Handelaars leveren per fiets (Mechelen)
In het kader van het Europese project Cyclelogistics Ahead ontwikkelde de stad Mechelen tal van maatregelen om duurzame stadslogistiek te bevorderen, met een specifieke focus op de fiets. Een van de maatregelen was het opzetten van een promotiecampagne om handelaars die reeds gebruik maken van de fiets om hun goederen te laten beleveren, te promoten.
Het idee van de campagne ontstond uit een overleg met de betrokken handelaars, waarbij de stad polste naar hun noden en behoeften. Tijdens dat gesprek kwam naar voor dat de handelaars vooral behoefte hadden aan meer visibiliteit. Met de campagne hoopt men de Mechelse consument te bereiken, waarbij men specifiek mikt op twee doelgroepen, namelijk senioren (omdat zij vaak minder goed te been zijn en dus een geschikte doelgroep vormen voor thuislevering) en mensen die reeds een affiniteit hebben met de fiets.
Tijdens de opmaak van de folder rees de vraag: “hoe promoten we nieuwe, nog op te starten initiatieven?” Om hieraan tegemoet te komen, creëerde de stad ook een vaste webpagina (‘Met de fiets geleverd’’). Hierop worden alle fietsende handelaars en ondernemers weergegeven, met een korte uitleg over hun service en hun contactgegevens. Het is de bedoeling deze pagina op regelmatige tijdstippen te updaten.


Initiatiefnemers
- Stad Mechelen
Contact
Veerle De Meyer
- Stad Mechelen – projectcoördinator
- 015 29 79 53
Locatie
Betrokken partijen
De dienst Mobiliteit ontwikkelde de campagne, in samenwerking met de dienst Marketing en Communicatie.
Evaluatie
De campagne werd achteraf niet geëvalueerd. Wel vroeg de stad aan de betrokken handelaars wat de respons van de consument was. Die bleek over het algemeen positief te zijn. Sommige handelaars zagen zelfs een stijging in bestellingen.
Investering
2017
- Ontwikkeling, productie en verspreiding folder: 5000 EUR