De opmars van fietsstraten in Vlaanderen: 221 gemeenten hebben een of meerdere fietsstraten


De fietszone is voor gemeenten een aantrekkelijke manier om meer ruimte te geven aan het fietsverkeer. In samenwerking met het vrijwilligersnetwerk Open StreetMap Belgium proberen we de evolutie jaarlijks op te volgen. Het aantal gemeenten met een fietsstraat steeg het voorbije jaar van 198 naar 221. Dat betekent dat ruim 75% van alle gemeenten minstens één straatsegment omvormde tot fietsstraat, sinds de introductie ervan in 2012.

Opvallende nieuwkomer in provincie Antwerpen: De Turnhoutsebaan in Borgerhout als fietsstraat

In de provincie Antwerpen zijn er 4 gemeenten bijgekomen met een of meerdere fietsstraten waardoor 89% van de gemeenten nu een fietsstraat heeft. De totale lengte van deze fietsstraten bedraagt 258 km. Mechelen, Antwerpen en Mortsel hebben het grootste aandeel, met elk  20 km of meer aan fietsstraten. Uiteraard zijn fietsstraten sneller terug te vinden in een verstedelijkte context, waar de voorwaarden voor fietsstraten beter vervuld zijn of gemakkelijker kunnen worden nagestreefd. De Turnhoutsebaan in Borgerhout, in het beheer van het Vlaams gewest, is zeker de meest opvallende nieuwkomer in de provincie.

West-Vlaanderen toont sterke groei in fietsstraten met Brugge, Oostende en Kortrijk als koplopers

74% van de gemeenten in Vlaams-Brabant heeft een fietsstraat (t.o.v. 62% in 2021 ). In Vlaams-Brabant telt de stad Leuven ongeveer 31 km fietsstraten. Volgens de cijfers van OSM is Leuven ook koploper, op de voet gevolgd door Brugge. Ook in West-Vlaanderen is het aantal gemeenten met een fietsstraat gestegen tot 42, en het afgelopen jaar is er ongeveer 45 km fietsstraat bijgekomen. Samen hebben de gemeenten in de kustprovincie nu ongeveer 167 km aan fietsstraten met Brugge, Oostende en Kortrijk als koplopers.

Deinze heeft grootste fietszone in provincie Oost-Vlaanderen, Genk in provincie Limburg

De provincie Oost-Vlaanderen telt 118 km fietsstraten, verspreid over 41 gemeenten, wat neerkomt op 68% van het totaal. Deinze heeft de grootste fietszone in Oost-Vlaanderen.  In Limburg groeide het aantal gemeenten met een fietsstraat van 23 naar 28. 67% heeft er nu een fietsstraat. De stad Genk heeft de grootste fietszone van de provincie Limburg, met een lengte van 15,3 km, gevolgd door Tongeren en Hasselt. Hasselt heeft haar woonerf sterk uitgebreid, waarbij fietsers ook welkom zijn.

Ter vergelijking, ook in Brussel hebben de meeste gemeenten een of meerdere fietsstraten (17/19 gemeenten). In tegenstelling tot Vlaanderen en Brussel wordt de maatregel minder toegepast in Wallonië. Slechts 11 gemeenten in Wallonië hebben momenteel een fietsstraat.

 

Dit vind je zeker ook interessant

Nieuws

Fietsstraten in Europa: wat leren we uit de praktijk?

Nieuws

20.06.2023 // Webinar ‘vergevingsgezind ontwerp van fietsinfrastructuur’