BCLF stelt eertste barometer fietslogistiek voor


De Belgian Cycle Logistics Federation (BCLF) stelt de eerste Barometer van de fietslogistieke sector voor en dringt aan op een structurele verschuiving van de last mile leveringen naar leveringen met de fiets. In stedelijke omgevingen, kunnen minstens 1 op 3 professionele leveringen met de fiets worden afgelegd, zo zegt BCLF.

Cargofiets vervoert tot 200 kg

Die verschuiving is zowel voor de logistieke operatoren als de maatschappij gunstig is. Om aan de groeiende vraag naar leveringen te voldoen, ervaren steden en gemeenten steeds meer overlast en vervuiling. Deze evolutie brengt toenemende ecologische en economische kosten met zich mee, waar fietslogistiek -het professioneel vervoer van goederen met behulp van (cargo)fietsen- een antwoord op kan bieden. Het is vandaag de dag een geloofwaardig alternatief voor de first & last mile leveringen.

De (cargo)fietsen en aanhangers kunnen tot 200 kg vervoeren, terwijl ze veilig gebruik maken van de fietsinfrastructuur. Dit vermindert niet alleen de milieu-impact van transport, en pakt ook de maatschappelijke kosten van stedelijk vervoer aan: minder file, minder geluidsoverlast en minder verkeersongevallen.

33% van stedelijke logistiek kan met fiets

In een persbericht zegt de sector van de fietslogistiek klaar te zijn om de groeiende vraag op te vangen. Uit een eerste barometer fietslogistiek, die de sector vandaag voorstelde, moet blijken dat tussen 2020 en 2022 de omzet en de tewerkstelling binnen de sector verdubbeld. De geleverde pakketten en afgelegde kilometers zijn volgens de sector zelfs verdrievoudigd. Het volledige potentieel van fietslogistiek is echter nog onaangeboord: tot 33% van de laatste/eerste kilometers kan worden verschoven naar de fiets. BCLF schat dat vandaag minder dan 1% van de leveringen met de fiets gebeurt.

Daarvoor lijkt BCLF naar een sterkere samenwerking met de klassieke transporteurs. Daarnaast heeft de BCLF in de barometer  drie belangrijke aanbevelingen die de groei van de sector verder moeten stimuleren: (1) formele erkenning van de sector, (2) financiële stimulansen voor de fietslogistieke operatoren, hun opdrachtgevers en hun personeel (3) opname van fietslogistiek in het ontwerp van stedelijke infrastructuur.

Ook Fietsberaad Vlaanderen maakte al een cahier op over het potentieel van fietslogistiek. Dat kan u hier terugvinden.

Dit vind je zeker ook interessant

Cahier

Cahier nr.7: Fietslogistiek

Document

Wegwijzer Fietslogistiek in Vlaanderen

Praktijk

Samenwerkingen tussen steden & gemeenten en fietskoeriers