Fietsgoot maakt trap Parkbrug toegankelijk voor fietsers (Antwerpen)


Stad Antwerpen besliste bij de plaatsing van de Parkbrug om aan de kant van het Eilandje een fietsgoot te installeren op de trap, zodat fietsers zich voortaan ook via de trap van het Eilandje naar het Park Spoor Noord konden verplaatsen. Voordien was er enkel een lift aanwezig voor fietsers. Een fietshelling plaatsen in plaats van de trap was wegens de omstandigheden (ligging, hellingsgraad,..) daar niet mogelijk.

Fietsgoot uitgelegd

De fietsgoot – de VeloComfort ® – wordt in Vlaanderen verdeeld en geïnstalleerd door b2bike. Het systeem bestaat uit twee onderdelen:

  • De VeloComfort borstelgoot om te dalen: Een aluminium goot voorzien met borstel-latten. De borstelharen zorgen ervoor dat de fiets afgeremd wordt en rechtop blijft, zodat de fietser minder kracht hoeft te gebruiken. In principe is gebruik van remmen hierbij niet nodig, maar indien de fiets iets zwaarder is of dunne banden heeft, wordt dit wel aangeraden.
  • De VeloComfort tandriemband om te stijgen: de fietsgoot om naar boven te gaan bestaat uit een goot met transportband. De transportband wordt aangedreven door een elektromotor bovenaan, die geactiveerd wordt wanneer het voorwiel van de fiets een sensor activeert.

Wanneer de fietser het voorwiel in de goot plaatst en zo de elektromotor geactiveerd wordt, moet hij de voorrem inknijpen. Op de vlakke stukken wordt aangeraden om de voorrem even te lossen. Bovenaan moet men even de achterrem indrukken tot men helemaal boven is met de fiets. De snelheid en de looptijd worden ingesteld volgens de wandelsnelheid en de lengte van de trap.

De fietsgoot werd geïnstalleerd op een trap die voordien niet toegankelijk was. Stad Antwerpen heeft voorafgaand alle mogelijke opties bekeken, waaruit bleek dat de fietsgoot de beste optie was. Een fietshelling was niet mogelijk wegens ligging en helling.

De trap bestaat uit verschillende niveaus. Bij het plaatsen had men twee opties:

  • Een systeem per trap niveau.
  • Een systeem voor de gehele trap, waarbij de lopende band doorloopt.

Uiteindelijk heeft men voor de tweede optie gekozen, omdat het systeem vrij duur is (voornamelijk de elektromotor zorgt voor de hoge kostprijs).

Parkbrug met fietsgoot Antwerpen
Parkbrug Antwerpen

Initiatiefnemers

  • Stad Antwerpen

Contact

Sammy Cappaert

  • Stad Antwerpen | Stadsontwikkeling Afdeling Mobiliteit | Planning en beleid | Fietsbeleid
  • +32 (0)3 338 66 87
  • sammy.cappaert@stad.antwerpen.be

Johan De Mulder

  • jdm@b2bike.be

Locatie

Op het Eilandje, ter hoogte van de nieuwe Parkbrug die het Eilandje verbindt met Park Spoor Noord

Betrokken partijen

Betrokken partijen vanuit de stad waren de dienst mobiliteit en AG Vespa, het vastgoedbeheerbedrijf van de stad. De installatie gebeurde door b2bike. Verder heeft de stad geen stakeholders betrokken, vanwege de urgentie van het project.

Evaluatie

Vanuit de publieke opinie kwamen er gemengde reacties, omdat fietsers liever een helling hadden. Het systeem is in de gegeven omstandigheden een oplossing, omdat een fiesthelling niet mogelijk was omwille van de eigenaarssituatie, de toegankelijkheid van de omliggende gebouwen voor de brandweer, enz. Daarnaast kan de parkbrug ook nog bereikt worden met een publiek toegankelijke lift.

De stad volgt het gebruik van de fietsgoot op en evalueert of de fietsgoot ook elders in de stad een oplossing is.

Investering

2016

  • Totale budget: 50 000 EUR

Omdat het systeem op maat gemaakt wordt, is het niet mogelijk een eenheidsprijs te geven. B2Bike geeft wel enkele prijsindicaties (prijzen oktober 2016).

Voor een trap of helling met een schuine lengte van circa 5m:

  • Borstelgoot: €4.500
  • Tandriembaan: €15.500

Voor een trap van circa 15m met 2 bordessen:

  • Borstelgoot: €12.500
  • Tandriembaan: €21.500

Voor een doorlopende trap of helling van circa 15m:

  • ​Borstelgoot: €11.000
  • Tandriembaan: €21.000

Dit vind je zeker ook interessant

Praktijk

Intergemeentelijke en bovenlokale samenwerking voor extra resultaten in Dilsen-Stokkem

Praktijk

Jacques Rogge brug als sluitstuk van fietssnelweg F7

Cahier

Cahier nr.8: Fietshellingen