Tweede barometer fietslogistiek van BCLF: snelle groei fietslogistiek


De tweede barometer liet de snelle groei van fietslogistiek zien met een verdubbeling van het aantal leveringen tussen 2022 en 2023 tot 3,1 miljoen pakketten. Van deze groei is 80% te danken aan multimodaal transport. Ondanks deze stijging maakt fietslogistiek nog slechts 1,5% uit van de totale pakketleveringen. Er zijn heel wat groeimogelijkheden. Brussel loopt voorop in deze ontwikkeling, maar ook middelgrote steden bieden veel potentieel. De sector kampt ook met uitdagingen, zoals hoge kosten voor de laatste kilometers (die oplopen tot 41% van de totale kosten), milieuproblemen en stijgende verwachtingen van consumenten. Initiatieven zoals de “Green Deal Logistics” en strengere regelgeving helpen hier bij.

In 2023 bespaarde de sector 3.078 ton CO₂ en €11 miljoen aan congestie- en maatschappelijke kosten. Fietslogistiek maakt deel uit van een bredere trend naar groenere oplossingen, vaak in combinatie met elektrische voertuigen. Maar bedrijven staan nog steeds voor uitdagingen zoals de beperkte capaciteit van cargofietsen, perceptieproblemen, veiligheidskwesties en kostenbeheer.

Voor verdere groei zijn samenwerking, infrastructuurontwikkeling, financiële prikkels en innovatie essentieel. Zowel professionele vervoerders als burgers spelen een cruciale rol in het versnellen van deze transitie.

 Meer weten?

  • Lees hier de volledige Barometer fietslogistiek.
  • Lees hier het cahier van Fietsberaad Vlaanderen over het potentieel van fietslogistiek.
  • Een publieke oproep moedigt bedrijven en overheden aan om fietslogistiek op te nemen in hun activiteiten als duurzame oplossing voor stedelijk vervoer. Onderteken hier de verklaring.
  • Het nieuwe VIL-project, Fietslogistiek XXL, waarbij BCLF onderzoekspartner is, test samen met 20 bedrijven hoe cargofietsen ingezet kunnen worden om grote volumes veilig en kostenefficiënt te vervoeren. Fietslogistiek XXL zet de toekomst in beweging, met steeds grotere volumes, zelfs paletten, die met cargofietsen getransporteerd kunnen worden. Dit draagt bij aan efficiëntere stadslogistiek, vooral nu steden steeds strengere maatregelen nemen om verkeer te beperken.

 

 

Dit vind je zeker ook interessant

Nieuws

Verklaring voor Fietslogistiek

Nieuws

BCLF stelt eertste barometer fietslogistiek voor