Velopark gluurt bij de buren: identificatiesystemen in fietsenstallingen


Hoe gaan uitbaters van fietsenstallingen in de ons omringende regio’s om met het identificeren van fietsers en fietsen? Wordt er met een badge gewerkt of met een app? Wat zijn de voor- en nadelen van de verschillende systemen in de praktijk? Velopark.be ging op bezoek bij drie grote uitbaters van fietsenstallingen in Brussel en Nederland en noteerde alles in dit rapport.

Velopark.be is een project van Fietsberaad Vlaanderen dat alle informatie over fietsenstallingen in België verzamelt en publiceert. Zo zijn alle gegevens over fietsenstallingen in het land op een uniforme manier beschikbaar voor fietsers, maar ook voor online kaarten, routeplanners, fietsnavigatiesystemen en iedereen die veilig en efficiënt fietsparkeren wil stimuleren.

 

Cycloparking in Brussel

Cyclo.org beheert fietstrommels in Brussel en sinds 2019 ook ondergrondse fietsenstallingen in Brussel aan metrostations De Munt en Brouckère. In de stalling wordt gewerkt met een systeem met draaihekjes voor fietsers én een hekje voor fietsen, zodat niemand ongeoorloofd de stalling kan betreden. Fietsers krijgen toegang met hun Mobib kaart. 

 

De Nederlandse Spoorwegen

De Nederlandse Spoorwegen hebben een ruime ervaring met fietsen en openden in 2019 een nieuwe stalling in Utrecht. We bezochten de fietsparking met een capaciteit van 12.500 fietsen, die op dit moment de grootst ter wereld is. Fietsers kunnen vrij de stalling inrijden – er zijn geen hekjes – en melden zich aan met hun OV-chipkaart. Bij het verlaten van de stalling scant een medewerker opnieuw de chipkaart. 

 

Veiligstallen.nl

CROW Fietsberaad Nederland ontwikkelde het platform Veiligstallen.nl waar een groot aantal gemeenten op aangesloten zijn. We bezochten enkele van die fietsenstallingen in Utrecht. Er wordt gewerkt met een streepjescodes: eentje op de fiets en één op een sleutelhanger voor de fietser. Zowel bij het binnengaan als verlaten van de stalling worden beide codes gescand door een medewerker. Op die manier kun je enkel de stalling verlaten met je eigen fiets.

Lees ook het andere rapport van Velopark “mogelijkheden rond toegangscontrole & identificatie bij fietsparkeren”.

Dit vind je zeker ook interessant

Nieuws

Lerend netwerk fietsparkeren: presentaties beschikbaar

Rapport

Onderzoek fietsmarkeringen – Fietsen in gemengd verkeer

Nieuws

Brengt jouw gemeente fietsparkeren in kaart?