Rugdekking fietsers verhoogt veiligheid (Gembloux)


Nadat een tragisch ongeval in 2005 de dood van een jonge fietser veroorzaakte, besliste de gemeente Gembloux om de plaats van dit ongeval her in te richten. De plaats voor fietsers op de openbare weg was voorheen onduidelijk. Dit kon voor conflicten zorgen tussen fietsers en auto’s. De verhoging van de veiligheid gebeurde door het realiseren van een aanliggend fietspad over een korte afstand. Dit fietspad gaat over in een fietssuggestiestrook. De  fietssuggestiestrook ligt in het verlengde van het fietspad zodat men niet op een abrupte wijze de rijstrook voor wagens moet vervoegen. Dit zorgt voor een vorm van rugdekking, zodat auto’s op het samenkomstpunt verplicht worden links van de fietser te rijden. Daardoor vermindert de kans sterk dat fietsers worden aangereden door sneller rijdende van achterop komende wagens.

De belangrijkste doelstelling om de Avenue de la Faculté, gelegen in het centrum van Gembloux te herinrichten, was het verbeteren van de veiligheid voor fietsers (en voetgangers). De verhoging van de veiligheid gebeurde door het realiseren van een aanliggend fietspad over een korte afstand. Dit fietspad gaat over in een fietssuggestiestrook. De fietssuggestiestrook ligt in het verlengde van het fietspad zodat men niet  op een abrupte wijze de rijstrook voor wagens te vervoegen. Dit zorgt voor een vorm van rugdekking, zodat auto’s op het samenkomstpunt verplicht worden links van de fietser te rijden. Daardoor vermindert de kans sterk dat fietsers worden aangereden door sneller rijdende van achterop komende wagens.

De herinrichting van de plaats waar het ongeval gebeurde is nu afgewerkt, maar dit is slechts een eerste fase. De volledige heraanleg van het fietspad over de volledige strook (ongeveer 700 meter) nam een klein jaar in beslag. Er volgt nog een herinrichting van de straat die verder tot aan het station loopt, om ook daar de veiligheid te verhogen.

Fietsrugdekking Gembloux
Fietsrugdekking Gembloux
Fietsrugdekking Gembloux andere richting
Fietsrugdekking Gembloux andere richting
Fietsrugdekking Lier
Fietsrugdekking Lier

Initiatiefnemers

  • Stad Gembloux

Contact

Thomas Verbeeren

  • Gemeente  Gembloux – Verantwoordelijke mobiliteit
  • 081/62 63 85
  • thomas.verbeeren@gembloux.be

Locatie

 “Avenue de la Faculté” tussen de “Rue Victor Debecker” en de “Avenue Maréchal Juin” te Gembloux.

Betrokken partijen

In de periode 2007-2008 analyseerde de gemeente de situatie en werkte ze de herinrichting van het fietspad uit. De gemeente consulteerde hierbij verschillende actoren en belanghebbenden, waaronder de familie van de overleden fietser, een fietsersbond, een vereniging voor personen met gereduceerde mobiliteit, het BIVV en een afvaardiging van de lokale politie. Een bouwbedrijf nam de uitvoering van de geplande werken voor zijn rekening.

Evaluatie

Het project werd positief geëvalueerd. De belangrijkste realisatie was de duidelijke verbetering van de veiligheidssituatie voor fietsers en voetgangers. Het project draagt ook een stuk bij tot de fysieke ontwikkeling van jongeren en het bevorderen van duurzaam transport bij jongeren. De straat is immers ideaal gelegen voor het fietsen van de afstand tussen het station en de faculteit voor agro-wetenschappen van de ULG in Gembloux.  De gemeente Gembloux blijft actief verder werken aan fietsbeleid als één van de tien “pilootgemeentes voor fietsbeleid in Wallonië”.

De verhoogde aanwezigheid van fietsers en voetgangers maakt het noodzakelijk om de straat voorzichtiger op te rijden vanuit een oprit of een zijweg. Automobilisten waren dit op die plaats  niet gewoon. Daarom werden er signalisatieborden aangebracht in opritten/zijstraten om de automobilisten extra op de aanwezigheid van fietsers en voetgangers te wijzen.

De inplanting van de verlichtingspalen werd niet gewijzigd en deze staan na de herinrichting nogal dicht aan het fietspad. Achteraf gezien zou het beter geweest zijn om de verlichtingspalen mee te verplaatsen tijdens de herinrichting.

Het verdere verloop van de weginrichting na het samenkomstpunt van fietser en automobilist blijft een aandachtspunt. In vele gevallen moet de rijstrook voor auto’s versmald worden. Hierbij moet er aandacht zijn dat dit gebeurt zonder de fietser in problemen te brengen. Het is dan best om eventueel een versmalling links te voorzien zodat de fietser zeker rechtdoor kan blijven rijden en de auto geconfronteerd wordt met de vernauwing.

Investering

2010

  • Totale budget: 430 000 EUR (inclusief BTW)
  • Financiële parteners:
    • Het Waalse Gewest: 200 000 EUR

Dit vind je zeker ook interessant

Nieuws

Fietsen werd afgelopen jaren 40% veiliger

Document

Evolutie van fietsgebruik en fietsveiligheid in Vlaanderen: een vergelijking met Nederland en Denemarken