Handelaars verwelkomen klanten op de fiets (Peer)

​De winkelstraat in het centrum van Peer wordt tussen augustus en december 2016 omgevormd tot fietsstraat. De werken worden begeleid door een campagne van het stadsbestuur en de handelaren, waarbij mensen die tijdens de werken komen winkelen kans maken op tal van leuke prijzen. Ze ontvangen bij elke aankoop lotjes die men vervolgens in het centrale campagnecentrum, de Vielobox, kan inscannen om te ontdekken wat men gewonnen heeft. Naast kortingsbonnen, gratis producten en fietsgadgets is er elke week een fiets te winnen. Iedereen maakt kans op de hoofdprijs: een elektrische fiets. Zo wil het stadsbestuur het nodige draagvlak creëren voor de werken, de impact van de werken voor de handelaren beperken en breed sensibiliseren rond de fiets.

Tussen augustus en begin december 2016 wordt een fietsstraat aangelegd op het traject Oudestraat – Markt – Kerkstraat. Eind juli ontvingen alle Perenaren een folder met alle info over de werken, waar men kan parkeren, hoe men vlot in het cen​trum geraakt en hoe men mooie prijzen kan winnen.

Op 30 juli trapte Peer de campagne af met de Nacht van de tofste Peer, een evenement met muziek en straatanimatie. Voor de allerlaatste keer werd er op de kasseien gekoerst en even later mochten ook een 40-tal prachtig versierde fietsen afscheid nemen van de kasseien met een ererondje door Peer. De mooist versierde fiets won een prijs. Op het programma stond ook de feestelijke opening van de pop-up Vielobox op de Markt. Dit is gedurende vier maanden de centrale plek van de campagne. Mensen kunnen er langskomen voor een drankje of zich neervlijen​ in zeteltjes om de krant of een boek uit de boekenruilkast te lezen. Er zijn ook regelmatig activiteiten zoals workshops, demo’s, proeverijen of tentoonstellingen.

Wie tijdens de werken komt winkelen, ontvangt bij elke aankoop bij de deelnemende handelaars van Peer een ‘Word de tofste peer’-lotje. De winstkansen verschillen per aankoopbedrag. Per aankoopschijf van € 5 krijg je een bronzen lotje, per aankoopschijf van € 25 een zilveren, per aankoopschijf van € 50 een gouden lotje (tot een maximum aankoopbedrag van € 500). Gouden lotjes maken 10 keer meer kans op de hoofdprijs dan de bronzen lotjes en dubbel zoveel kans dan de zilveren. Lotjes kunnen ingescand worden in de Vielobox. De klant ziet dan meteen of hij/zij gewonnen heeft en ontvangt de prijs onmiddellijk. Elke dag zijn er kortingsbonnen of gratis spulletjes van de Peerse handelaren te winnen en fietsgadgets zoals een bloemenslinger, fietscomputer, fluovestje, zadelovertrek, fietstas, fietsvlag , fietslampjes  of drinkbus. Elke week wordt bovendien een nieuwe fiets uitgeloot. Het gaat achtereenvolgens om een kleuterfiets, een kinderfiets, een damesfiets en een herenfiets. Deze volgorde wordt elke 4 weken en gedurende de volledige actie aangehouden. Iedereen die een lotje inscant, maakt daarbovenop nog kans op de hoofdprijs in december: een elektrische fiets waarmee men de nieuwe fietsstraat officieel als eerste mag ‘infietsen’.

Meer info

www.peerfietst.be

Peer Fietst campagnebeeld
Peer Fietst fietser
Peer Vielobox

Initiatiefnemers

  • Stad Peer

Contact

Nicole Brebels

  • Deskundige Lokale Economie
  • nicole.brebels@peer.be
  • 011/61 07 00

Lieve Creemers

  • Dienst Mobiliteit
  • lieve.creemers@peer.be
  • 011/61 07 00

Locatie

Peer

Betrokken partijen

De beleidsdomeinen economie, mobiliteit, milieu en openbare werken ontmoeten en versterken elkaar in dit project. Bovendien wordt er gebruik gemaakt van een Bereikbaarheidsadviseur, die een brugfunctie vervult tussen de zelfstandige ondernemers en alle andere partijen die betrokken zijn bij de werken. Hierbij speelden veel verschillende belangen mee, maar dankzij intensief en volhardend overleg tussen alle betrokken partijen vond men steeds de best mogelijke oplossing.

Vanaf het moment dat bekend raakte dat er werken zouden uitgevoerd worden, is een vrij intensief participatietraject opgezet via twee werkgroepen. De werkgroep die het belang van de aanwezig handel op het traject van de werken behartigde, was mee verantwoordelijk voor het uitwerken van de campagne.

Evaluatie

De effecten zijn nog niet bekend, aangezien de werken en de campagne nog bezig zijn.

De realisatie van de fietsstraat is een belangrijke trigger om het fietsgebruik te stimuleren. De impact van de campagne op het fietsgebruik wordt niet apart achterhaald, maar het effect van het totaalpakket op het fietsgebruik wordt wel opgevolgd. Dit door de evolutie van het fietsgebruik (aantal fietsers) doorheen de tijd te registreren, maar ook door het aandeel doorgaand verkeer in de winkelstraat op te volgen.

Investering

2016

  • Kosten bereikbaarheidsadvies, acties en communicatie: 75 000 EUR
  • Financiële partners:
    • Gemeente – Lokale economie: 60 000 EUR
      o Sponsoring containerhandel Winters : 1000 EUR
      o HHOP vzw: 10 000 EUR
      o Prijzen handelaars : 5 000 EUR

Dit vind je zeker ook interessant

Nieuws

Turnhout creëert eerste fietsstratenas met twee kilometer fietsstraat

Nieuws

Fietsnieuws overzicht 28 – 25 mei

Praktijk

Fietsparkeerplan kernwinkelgebied (Turnhout)