Vergeet communicatie niet in coronatijden (COVID-19)


Communicatie over nieuwe verkeersmaatregelen om fietsers en voetgangers extra ruimte te geven is geen overbodige luxe. Mensen informeren én sensibiliseren over het waarom van de maatregelen vermijdt discussies en helpt om mensen te overtuigen wat vaker te fietsen en te stappen

Het is één ding om nieuwe (tijdelijke) maatregelen in te voeren om fietsers en voetgangers meer ruimte te geven. Maar minstens even belangrijk is de communicatie die deze maatregelen ondersteunt. Een goede communicatiestrategie toont burgers de weg en stimuleert hen om vaker te fietsen en te stappen. Ten slotte toont goede communicatie ook dat steden op mensenmaat gemakkelijker te realiseren zijn dan mensen soms denken. We sommen enkele goede praktijken op uit binnen– en buitenland 

Mechelen lanceerde in volle coronacrisis een e-mailadres mechelennacorona@mechelen.be waarnaar inwoners hun voorstellen konden sturen om Mechelen sterker uit de crisis te laten komen. Op die manier hield de stad de vinger aan de pols. Die input, aangevuld met voorstellen van zowel coalitie als oppositie, verwerkte de stad in een lokaal herstelplan. Met daarin ook een volledig hoofdstuk over (duurzame) mobiliteit en openbare ruimte 

In Wallonië lanceerde het ‘Agence wallonne pour la sécurité routière: een campagne rond de veiligheidsafstanden t.o.v. fietsers. Ze speelde daarbij handig in op de nieuwe maatstaf van anderhalve meter ‘social distancewaaraan de mensen intussen gewend zijn. Een gelijkaardig idee gebruikten mensen in Gent: de strepen van het zebrapad als maatstaf nemen. Die strepen hebben specifieke afmetingen. Dus als je geen 2 strepen kan tussenlaten, is er niet genoeg plaats om als automobilist fietsers in te halen. Nog in Gent lanceerde de stad een campagne rond Spitspunten. Die zijn een aanvulling voor fietspendelaars op het bestaande fietsnetwerk. 

In Vlaanderen trapte Lydia Peeters eind mei de campagne Blijven fietsen allemaal’ op gang. Bij de campagne hoort een toolbox met communicatiemateriaal dat lokale overheden kunnen gebruiken op hun eigen communicatiekanalen. Het campagnemateriaal staat op de website van de Vlaamse Stichtig Verkeerskunde. 

In Brussel presenteerde het magazine Bruzz in mei een interactieve kaart van alle Brusselse initiatieven. De kaart wordt geüpdatet met elk extra initiatief. Door te klikken op de verschillende zones van de kaart kan je meer lezen over de veranderde verkeerssituatie. 

In Italië maakte organisatie Bike Italia een handige brochure voor steden en gemeenten met tips voor een heldere communicatie ( in Italiaans) over verkeersmaatregelen voor meer fietsers en voetgangers, ook na corona. Ook Parijs wijdt intussen een volledig stuk van haar website aan de nieuwe mobiliteitsmaatregelen, inclusief een kaart met daarop de aangepaste wegdelen én de straten die nog op de planning staan voor aanpassing.  

Het komt er dus op aan om mensen zo goed mogelijk te informeren en sensibiliseren over het waarom van nieuwe verkeersmaatregelen voor fietsers en voetgangers. En dat via alle mogelijke kanalen die je als gemeente ter beschikking hebt.  

Dit vind je zeker ook interessant

Praktijk

Bakfietsdelen Leuven – Mechelen – Pelt

Nieuws

2 op 3 Vlaamse gemeenten heeft “fietsstraat”

Nieuws

Fietsers in Wallonië ontevreden