Tweede Fietsparkeercongres 2019: conclusies en tips


Fietsberaad Vlaanderen presenteerde tijdens het Tweede Vlaamse Fietsparkeercongres het nieuwe cahier rond fietsparkeerplaatsen. Ook goede praktijken uit Vlaanderen, Leuven en Nederland kwamen aan bod. De fietsparkeerindustrie stelde haar nieuwste oplossingen en technologieën voor. Programma-manager Wout Baert van Fietsberaad Vlaanderen zou tijdens het slotmoment de balans opmaken, maar tijdsgebrek en een vol hoofd zorgden ervoor dat hij het bij een korte opsomming hield mét belofte om een volledig overzicht later na te sturen. Belofte maakt schuld, hierbij 5 conclusies en tips over waar we met het fietsparkeren naartoe moeten:

  1. Herverdeel de publieke ruimte, en niet alleen voor fietspaden, maar ook voor stallingen. Hou er bovendien rekening mee dat de herverdeling niet ten koste van voetgangers mag gaan (iedereen wordt uiteindelijk een voetganger). Bovendien, zoals de Leuvense schepen David Dessers het zo mooi verwoordde: Je kunt geen fietsstad zijn, zonder er een gezellige hoop fietsen bij te nemen.”
  2. De NMBS kan het niet alleen, en moet het ook niet alleen kunnen en doen. Er is nood aan meer samenwerking met tussen alle overheidsniveaus. Kan er een globale afsprakennota of convenant komen, over alle aspecten van het stallingsbeleid? Met daarin: ruimte voor nieuwe stallingen, samenhang tussen (betaald) parkeer- en stallingsbeleid, beheer en exploitatie van (grote) stallingen, toegangscontrole en dergelijke?
  3. Normen en richtlijnen zijn belangrijk en bieden houvast, maar daarin ambitie tonen is even belangrijk. Je moet weten waar je naartoe wil, ook met je fietsparkeerbeleid. Voor fietsstallingen aan de woning is één plaats per hoofdkussen de norm (en extra voor buitenmaatse fietsen). Die plaats is nodig: fietsbezit is in de meeste steden en gemeenten nog steeds dé sleutel tot meer fietsgebruik. Grote steden kunnen ook denken aan deelfietsen. Deelfietsen zijn ook interessant voor bezoekers, zeker in combinatie met de trein.
  4. Goede praktijken blijven nodig voor ontwikkelaars en architecten: hoe concreter hoe beter! Informatie over aantallen, breedtes, hellingsgraden, enz. Fietsberaad werkt mee aan een hoofdstuk parkeren in het nieuwe vademecum fietsvoorzieningen. Dat staat dus op agenda.
  5. Weesfietsen zijn er in soorten… Zowel voor diefstalveiligheid als voor weesfietsenbeleid moeten we meer inzetten op technologie. De huidige procesarchitectuur is te weinig mee geëvolueerd. Opgepast, we hoeven deze technologieën niet meteen grootschalig uit te rollen: testen, testen, testen staat hier centraal! Het Fietsparkeeroverleg en Fietsberaad zullen dit ondersteunen.

En verder onthouden we dat cahier toch vooral een Vlaams woord is. En dat bij 80% bezettingsgraad fietsers een parking als vol ervaren. Dat betekent bij 40% dus al halfvol. Voor fietsers is een glas bij 40% dus al halfvol? Super-positieve mensen, die fietsers!

 

Ga je graag nog eens door de presentaties van het tweede Fietsparkeercongres? Dat kan! Je kan ze hier in het programma per spreker downloaden.

Dit vind je zeker ook interessant

Cahier

Cahier nr.7: Fietslogistiek

Cahier

Addendum Cahier nr. 5: Hoe auto- en fietsparkeerstandaarden kunnen bijdragen tot toekomstgericht mobiliteitsbeleid

Cahier

Cahier nr.6: Beloonsystemen om meer mensen op de fiets te krijgen