Sinds oktober 2022 laat de wegcode “flexparkeren” toe. Afwisselend maken geparkeerde fietsen en gemotoriseerde voertuigen gebruik van dezelfde parkeervakken. Flexparkeren wordt aangeduid op een verkeersbord. Het bord vermeld de uren waarop gewisseld moet worden. Stad Gent voert nu als eerste gemeente in Vlaanderen flexparkeren in.
Proefproject
Flexparkeren wordt als proefproject ingevoerd aan een kinderdagverblijf, een moskee en twee scholen. De Stad Gent test flexparkeren uit op deze vier locaties, omwille van de hoge parkeerdruk voor fietsers en bewoners. Na zes maanden wordt het proefproject geëvalueerd. Bij een positieve evaluatie kan flexparkeren ook op andere locaties worden ingevoerd.
Vier verschillende locaties
Aan kinderdagverblijf De Palmboom in de Balsamierenstraat is er sinds vandaag een nieuw parkeervak van 12 meter voor flexparkeren. Van maandag tot vrijdag van 7.30 tot 18 uur kunnen fietsen er parkeren, van 18 tot 7.30 uur en in het weekend is de plek voorbehouden voor auto’s.
Ook de Kazemattenstraat krijgt een nieuw parkeervak van 6 meter voor flexparkeren. Op vrijdag van 11 tot 17 uur kunnen bezoekers van moskee Eyüp Sultan Cami er hun fiets parkeren, op alle andere momenten is de plek voorbehouden voor autoparkeren.
Flexparkeren wordt ook ingevoerd aan twee scholen: aan Montessorischool Klimop in de Theresianenstraat en aan basisschool De Muze in de Gravin Johannastraat. Bij die scholen wordt het bestaande fietsparkeervak nu ingezet voor flexparkeren. Van maandag tot vrijdag van 7.30 tot 18 uur zijn de plaatsen voorbehouden voor fietsers, van 18 tot 7.30 uur en in het weekend en tijdens de schoolvakanties voor auto’s.
De stad Gent zal de vier locaties van nabij opgevolgen en indien nodig volgt er extra sensibilisatie.
Inspiratie uit Denemarken
Het verkeersbord voor flexparkeren staat sinds oktober vorig jaar in de wegcode. Het bord toont wie het parkeervak mag gebruiken op welk moment. Auto’s die foutgeparkeerd staan, kunnen geverbaliseerd worden. Flexparkeren bestaat ook in Denemarken. Op verschillende locaties in de Deense hoofdstad, bijvoorbeeld in wijken waar wooncomplexen en kantoren elkaar afwisselen, is de parkeerdruk voor zowel auto’s als fietsen vaak er groot. Als oplossing werd “flexparkeren” geïntroduceerd.
De regeling geeft aan dat wegbeheerders zoeken naar manieren om de parkeerdruk op de openbare ruimte te beheersen en ook meer ruimte te voorzien voor geparkeerde fietsen.