PTP-cycle, wijs op weg (Antwerpen)

PTP-Cycle is een Europees project waarbij een beproefde methode uit Groot-Brittannië wordt getest in andere Europese landen. In Antwerpen wordt PTP-Cycle uitgerold onder de noemer ‘Reisadvies op maat’. Aanleiding voor de stad om in het project mee te stappen, zijn de grote infrastructuurwerken die Antwerpen en omgeving grondig zullen hertekenen. De autobereikbaarheid zal aanzienlijk minder zijn. Om hieraan tegemoet te komen, onderneemt de stad tal van acties, waarvan ‘reisadvies op maat’ er één is. De bedoeling is om mensen te overtuigen om op een duurzame manier naar Antwerpen te komen.

Met het project wenst de stad verschillende doelgroepen te bereiken: werknemers, scholieren en studenten. Daarvoor ging de stad in zee met verschillende bedrijven (zie fiche).

Zes stappen

De uitvoering van het project neemt een aantal stappen in beslag:

  1. Telefonisch contact met de organisatie: Hierbij wordt het project toegelicht aan de personeelsverantwoordelijke of mobiliteitscoördinator.
  2. Kennismakingsgesprek: Wanneer de organisatie aangeeft ervoor open te staan, volgt een kennismakingsgesprek waarbij het project in detail wordt toegelicht.
  3. Planningsgesprek: Tijdens dit gesprek worden de praktische afspraken gemaakt over de te volgen planning binnen het bedrijf.
  4. Plenaire infosessie: Tijdens de plenaire infosessie wordt een toelichting gegeven over het project aan alle geïnteresseerden.
  5. Uitsturen nulmeting / start reisadviesgesprekken: Nadien wordt de nulmeting uitgestuurd, en wordt er begonnen met de eerste gesprekken.
  6. Uitsturen nameting: Na 6 tot 8 weken wordt een eerste postmeting uitgestuurd, een jaar later volgt de tweede. Dit om zowel de korte als langetermijneffecten te meten van het project.

Een geheel traject per organisatie loopt over een periode van 6 tot 12 maanden. Cruciaal voor het slagen van het project, is de positieve houding van het bedrijf ten opzichte van het project. De langetermijneffecten zijn alvast positief te noemen: bij de deelnemende bedrijven is er een stijging van 4% in het fietsaandeel van woon-werkverkeer te zien: van 22% naar 26%.

Later in 2016 zal er een vervolgtraject plaatsvinden. Dit zal lichtjes anders worden aangepakt:
– Het reisadvies werd nu gegeven aan iedereen die positief antwoordde op de vraag “wenst u persoonlijk reisadvies?”. In de toekomst wordt gekeken waar er effectief potentieel bestaat.

Het project heeft er nu voor gezorgd dat mensen geïnformeerd en gesensibiliseerd zijn. Een ideale aanvulling is het uittesten van duurzame vervoersmodi. Hiervoor kijkt men naar initiatieven à la de ‘Testkaravaan’ van de Provincie West-Vlaanderen.

PTP-cycle Antwerpen
PTP-cycle

Initiatiefnemers

  • Stad Antwerpen

Contact

Steven Windey

Betrokken partijen

Tijdens het hele project wordt er nauw contact gehouden met de mobiliteitscoördinator. Hij/zij staat in voor de opvolging binnen het bedrijf, en is ook aanwezig bij de reisadviesgesprekken.

De stad Antwerpen is verantwoordelijk voor de implementatie van het project. De evaluatie gebeurde door Traject, dat instond voor de evaluatie van de resultaten van het PTP-Cycle project. De Provincie Antwerpen is tevens op de hoogte van het project. Naar hen wordt doorverwezen indien
de bedrijven een mobiscan willen van hun vestiging.

Evaluatie

De evaluatie werd gedaan door de evaluatiepartner in het project: Traject. Er komt voorts een terugkoppeling naar alle participanten met de specifieke resultaten per organisatie.

Investering

2013 – 2016

  • 75% van het budget kwam uit het Europese project, de rest werd zelf betaald door de stad.
  • Het aantal mandagen dat besteed wordt per organisatie is gemiddeld vijf.

Dit vind je zeker ook interessant

Praktijk

“Geef Fietsers de Ruimte” trekt aandacht (Mol)

Praktijk

Handelaars verwelkomen klanten op de fiets (Peer)

Praktijk

Woon-werkcampagne ‘De Testkaravaan’ stimuleert fietsen (West-Vlaanderen)