Heraanleg kruispunt verbetert zichtbaarheid voor automobilisten (Oud-Turnhout)

De gemeente Oud-Turnhout besloot de zichtbaarheid voor automobilisten en vrachtwagenbestuurders te verbeteren op het kruispunt van de N18 met de Steenweg op Oosthoven. Dat deed ze door een boom en parkeerstrook weg te nemen. In de plaats daarvan kwam een groenvoorziening en een fietsenstalling.

Die beslissing werd mee gestuurd door een tragisch ongeval op het kruispunt dat plaatsvond in augustus 2016 waarbij een jonge fietser het leven liet. Bij het bewuste ongeval had een vrachtwagenchauffeur bij het rechts afslaan naar de Steenweg op Oosthoven (komende van de N18) de fietser niet gezien.

Het kruispunt kan in de toekomst nog gewijzigd worden: de Steenweg op Oosthoven is een belangrijke ontsluitingsweg voor Oosthoven. Aan de overzijde van de weg zijn er momenteel bouwprojecten in ontwikkeling. De voorliggende grond is, met het oog op een mogelijke heraanleg van het kruispunt op langere termijn, naar openbaar domein overgeheveld.

Initiatiefnemers

  • Gemeente Oud-Turnhout

Contact

Gert Van Echelpoel

Locatie

Kruispunt Steenweg op Mol met Steenweg op Oosthoven in Oud-Turnhout

Betrokken partijen

Alvorens de aanpassing door te voeren, won de gemeente eerst advies in bij Fietsberaad Vlaanderen. Daarnaast betrok Oud-Turnhout verschillende andere actoren tijdens het proces: de lokale politiepost, de politiezone, de dienst openbare werken, AWV en de intergemeentelijke mobiliteitsdienst die de gemeente deelt met de stad Turnhout. Ook de ouders van het slachtoffer werden betrokken tijdens het proces.

De heraanleg gebeurde volledig in eigen beheer door de technische dienst. De projectverantwoordelijke was Gert Van Echelpoel.

De gemeente bracht haar inwoners op de hoogte via een aankondiging in het infoblad en een omzendbrief aan de omwonenden. Verder informeerde ze de handelaren in de straat via een brief waarom ze de parkeerstrook zou verwijderen.

Evaluatie

De gewijzigde situatie had een duidelijk positieve impact voor fietsers: de zichtbaarheid is sterk verbeterd en er zijn bijkomende fietsparkeerplaatsen (met een doorkijk) gecreëerd. De gemeente merkt wel duidelijk dat de komst van de elektrische fiets ook een impact heeft op de verkeersveiligheidssituatie van fietsers op kruispunten. Door de hogere snelheid en langere wielbasis zijn elektrische fietsen namelijik minder beweeglijk en hebben ze een langere remafstand. Er is dus behoefte aan meer ruimte en een verbeterde infrastructuur voor (elektrische) fietsers op kruispunten.

Dit vind je zeker ook interessant

Praktijk

Aparte groenfase voor fietsers aan kruispunt (Turnhout)