Praktijken

Nieuwe webtool geeft steden advies op maat voor het stimuleren van wandelen en fietsen

De gratis webtool PedBikePlanner (www.pedbikeplanner.eu) reikt aan mobiliteitsprofessionals van Europese steden een database aan van maatregelen om wandelen en fietsen in hun stad te stimuleren zonder veiligheid in gedrang te brengen. Steden ontvangen advies op maat door het invullen van enkele kenmerken van de stad zoals het aantal inwoners, het aantal jongeren, de modal split, ... De variabelen van 1170 steden - waaronder ook een aantal Belgische steden - zijn reeds opgenomen in de website op basis van Eurostat data.

Transformatie van stationsomgeving Liedekerke

Het station van Liedekerke was aan renovatie toe. De verouderde infrastructuur (stationsgebouw, fietsenstallingen, toestand perrons) en de bereikbaarheid (gevaarlijke oversteek bij de drukke gewestweg) werden een probleem. Daarnaast barstte het station uit zn voegen door een goede verbinding richting o.a. Brussel en Gent. Er werd een totaalproject opgestart, dat de complete stationsomgeving transformeerde.

De Clementwijk² in Sint-Niklaas: ontvlochten wijk, vanaf de tekentafel tot de uitvoering

In de noordelijke stadsrand van Sint-Niklaas wordt de bestaande Clementwijk uitgebreid met een duurzame groene woonwijk. Clementwijk² werd ontworpen als een autoluwe wijk waar fietsers en voetgangers voorrang krijgen. De woonvelden zijn wel bereikbaar voor autos maar kriskras verkeer door de wijk is niet mogelijk. Parkeren gebeurt uit principe niet op straat maar gebundeld in parkeerzones. De parking voor bezoekers is gebundeld aan de rand. Hierdoor krijgt de publieke ruimte een uitgesproken verblijfskarakter.

Essen – Heuvelplein wordt ontmoetingsplein. Nu reeds autoluw.

Het Heuvelplein, in het hart van de gemeente Essen heeft een opfrisbeurt nodig en het zou veel meer een plek voor ontmoetingen kunnen worden. Net als vele andere dorpen, kampt Essen met drukker verkeer in het centrum, winkels die verdwijnen en mensen die elkaar minder goed kennen. De gemeente wil deze veranderingen niet zomaar ondergaan, maar een dynamisch dorp zijn dat verandering mee de richting geeft. Het Heuvelplein heraanleggen in de vorm van een MIX-wijk is alvast één manier om dit te doen. Maar de gemeente heeft niet gewacht tot een heraanleg om het doorgaand verkeer er al uit te halen.

Antwerpse Ossenmarkt werd een autovrij verblijfsplein

De Ossenmarkt ligt in de Antwerpse binnenstad en was voor de heraanleg een donker, klein en onaantrekkelijk plein waar het niet prettig was om te verblijven. Het was een deel van een sluiproute tussen de Leien en de universiteitscampus in het hart van de stad. In 2004 besliste het district Antwerpen om het plein te vernieuwen tot een aantrekkelijk, autovrij verblijfsplein voor bewoners, toeristen en studenten met aandacht voor meer ruimte en licht, en plaats voor activiteiten en terrassen. Ook de verkeersstromen rond het plein werden aangepast.

Terdeltwijk in Schaarbeek

De Terdeltwijk in de Brusselse gemeente Schaarbeek dateert van 1926 en is een typische residentiële tuinwijk. De wijk is gebouwd rond een centraal ovaalvormig ontmoetingsplein. De straten die naar het plein leiden zijn gebogen en smal, met éénrichtingsverkeer om doorgaand verkeer te ontmoedigen. Recent werd de Terdeltwijk heraangelegd en werd het MIX-karakter van de wijk nog versterkt.

Autoluwe en bereikbare binnenstad

Stad Leuven heeft van de hele historische binnenstad een MIX-wijk gemaakt. De stad maakte een nieuwe circulatieplan en verdeelde de binnenstad in zones waar geen doorgaand verkeer meer mogelijk is.