Sint-Niklaas weer wat meer fietsstad (Covid-19)


Om de coronamaatregelen zo goed mogelijk na te leven in de openbare ruimte, voert de stad Sint-Niklaas enkele ingrijpende veranderingen door ten voordele van fietsers en voetgangers 

Extra fietsstraten 

De stad vormt 4 straten om tot fietsstraat, met bijhorende signalisatie en rode asfaltstroken. Na de aanleg van de eerste fase van de winkelwandellus in de stadskern, komen er in juni nog 2 extra fietsstraten bij. Deze fietsstraten zijn zorgvuldig gekozen en liggen allemaal in de buurt van scholen of op vaak gebruikte fietsroutes.  

Vlottere doorstroming voor fietsers

Verschillende kruispunten krijgen aanpassingen om te vermijden dat fietsers te lang en te dicht naast elkaar moeten stilstaan. 

Een greep uit de maatregelen: 

  • Langer groen voor fietsers. 
  • Verlengde opstelstroken voor fietsers. 
  • Wachtzones voor fietsers aan 3 spoorovergangen. 
  • De fietsoversteek van de F411 (fietsroute naar Hulst) krijgt voorrang op het autoverkeer in de Heistraat. Zo krijgt deze fietssnelweg volledig voorrang op het grondgebied van Sint-Niklaas. 

Gewijzigde verkeerscirculatie en meer fietsenstallingen 

Verschillende straten worden autovrij gemaakt, ingericht als eenrichtingsstraat of omgevormd tot schoolstraat. Zo kunnen fietsers en voetgangers elkaar vanaf nu wel veilig kruisen in de buurt van scholen en in te smalle straten. Bovendien is de verbinding tussen 2 pleinen autovrij gemaakt. 

Tot slot zet het stadsbestuur parkeerwachters in voor een sensibiliseringscampagne om de fietsenstallingen correct te gebruiken 

 

Dit vind je zeker ook interessant

Nieuws

20 keer meer fietsstraten op 6 jaar tijd

Nieuws

Fietsstraten in Europa: wat leren we uit de praktijk?

Nieuws

De opmars van fietsstraten in Vlaanderen: 221 gemeenten hebben een of meerdere fietsstraten