxemburg) en de DICI-regio (stad Luxemburg en gemeenten ten zuiden). De fietsbaarheidskaarten geven aan waar veilig en comfortabel gefietst kan worden, waar je toch wel wat ervaring moet hebben en welke gedeeltes van het wegennet risicovol zijn.

Fietsers en landbouwverkeer (Zeeland)

Omdat de verschillende vervoerssoorten elkaar soms in de weg zitten, heeft de provincie Zeeland een Kwaliteitsnet Landbouwverkeer opgesteld waar de verkeersveiligheid van fietsers en automobilisten gewaarborgd is. Waar het kwaliteitsnet samenvalt met het hoofdfietsroutenet zijn specifieke richtlijnen opgesteld. Vrijliggende fietspaden hebben de voorkeur, maar dat gaat niet altijd. Per situatie moet gekeken worden met welke oplossingen de verschillende groepen het meest gediend zijn. Bij alle maatregelen worden de verschillende belangen, zoals economie, landschap, milieu en ruimtelijke ordening tegen elkaar afgewogen.

Mobiele fietsenstalling ‘Movilo’ (Brugge)

In 2009 ontwikkelde Brugge een mobiele fietsenstalling om bij grote evenementen extra stallingsplaatsen te creëren, de Movilo. Dit is een fietsenstallingsysteem voor een diefstalveilige en mobiele stalling van 300 fietsen.

Beleid fietsvriendelijke schoolomgevingen (Wevelgem)

De gemeente Wevelgem hecht veel waarde aan het evalueren van projecten die zij uitvoert. In 2015 heeft de gemeente een aantal proefopstellingen geplaatst om de verkeersveiligheid rondom schoolomgevingen te verbeteren. Na ongeveer 6 maanden zijn de effecten geëvalueerd door middel van een bevraging onder direct betrokkenen. De resultaten van de proefopstelling en de bevraging zijn vervolgens door een extern adviesbureau geanalyseerd. Op basis van de bevindingen zijn de proefopstellingen aangepast.