Fietsstraat Victor Heylenlei in Boechout


Samenvatting

V. Heylenlei in Boechout is ingericht als fietsstraat en is onderdeel van de fietssnelweg F11. Het rode asfalt geeft een hoog fietscomfort en continuïteit van het fietsnetwerk. Door de smalle strook met kasseien in het midden voelt het natuurlijker aan voor motorvoertuigen om achter de fiets te blijven. De route is nu duidelijk herkenbaar voor iedereen en de best beoordeelde fietsstraat van de provincie.

Projectomschrijving

De Victor Heylenlei is een korte doodlopende woonstraat met daarop een belangrijke functionele en recreatieve fietsroute. De Victor Heylenlei maakt deel uit van de fietsostrade F11 van Antwerpen naar Lier. Op drukke dagen passeren er tot 2.860 fietsers en het aantal auto’s is beperkt tot een paar honderd per dag ook de parkeerbewegingen zijn laag. Ideaal voor een fietsstraat.

De straat werd in 2020 heringericht als onderdeel van een verbeterproject van de fietssnelweg: de realisatie van een fietsweg tussen de Vosstraat in Deurne en de fietsostrade langs de Oude Steenweg in Boechout. Voor fietsers betekent dit een vlottere en veiligere verbinding. De Victor Heylenlei sluit aan op de al bestaande fietsostrade langs de Oude Steenweg.  Tijdens deze heraanleg werd het fietspad in de Oude Steenweg van kant gewisseld tussen Victor Heylenlei en het tunneltje zodat er geen extra oversteekbewegingen waren. Door deze heraanleg (en wisseling fietspad) sluit dit mooi aan op de fietssnelweg richting spoorweg Heuvelstraat en Alexander Franckstraat verder door.

Bij de herinrichting staat de fietser centraal: de route is goed herkenbaar en heeft een hoog fietscomfort. Er is gekozen voor een duidelijk wegbeeld waarbij de motorvoertuigen gemakkelijker achter de fiets blijven door een smalle kasseistrook in het midden.

Uitwerking fietsstraat

  1. Wegindeling
    – Rijweg in rode asfalt met een centrale kasseistrook van 50cm
    – Twee rijlopers van elk 2,5m
  2. Fietsstraat logo op de rijbaan, aan het begin en het eind van de fietsstraat
  3. Fietsstraat in de voorrang
  4. Parkeerkeervakken naast de rijweg
  5. Extra communicatie: bij toegang fietsstraat is er een verkeersbord met regels
    – Bewonersbrief
    – Gemeentelijk infoblad
    – Website / sociale media

Betrokken partijen

Na de heraanleg werden er gemiddeld in beide rijrichtingen 1 481 fietsers in een weekend geteld, 1 153 op een werkdag en 2 860 op een feestdag. De gemeente behoudt dit inrichtingsprincipe en past dit toe op toekomstige fietsstraten.

Evaluatie

Fietsberaad Vlaanderen heeft tijdens de zomer van 2020 een evaluatie uitgevoerd naar het functioneren van 19 fietsstraten in Vlaanderen, waaronder deze fietsstraat. De evaluatie werd 385 keer ingevuld door zowel fietsers als automobilisten. De gemiddelde score van de 19 fietsstraten is 57%. Deze fietsstraat scoort met 70% beter.
De fietsstraat wordt over het algemeen gezien als een vlotte en aantrekkelijke route die comfortabel en veilig is.
Ten opzichte van de andere onderzochte fietsstraten, zijn de ergernissen beperkt. Ze gaan vooral over ‘auto’s die fietsers voorbijsteken’, ‘snelheid autoverkeer’ en de ‘aangepaste voorrangsregeling’. Ook wordt aangegeven dat de regels voor een fietsstraat nog niet bekend genoeg zijn.

Investering

2019-2020

  • Financiële partners:
    • Provincie Antwerpen
    • Gemeente Boechout
    • Riolink
  • Indeling budget:
    • Rioleringswerken Riolink
    • Inrichtingswerken provincie Antwerpen en gemeente Boechout

Initiatiefnemers

  • Provincie Antwerpen en gemeente Boechout

Contact

Joke Schepens

  • Gemeente Boechout
  • Dienst mobiliteit en openbare werken
  • openbarewerken@boechout.be

Locatie

Boechout

Meer weten?

Lees hier het rapport Fietsstraten en fietszones

Dit vind je zeker ook interessant

Nieuws

Fietsstraten in Europa: wat leren we uit de praktijk?

Nieuws

De opmars van fietsstraten in Vlaanderen: 221 gemeenten hebben een of meerdere fietsstraten

Nieuws

2 op 3 Vlaamse gemeenten heeft “fietsstraat”