Circulatieplan voor fietsparkeren (COVID-19)


Fietsen staan dichter bij elkaar

Op een autoparking is het makkelijk social distancing te bewaren. Onze (veel te) brede wagens bieden een handige buffer. In de meeste fietsenstallingen is er veel minder ruimte tussen de rijen fietsen. De Fietsmaat maatvoering voor stallingen, voorziet slechts 180 cm, ruim onvoldoende om social distancing te garanderen. Daar komt nog bij dat fietsers het waarschijnlijk lastig vinden een mondmasker te dragen tijdens het fietsen. Als ze in een stalling toekomen, hebben ze dus waarschijnlijk geen masker op.

Circulatieplan voor fietsparkeren

Een mogelijke oplossing is een circulatieplan voor fietsparkeren. Het klinkt misschien wat vreemd, maar Denemarken heeft bijvoordeeld wel een circulatieplan voor wandelaars op de merenroute in Kopenhagen.

Net als bij de tijdelijke fietsparkeervakken  kan een streepje (krijt)verf of enkele rollen tape al veel duidelijk maken. Zet bij de in- en uitgangen van de stallingen duidelijke pijlen om de rijrichtingen voor fietsers aan te duiden. Zet duidelijk borden bij in- en uitgangen. Hou naast de fietsers ook rekening met voetgangers die door de stalling stappen.

Wie nog een stap verder wil gaan om fietsende inwoners en bezoekers te beschermen klopt aan bij InControlsim. Zij kunnen de optimale bewegingen voor je stalling simuleren.

Trechtereffect

De perfecte oplossing is waarschijnlijk niet mogelijk omwille van de beperkte ruimte aan fietsenstallingen, zeker aan grote stallingshubs. De kans is erg groot dat er voor de ingang van de  stalling en zelfs in omliggende straten een trechtereffect ontstaat. Het is dan aan te raden om in de omgeving van de stalling 1,5 meter-bestendige wachtruimte te voorzien en misschien zelfs circulatiemaatregelen in de omliggende straten.

Communicatie

Met gerichte en brede communicatie, zorg je ervoor dat fietsers niet voor onaangename verassingen komen te staan aan hun favoriete stalling. Informeer mensen ook over de nodige extra wandel- en fietstijden naar de belangrijkste bestemmingen die ze nodig zullen hebben met het fietsparkeercirculatieplan. Laten we alvast 100% gaan voor goed geïnformeerde fietsers.

 

Dit vind je zeker ook interessant

Artikel

Modernisering van fietskluizen aan Nederlandse stations

Artikel

Fietsparkeren in Eindhoven: van beleid tot praktijk

Nieuws

Tien cijfers over fietsparkeren aan Nederlandse treinstations