Nadat een tragisch ongeval in 2005 de dood van een jonge fietser veroorzaakte, besliste de gemeente Gembloux om de plaats van dit ongeval her in te richten. De plaats voor fietsers op de openbare weg was voorheen onduidelijk. Dit kon voor conflicten zorgen tussen fietsers en auto's. De verhoging van de veiligheid gebeurde door het realiseren van een aanliggend fietspad over een korte afstand. Dit fietspad gaat over in een fietssuggestiestrook. De fietssuggestiestrook ligt in het verlengde van het fietspad zodat men niet op een abrupte wijze de rijstrook voor wagens moet vervoegen. Dit zorgt voor een vorm van rugdekking, zodat auto's op het samenkomstpunt verplicht worden links van de fietser te rijden. Daardoor vermindert de kans sterk dat fietsers worden aangereden door sneller rijdende van achterop komende wagens.
Praktijken
Ruimtelijk geïntegreerde fietsenstalling bij station (Wetteren)
Wetteren integreerde haar fietsparking aan het station in de andere functionele onderdelen van het station tijdens het herontwerp van de stationsomgeving. Zo is de fietsparking nu ingebed in de onderdoorgang onder de sporen. Dat draagt bij aan de sociale controle in de onderdoorgang en zorgt eveneens voor een zeer vlotte connectie tussen de fietsenstalling en de spoorperrons.
Alle fietsers tegelijkertijd groen (Hasselt)
In Hasselt zijn als proefproject meerdere verkeerslichtenregelingen op de Groene Boulevard zodanig ingesteld dat de fietsers in elke cyclus tegelijk groen krijgen in alle richtingen: Alle Fietsers Tegelijk Groen (AFTG). Voor fietsers die het kruispunt tweemaal dwarsen, resulteert dit in een gemiddelde wachttijd die significant lager ligt dan bij een klassieke regeling en door het vermijden van conflicten met gemotoriseerd verkeer wordt de verkeerssituatie voor fietsers veel veiliger. Dit past binnen de mobiliteitsvisie van de stad Hasselt waarin het gebruik van fietsen wordt gepromoot.
Fietsvriendelijke snelheidsremmende maatregelen
Verkeersveiligheid is een belangrijk thema. Omdat de snelheid van gemotoriseerd verkeer hierin een belangrijke rol blijkt te spelen, wordt reeds sinds een aantal jaren ingezet op manieren waarop de gereden snelheid kan verlaagd worden, fysieke snelheidsremmende maatregelen (drempels, wegversmallingen, asverschuivingen, …) zijn daar een voorbeeld van.
Fietscontroles verhogen veiligheid fietser
Fietscontroles kunnen op twee manieren opgevat worden. Enerzijds zijn er de fietscontroles die de lokale politie uitvoert om gestolen fietsen te traceren. Anderzijds zijn er de fietscontroles die uitgevoerd worden om te controleren of de fiets wel volledig in orde is.
Bicycle Account geeft feiten en cijfers fietsen weer (Kopenhagen)
Kopenhagen maakt tweejaarlijks een Bicycle Account op. Bicycle Accounts geven op een overzichtelijke manier kentallen weer in verband met fietsen. Ze omvatten fietsverkeerdata mobiliteits- en ongevalscijfers), opinies van fietsers en niet-fietsers over fietsomstandigheden en cijfers omtrent fietsinfrastructuur.
Met fiets naar de stad, verder met de buggy (Leuven)
De stad Leuven besloot in 2012 om bij de heraanleg van het Rector de Somerplein (het vroeger Fochplein) een gratis ondergrondse bewaakte fietsparkeergarage voor 550 fietsen te voorzien in combinatie met verschillende andere diensten. Een van die diensten is een buggypunt waar buggy's gratis kunnen worden uitgeleend. Het was toen uniek in Vlaanderen en meteen een schot in de roos.
Weesfietsen aanpakken met sociale economie (Sint-Niklaas)
De stad Sint-Niklaas pakt weesfietsen aan met sociale economie. Sinds 2010 heeft de stad namelijk een samenwerkingsovereenkomst met sociale werkplaats 'Den Azalee' voor het ophalen, stockeren en terugbezorgen, verkopen of afvoeren van weesfietsen. Dankzij deze samenwerking wordt de fietsparkeercapaciteit optimaal benut en verdwijnen achtergelaten fietsen uit het stadsbeeld.
Ruime fietsparkeerplaats aan openbaarvervoeras (Brasschaat)
De gemeente Brasschaat heeft heel wat fietsenstallingen geplaatst op centrale plaatsen in de gemeente, ook op plaatsen buiten het centrum in de nabijheid van haltes van het openbaar vervoer. Deze kwalitatieve fietsenstallingen zijn verlicht, overdekt en zo gelokaliseerd om het multimodaal transport (fiets en bus) significant te vergemakkelijken.