ECF publiceert nieuw rapport “Cyclists love trains”


ECF, de federatie van Fietsersbonden in Europa, stelde vandaag op Velo-City in Gdansk een rapport voor met een ranking van de Europese spoorwegmaatschappijen wat betreft fietsvriendelijkheid. De SBB (Zwitserland) en de NMBS (België) krijgen van de ECF een hoge score.

Het rapport beoordeelt spoorwegmaatschappijen volgens een set van verschillende criteria. Het gaat na of het fietsen toelaat op de reguliere treindienst, inbegrepen nacht- en hogesnelheidstreinen. Ook het aantal plaatsen per treinstel wordt beoordeeld, de prijs, de manier van ticketverkoop, reservatie, en beschikbaarheid van informatie in verschillende talen. Daarnaast beoordeelt het rapport ook of de spoorwegmaatschappij participeert in een deelfietssysteem.

De SBB (Zwitserland, 88 punten), de NMBS (België, 88 punten) en MAV-START (Hongarije, 82 punten) krijgen de hoogste score, wat ECF beoordeelt als “excellent”. Daaropvolgend komt een groep van 18 maatschappijen die als “goed” beoordeeld zijn, met onder andere NS (Nederland), SNCF (Frankrijk), DB (Duitsland),…

Het rapport gaat er verkeerdelijk vanuit dat de NMBS nog participeert in de Blue-bike deelfietsen. Dat is al sinds 2018 niet meer het geval. Hoewel – zeker in Vlaanderen en Nederland, maar wellicht ook elders – veel treinreizigers met de fiets naar het station komen, meer nog dan dat er de fiets op de trein meenemen, maakt het rapport daar geen analyse van. ECF geeft aan dat in het beheer van fietsparkeervoorzieningen vaak andere organisaties betrokken zijn, dan enkel de spoorwegmaatschappij.

Avello en de Fietsersbond laten zich kritisch uit en benadrukken dat er nog belangrijke kansen liggen. Ze roepen de NMBS op om verder werk te (blijven) maken van veilige fietsenstallingen en deelfietsen. Uit FietsDNA 2022 blijkt dat een kwalitatieve en beveiligde fietsparkeervoorziening de sleutel is om meer mensen aan te sporen richting de combinatie fiets en openbaar vervoer. Mensen waarderen een uitgebreide dienstverlening en zijn bereid om hiervoor te betalen (39% is bereid om €11 per maand te betalen). De tevredenheid over de combinatie fiets en openbaar vervoer zit in de lift zit: 47% is hier tevreden over, tegenover 39% in 2020. Maar de groep die de combinatie fiets en openbaar vervoer maakt, stijgt echter niet en blijft hangen op 18%.

Meer weten?

  • Lees hier het volledige rapport.
  • Lees het artikel van de Fietsersbond hier.

Dit vind je zeker ook interessant

Fietsparkeren

Rapport kostenberekening voor fietskluizen aan kleine stations

Nieuws

Lerend netwerk fietsparkeren: presentaties beschikbaar

Nieuws

Webinar (extern) ‘Rethinking mobility: cycling for a safe COVID-19 recovery and beyond’