Ruime fietsparkeerplaats aan openbaarvervoeras (Brasschaat)

De gemeente Brasschaat heeft heel wat fietsenstallingen geplaatst op centrale plaatsen in de gemeente. Ook op plaatsen buiten het centrum in de nabijheid van haltes van het openbaar vervoer. Deze kwalitatieve fietsenstallingen zijn verlicht, overdekt en zo gelokaliseerd om het multimodaal transport (fiets en bus) significant te vergemakkelijken.

Door kwalitatieve fietsstallingen in de buurt van bushaltes te plaatsen, draagt de gemeente Brasschaat bij tot een betere wisselwerking tussen de fiets en het openbaar vervoer (OV). Zo verhoogt het aandeel van de fiets in multimodale vervoersstromen.

Een kwalitatieve fietsenstalling is verlicht, overdekt en is ingeplant op de juiste locatie (vlakbij vertrekhalte OV). Ook de afstand tussen de fietsen moet voldoende groot zijn.

De gemeente Brasschaat bepaalde eerst op welke locaties fietsenstallingen van nut kunnen zijn. Dat deed ze aan de hand van meldingen en waarnemingen van gestalde fietsen in nabijheid van openbaar vervoer. Vervolgens heeft de gemeente zelf de fietsvoorzieningen geplaatst.

fietsparkeren brasschaat

Initiatiefnemers

  • Gemeente Brasschaat

Contact

Stijn Derkinderen

Danny Joos

Locatie

Gemeente Brasschaat; in het centrum en daarbuiten.

In de buurt van bushaltes die bediend worden door De Lijn, vooral buslijn 640 is een vaak gebruikte lijn voor trajecten naar Antwerpen.

Betrokken partijen

De plaatsing van de fietsvoorzieningen, realiseerde de gemeente deels in samenwerking met een multinationaal bedrijf, gespecialiseerd in stadsmeubilair. Deze opdracht is een onderdeel van een breder raamcontract tussen de gemeente en dit bedrijf.

Een alternatieve manier om de plaatsing van fietsvoorzieningen in de buurt van bushaltes uit te werken is een samenwerking met De Lijn. In dat geval zal De Lijn meestal zelf de halteaccommodatie plaatsen. De Lijn heeft een informatiebrochure met daarin het aanbod aan gesubsidieerde halteaccommodatie.

Evaluatie

De fietsenstallingen worden vrij intensief gebruikt. De gemeente toetst continu de behoefte aan nieuwe fietsstallingen af. Als fietsers hun fiets dikwijls buiten de stallingen parkeren, is dat een teken dat er extra fietsstallingen nodig zijn. De gemeente maakt daarbij gebruik van meldingen over fietsen die buiten de stallingen geparkeerd staan.

Een belangrijk leereffect is dat de fietsenstallingen kwalitatief moeten zijn om het gebruik ervan te bevorderen. Een onderdeel daarvan is de precieze inplanting van de stallingen. Indien de fietsenstallingen verkeerd geplaatst zijn, dan worden deze stallingen merkbaar minder gebruikt.

Zo was er een fietsenstalling aan de halte voor buslijn 640, waar bussen stopten op hun traject weg van Antwerpen. Die stalling werd duidelijk minder gebruikt omdat de meeste reizigers ‘s ochtends naar Antwerpen willen en (opnieuw) de baan zouden moeten oversteken om de bus te nemen. De gemeente heeft die stalling bijgevolg verplaatst naar de overzijde, wat het gebruik ervan merkelijk verbeterde.

Ook de netheid van de fietsenstallingen is van groot belang. Twee maal per jaar wordt elke stalling proper gemaakt. Toch is er ligt zwerfvuil rond de stallingen. De gemeente zal nu samenwerken met een werkplaats voor sociale tewerkstelling om dat op te ruimen.

Investering

2008 – heden

  • Leveren en plaatsen verlichte en overdekte fietsenstalling (10m x 2.5m): 12 500 EUR
  • Aanbod De Lijn overdekte en verlichte fietsenstalling (4m x 2m): 6 000 EUR
    • Het Vlaams Gewest neemt dan 75% van de totale kostprijs op zich.