Praktijken

Fietsregistratiesysteem als incentive en beleidsinstrument (Bonheiden)

De gemeente Bonheiden kocht in 2016 een fietsregistratiesysteem aan. Met het systeem wil ze lagereschoolleerlingen en hun ouders aanzetten om meer gebruik te maken van de fiets voor het woon-schoolverkeer. Tegelijk verwerft de gemeente via het systeem heel veel data die ze kan gebruiken om te meten en te monitoren.

Ijzelbestrijding en bladruiming van fietspaden (Deinze)

De stad Deinze wil iedereen op de fiets krijgen en houden gedurende het hele jaar. Daarom zet ze in op sneeuwruiming, ijzelbestrijding en bladruiming om fietsers ook in de minder voor de hand liggende fietsmaanden het nodige comfort te bieden.Veilige fietsinfrastructuur motiveert om toch de fiets te blijven gebruiken voor verplaatsingen.

Opening eerste Mobipunt in Vlaanderen (Deinze)

Eind februari 2018 opende de stad Deinze het eerste Mobipunt van Vlaanderen. Het Mobipunt bevindt zich vlak tegenover het nieuwe Dienstencentrum Leiespiegel in het centrum van Deinze. Een Mobipunt is een locatie waar verschillende vervoerswijzen en mobiliteitsgerelateerde functies verzameld worden. In dat verhaal krijgt de fiets een grote rol.

Circulatiemaatregelen zorgen voor meer ruimte voor fiets (Sint-Gillis-bij-Dendermonde)

In de meest verstedelijkte deelgemeente van Dendermonde, Sint-Gillis-bij-Dendermonde, werd in 2017 een circulatieplan ingevoerd. Dat plan had tot doel om de meest kritieke verkeersproblemen weg te werken. Dankzij verschillende maatregelen zoals beperkt eenrichtingsverkeer, een grote zone 30, verkeersknippen en een fietsstraat, krijgt de fietser meer ruimte in het straatbeeld en verhoogt de veiligheid en de leefbaarheid.

Aparte groenfase voor fietsers aan kruispunt (Turnhout)

In het kader van het SAVE-charter nam de stad Turnhout in januari 2018 de lichtenregeling op het kruispunt van De Merodelei met de Onze-Lieve-Vrouwstraat onder handen. Aan de hand van een gefaseerde lichtenregeling met een aparte groenfase voor fietsers en voetgangers, hoopt de stad Turnhout dergelijke ongevallen in de toekomst te voorkomen.

Dubbelrichtingsfietspad beperkt ruimte gemotoriseerd verkeer (Sint-Pieters-Leeuw)

Tot voor kort was de Pelikaanberg in Sint-Pieters-Leeuw een onveilige ontbrekende schakel in de bovenlokale fietsroute tussen Halle en Lennik. De verbindingsweg bevatte namelijk geen fietsinfrastructuur en gemotoriseerd verkeer reed er met hoge snelheden door. Daarom besloot de gemeente om een dubbelrichtingsfietspad aan te leggen. Daardoor wordt de ruimte voor het gemotoriseerd verkeer beperkt tot één rijstrook over de gehele lengte van de versmalling.