Een lokaal fietsnetwerk voor de gemeente Brakel


Samenvatting

Brakel ligt in het hart van de Vlaamse Ardennen. Wie fietsen in Brakel zegt, denkt in eerste instantie aan recreatief fietsen op de wereldbefaamde route van de Ronde van Vlaanderen. De heuvelachtige omgeving die zoveel wielertoeristen weet te charmeren, is voor de gemiddelde fietser echter een uitdaging. Met een degelijk fietsnetwerk wil de gemeente Brakel fietsen in de gemeente aantrekkelijk maken voor jong en oud, voor de sportieve of elektrische fietser, maar ook voor de functionele fietser die snel van A naar B wil.

Scelta Mobilty stelde samen met verschillende initiatiefnemers in Brakel, waaronder de Fietsersbond, een plan op voor een fietsnetwerk in Brakel. Daarbij werd verder gedacht dan de huidige attractiepolen en de bestaande infrastructuur. Er werd een toolbox gecreëerd om ook toekomstige ontwikkelingen in het fietsnetwerk te kunnen integreren. Net zoals de watertoets standaard is bij bouwprojecten, zou ook een fietstoets een standaardprocedure moeten worden.

Projectomschrijving

Brakel is een heuvelachtige en landelijke gemeente. Dat, gecombineerd met beperkte verkeersdruk én beperkte fietsinfrastructuur, is er de oorzaak van dat functioneel fietsen er nog in de kinderschoenen staat. De elektrische fiets en de invoering van het nieuwe vervoersplan zijn belangrijke stimuli voor de fiets in het lokale vervoersnetwerk.

Een grondige analyse van de situatie, terreinonderzoek en overleg met lokale betrokkenen zoals de Fietsersbond, scholen et cetera vormden de basis voor het nieuwe fietsnetwerk. Doorfietsroutes verbinden deelgemeenten met lokale en bovenlokale bestemmingen zoals het centrum van Nederbrakel, nabijgelegen treinstations en fietssnelwegen. Ze zijn laagdrempelig en lopen hoofdzakelijk over vlakke wegen. Hoofdroutes sluiten daarop aan. Ze ontsluiten woonkernen en attractiepolen vanaf de doorfietsroutes. In de kernen zelf werden fietsstraten en woonerven ingericht om niet alleen de veiligheid voor de fietser te verbeteren, maar ook de leefbaarheid van de omgeving te verhogen. Voor iedere fietsroute werd een lijst opgesteld van aanpassingen op korte en lange termijn die nodig zijn om het netwerk te realiseren. Daar zijn infrastructurele maatregelen bij zoals het wegwerken van missing links, maar het kunnen ook verkeerstechnische maatregelen zijn zoals het aanpassen van het snelheidsregime of de voorrangsregels.

Een fietsnetwerk in Brakel is een eerste stap op weg naar een fietscultuur in de gemeente. Daarnaast is er een pakket samengesteld met flankerende maatregelen zoals bewegwijzering, communicatie en sensibilisering. Fietsbewegwijzering met de belangrijkste bestemmingen en hun fietsafstand/tijd langs de doorfietsroutes verhoogt het comfort van de functionele fietser, maar werkt ook sensibiliserend. Daarnaast vormen scholen een belangrijke schakel en geldt de spreuk ‘Jong geleerd is oud gedaan’. Ook hier werd een compleet pakket uitgewerkt, zodat infrastructuur en flankerende maatregelen trap voor trap meer Brakelaren op de fiets krijgen.

Betrokken partijen

Het project kwam tot stand op initiatief van het gemeentebestuur. Het kreeg input van de lokale politie (ongevallenstatistieken), de Fietsersbond en diverse scholen uit Brakel. Actief terreinonderzoek en praktijkervaringen maakten deel uit van het onderzoekstraject.

Investering

20211

  • Totale budget: € 12.250
  • Financiële partners:
    • Gemeente Brakel
  • Indeling budget:
    • 100% studie

Initiatiefnemers

  • Brakel
  • Dienst openbaar domein & mobiliteit

Contact

Frederik Vervaecke

  • Scelta Mobility
  • frederik@sceltamobility.be
  • 09 279 90 07

Dit vind je zeker ook interessant

Magazine

Lees ons magazine Sterk Fietsbeleid van december 2021

Praktijk

Fietsbeleidsplannen ter versterking van het lokale fietsbeleid van gemeenten – voorbeeld Gooik

Praktijk

Sterk fietsbeleid van Bonheiden met Langste fietsstraat van Europa