Ondergrondse buurtparking met fietsenstalling (Berchem)

Op 1 mei 2013 opende de stad Antwerpen een buurtparking, ook wel bekend als ‘Buurtparking Vijfhoek’, voor 100 wagens op het Van Hombeeckplein in Berchem. De Stad heeft ook plaats voorzien voor een 70-tal fietsen. De parking is mooi geïntegreerd in het openbaar domein en biedt daarnaast voldoende comfort voor fietsers.

De stad Antwerpen wil graag dat buurtbewoners hun wagens en fietsen zo veel mogelijk parkeren weg van de straat, zoals in eigen garages, buurtparkings, buurtfietsenstallingen etc. Om aan die vraag tegemoet te komen, realiseerde ze daarom in Berchem op het Van Hombeeckplein een buurtparking.

Bewoners kunnen er een plaatsje huren voor hun wagen, maar ook voor hun fiets. Toegang tot de parking gebeurt via een hellend vlak. Zowel auto’s, fietsers als voetgangers gebruiken dezelfde in- en uitgang. Op de ramp is er een brede trap en een handige sleuf voorzien om met de fiets aan de hand naar beneden en boven te rijden. Voor 5 euro per maand kan je je fiets er veilig en comfortabel parkeren.

Buurtparking Vijfhoek in Berchem met geïntegreerde fietsenstalling

Initiatiefnemers

  • Stad Antwerpen

Contact

Jan Verhaert

  • Afdelingshoofd Mobiliteit Stad Antwerpen
  • 03 338 22 21
  • jan.verhaert@stad.antwerpen.be

Locatie

Buurtparking Vijfhoek’, Frans Van Hombeeckplein in Berchem, Antwerpen

Betrokken partijen

De stad Antwerpen nam het initiatief om de buurtparking op te bouwen.

De NV Rantparking is de concessionaris van de parking. Rantparking is een SPV en een publiek-private samenwerking. Aan de publieke zijde zit GAPA in de vennootschap, aan de private zijde het samenwerkingsverband APCOA/Parkeerbeheer.

Verder betrekt de stad bij elk heraanlegdossier de bewoners via Stedelijk WijkOverleg (SWO). Daarnaast werden door de leerlingen van de academie op het plein tekeningen en kunstwerken gemaakt voor de opening van de parking.

Afmetingen

De ramp is in totaal 505cm breed. De rijbaanbreedte bedraagt 270cm, de trap 125cm en de fietsdeur 110cm. De hellingsgraad bij het begin en het einde van de ramp is 5%. De maximale hellingsgraad bedraagt 15.3%.

Evaluatie

Een grondige evaluatie van de buurtparking is nog niet gebeurd, maar na twee jaar stelde de stad Antwerpen vast dat de fietsenstalling nog niet voor 100% werd. Van de 70 beschikbare stallingsplaatsen was toen slechts de helft verhuurd. Blijkbaar zijn bewoners niet bereid 5 euro per maand neer te tellen voor een fietsparkeerplaats. Daarenboven blijkt de ramp ook niet ideaal om met een zware bakfiets op en neer te rijden. 

De autoparkeerplaatsen daarentegen zijn wel allemaal verhuurd. Het doel van de stad om wagens inpandig te stallen, is dus wel gehaald. De parkeerdruk in de buurt is bijgevolg gedaald.

Verder zijn er nog geen klachten ontvangen, maar gezien het gewicht en de breedte van bakfietsen is de toegang tot de fietsenstalling voor dit soort fietsen niet evident.

Investering

2013

  • Financiële partners:
    • Gemeentelijk Autonoom Parkeerbedrijf Antwerpen (GAPA)
    • Rantparking
    • District Antwerpen
  • Indeling budget:
    • Parking: 350 000 EUR x 40 jaar (GAPA). Dat geld is een directe herinvestering van de verwachte bovengrondse parkeeropbrengsten uit retributies, parkeerautomaten en sms-parkeren.
    • Heraanleg van de omliggende straten (District Antwerpen)
    • Bouw en exploitatie parking (Rantparking)
    • Herinrichting van het plein (Rantparking)

Dit vind je zeker ook interessant

Nieuws

Nood aan sturend parkeer- en autobeleid in steden en gemeenten om groeiend aantal fietsers op te vangen

Praktijk

Fietsparkeerplan kernwinkelgebied (Turnhout)

Praktijk

Herinrichting stationsomgeving met focus op de fiets (Duffel)