365SNEL – Speedpedelecs in woon-werkverkeer


Het project 365SNEL wil het gebruik van speedpedelecs voor woon-werkverkeer in Vlaanderen aanmoedigen en onder de aandacht brengen van het grote publiek, beleidsmakers en bedrijven. 

De speedpedelec wordt momenteel vooral ingezet voor afstanden die te groot worden geacht voor de 25 km/u elektrische fiets. Bovendien laat de speedpedelec toe om files te vermijden en biedt hij een klokvast en goedkoop traject. Niettemin staan er nog een aantal hindernissen en vooroordelen in de weg van deze duurzame mobiliteitsoplossing.

Met 365SNEL willen AVERE Belgium, Technologiecampus Gent van de KU Leuven, O2O en de onderzoeksgroep MOBI van de VUB, in opdracht van de Vlaamse overheid deze hindernissen en vooroordelen onderzoeken om gepaste oplossingen te kunnen formuleren. Het Vlaamse Departement Omgeving steunt, in de uitvoering van het Europese Clean Power for Transport programma, diverse projecten m.b.t. milieuvriendelijke voertuigen. 365SNEL is één van die projecten. 365SNEL moet tegen 2020 jaar resulteren in een verbetering van zowel het voertuig zelf, als van zijn gebruiksvoorwaarden en -omstandigheden. Die verbeteringen kunnen meer pendelaars ertoe aanzetten om voor dit alternatief op de weg te kiezen.

In het verleden waren er al een aantal projecten rond het potentieel van elektrische fietsen voor woon-werkverkeer zoals Elmo, dat volledig op elektrische fietsen was gericht, en de lopende projecten Bikeform en Testkaravaan. Bij deze laatste twee campagnes vormen elektrische fietsen telkens een onderdeel van het project. 365SNEL is echter het allereerste project in Vlaanderen, en voor zover we kunnen nagaan ook in de EU, dat exclusief op speedpedelecs is gericht.

Betrokken partijen

365SNEL is een project van AVERE Belgium, Technologiecampus Gent van de KU Leuven, O2O en de onderzoeksgroep MOBI van de VUB, in opdracht van de Vlaamse overheid.

Er werd onderzoek gedaan op basis van uitgebreide testen: in 10 bedrijven werden in totaal 106 werknemers geselecteerd om drie weken met een speedpedelec te pendelen. Er werd vooral onderzicht welke motivaties en hindernissen er zijn voor het gebruik van speed-pedelecs en onderzoek van het voertuig.

Conclusie

  • Belangrijkste motivatie voor het testen is snelheid.
  • Opvallend misverstand: speedpedelec laat toe om constant 45 km/u te rijden. Op veel voertuigen wordt die maximale snelheid nauwelijks gehaald.
  • Belangrijkste motivatie na het testen is stiptheid en mentale gezondheid.
  • Belangrijke hindernis voor en na testen is de prijs van een speedpedelec.
  • Europese, technische regels voor speedpedelecs zijn uiterst complex, inadequaat en peperduur.
  • België is enige lidstaat met aangepaste categorisatie in wegcode en dus aangepaste verkeersregels. In alle andere lidstaten is speedpedelec = bromfiets.
  • Vlaanderen is enige constante groeimarkt voor speedpedelecs in Europa.
  • Groei in Vlaanderen hangt nauw samen met fietsleasing in flexibel verloningssysteem.
  • Belangrijke hindernis na test: verkeersonveiligheidsgevoel door gebrekkige kennis en informatie bij andere weggebruikers.
  • Fietsinfrastructuur in Vlaanderen vaak ontoereikend om speedpedelecs veilig en aangenaam te gebruiken.
  • 365SNEL onderzoek ontdekt nieuwe motivatie: competitie.
  • 365SNEL testen resulteren in 20% speedpedelec forenzen, waarvan 15% voormalige automobilisten.

Investering

tbc

Initiatiefnemers

  • Avere Belgium: de Belgische beroepsorganisatie voor elektromobiliteit.
  • 020: fietsleasing voor bedrijven
  • TETRA ULIV: Onderzoek van de KU Leuven naar universele laadinfrastructuur voor e-bikes.
  • MOBI: onderzoeksgroep MOBI van de VUB

Contact

Annick Roetynck

AVERE Belgium

Tel. 09/233 60 05

a.roetynck@pandora.be

Dit vind je zeker ook interessant

Praktijk

Afwegingskader voetgangers en rijwielen van Stad Gent: een duidelijke visie op speedpedelecs

Praktijk

Beleidsvisie gemeente Boechout op speedpedelecs

Nieuws

Webinar 26.11.2021 // Speedpedelec